Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-12, 00:04
  #1
Medlem
Hej!

Jag är ute efter att få så snabbt Internet som möjligt trådlöst. Det känns som att jag har provat det mesta nu.

Jag har BBB Fiber 100 MBit och får 95Mbit direkt från uttaget.
Kopplar jag in min AirPort får jag som bäst, precis bredvid AirPorten 63 MBit på 2,4GHz n (+b/g) kanal 11 och bara min MBP är uppkopplad. Nu när jag går 5 meter bort så får jag 44 MBit.

Har testat endast N och N 5Ghz etc. Samt försökt läsa på diverse forum men hittar inget bra svar.

Är det bara att lämna tillbaka AirPort Expressen och köpa något bättre eller finns det något jag möjligtvis kan ha missat?
Citera
2011-08-12, 00:48
  #2
Medlem
Snöjs avatar
Det kan vara störningar som gör att det försämras. Vilket kan hjälpa med att byta mellan 2.4GHz och 5GHz, men också mellan kanalerna. Det skulle kunna vara så att om du har en äldre dator så kan den inte köra på n-bandet (eller vad det heter), utan på b eller g - vilket är långsammare. Så är det även om du kan köra på N, men en annan dator i nätverket gör G - då körs båda på G. Men nu skrev du ju att du var själv så.. och det första verkar du ha testat alla redan.

Jag vet faktiskt inte, du får kanske köpa något med större antenner, t.ex Airport Extreme eller Time Capsule. Expressen är ju trotsallt ganska liten vilket innebär mindre antenner, och är det då mycket trafik i ditt luftrum kanske den helt enkelt inte fixar det.
Citera
2011-08-12, 01:14
  #3
Medlem
Aiporten är inte dimensionerad för så pass höga hastigheter in (WAN), kallas för throughtput.
Så tyvärr finns inte så mkt att göra förutom att köpa ny utrustning i dyrare klass.

Har själv en router och jag får ut ca 40mbit MED kabel! Men de duger än så länge.
Citera
2011-08-12, 11:09
  #4
Medlem
Vad ska man köpa för dyrare WLAN utrustning som är Apple kompatibel? Är det Extream?

Har som sagt en 1 år gammal MBP som har N.
Citera
2011-08-12, 12:58
  #5
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolapan
Vad ska man köpa för dyrare WLAN utrustning som är Apple kompatibel? Är det Extream?

Har som sagt en 1 år gammal MBP som har N.
Nästan allt är kompatibelt med Mac, men vill du köpa prylar ifrån Apple så är det Airport Extreme. Eller Time Capsule som är precis likadan, fast den har en hårddisk du kan köra Time Machine trådlöst på.

Annars kan du t.ex köpa en netgear-router eller liknande med stora antenner.
Citera
2011-08-12, 13:21
  #6
Medlem
Testa ladda hem något, jag har också N dock inte med airport men jag får ut liknande på bredbandskollen. Dock så tankar jag oftast i 8mb/s från torrent osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback