Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-05, 13:02
  #145
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Varför bryr du dig?

Diskriminering pga etnisk tillhörighet är olagligt och dessutom högst opassande sett ur moralisk synvinkel , tänk om jag drev en restaurangkedja som förbjöd alla thailändska kvinnor tillträde med motiveringen att dom kan sprida smitta som dom fått från torskarna eftersom många trots allt säljer både sex och massage, hur länge tror du det skulle tillåtas?

Samma förhållande bör gälla prostituerade, de ska inte kunna neka en kund pga etnisk tillhörighet såvida sexköp avkriminaliseras.
Citera
2020-03-05, 15:11
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmovertorsken2011
Diskriminering pga etnisk tillhörighet är olagligt och dessutom högst opassande sett ur moralisk synvinkel , tänk om jag drev en restaurangkedja som förbjöd alla thailändska kvinnor tillträde med motiveringen att dom kan sprida smitta som dom fått från torskarna eftersom många trots allt säljer både sex och massage, hur länge tror du det skulle tillåtas?

Samma förhållande bör gälla prostituerade, de ska inte kunna neka en kund pga etnisk tillhörighet såvida sexköp avkriminaliseras.


Hur tror du att en avkriminalisering av sexköp kan realiseras i praktiken? Läget ser ju rätt hopplöst ut med alla riksdagspartier för de förtryckande lagarna.
__________________
Senast redigerad av qt118 2020-03-05 kl. 15:24.
Citera
2020-03-06, 07:11
  #147
Medlem
Borde väl vara som vilken näringsverksamhet som helst kunder som
inte är i linje med din affärsmodell tar man inte.
Vad jag vet behöver man inte ange hur man gör urvalet.
Själv brukar jag säga att jag är fullbokad.
Citera
2020-03-07, 09:54
  #148
Moderator
Neksnors avatar
Den relevanta delen i Diskrimineringslagen ser ut att vara punkt 1 i 2 kap. Förbud mot diskriminering och repressalier, 12 §:
Citat:
Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.
Jag skulle gissa att hobbyverksamhet kan räknas till "privat- och familjelivet", vilket borde undanta vissa sexsäljare.
Annars, om det handlar om företaget AB Sextjänster, borde inte de få diskriminera. Jag tror inte att någon lagstiftning ger eventuella kunder rätt att kräva att en viss anställd hos företaget ska leverera en viss tjänst, så AB Sextjänster får helt enkelt se till att anställa folk sm kan tänka sig att leverera tjänster som vaginalt samlag, 20 minuter till alla tänkbara kunder.
Så som lagen ser ut ser jag stora problem med att driva bordeller i Sverige.

Givetvis anser jag att den enskilde sexsäljaren (liksom frisören, kocken, bilmekanikern mm) ska få välja sina egna kunder. Men som kock kanske man inte kan räkna med någon framtid på jobbet om man vägrar att steka fläsk till någon bara för att personen är jude.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback