Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-11, 22:29
  #1
Medlem
Hej!

Köpte en ny TV, en Samsung UE40D5005. Upptäckte snabbt att man kan kolla på grejer direkt från en USB-hårddisk. Just nu har jag bara en kass gammal stereo som ljudsystem, som jag pluggar i med 3.5mm. Jag funderar dock på att köpa ett surroundsystem och min fråga är helt enkelt om TVn kan exportera surroundljudet från filerna den visar från USB-hårddisken. Den har t.ex. digital optisk ljudport som ju klarar 5.1-ljud. Frågan är om TV:n fixar att exportera detta?

Tacksam för svar från flashbacks tech-elit.
Citera
2011-08-11, 22:56
  #2
Medlem
Superiuss avatar
Ja. Förutsatt att filerna du spelar upp har ett 5.1-ljud. Du kommer få ljud ur dina högtalare oavsett men för att få högsta kvalité (och således "riktigt" surround) så ska du ha tillräckligt bra kvalité på filerna.
Citera
2011-08-11, 23:00
  #3
Medlem
JoakimLinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukken
Hej!

Köpte en ny TV, en Samsung UE40D5005. Upptäckte snabbt att man kan kolla på grejer direkt från en USB-hårddisk. Just nu har jag bara en kass gammal stereo som ljudsystem, som jag pluggar i med 3.5mm. Jag funderar dock på att köpa ett surroundsystem och min fråga är helt enkelt om TVn kan exportera surroundljudet från filerna den visar från USB-hårddisken. Den har t.ex. digital optisk ljudport som ju klarar 5.1-ljud. Frågan är om TV:n fixar att exportera detta?

Tacksam för svar från flashbacks tech-elit.
På C-serien vid streamning så trycker du på Tools och väljer DTS eller Dolby Surround under ljudinställningarna. Antar att det är samma på D-serien.
Citera
2011-08-11, 23:03
  #4
Medlem
Superiuss avatar
Skall tillägga att du inte kommer få något surround via 3,5mm. Men det kanske du redan har förstått.
Citera
2011-08-11, 23:18
  #5
Medlem
Tack för så snabba svar! Gryyym

Självklart en fil med 5.1 ljud ja, och självklart inget 5.1 via 3.5mm ;]

God natt.
Citera

Stöd Flashback