Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-11, 22:29
  #1
Medlem
Hej!

Köpte en ny TV, en Samsung UE40D5005. Upptäckte snabbt att man kan kolla på grejer direkt från en USB-hårddisk. Just nu har jag bara en kass gammal stereo som ljudsystem, som jag pluggar i med 3.5mm. Jag funderar dock på att köpa ett surroundsystem och min fråga är helt enkelt om TVn kan exportera surroundljudet från filerna den visar från USB-hårddisken. Den har t.ex. digital optisk ljudport som ju klarar 5.1-ljud. Frågan är om TV:n fixar att exportera detta?

Tacksam för svar från flashbacks tech-elit.
Citera
2011-08-11, 22:56
  #2
Medlem
Superiuss avatar
Ja. Förutsatt att filerna du spelar upp har ett 5.1-ljud. Du kommer få ljud ur dina högtalare oavsett men för att få högsta kvalité (och således "riktigt" surround) så ska du ha tillräckligt bra kvalité på filerna.
Citera
2011-08-11, 23:00
  #3
Medlem
JoakimLinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukken
Hej!

Köpte en ny TV, en Samsung UE40D5005. Upptäckte snabbt att man kan kolla på grejer direkt från en USB-hårddisk. Just nu har jag bara en kass gammal stereo som ljudsystem, som jag pluggar i med 3.5mm. Jag funderar dock på att köpa ett surroundsystem och min fråga är helt enkelt om TVn kan exportera surroundljudet från filerna den visar från USB-hårddisken. Den har t.ex. digital optisk ljudport som ju klarar 5.1-ljud. Frågan är om TV:n fixar att exportera detta?

Tacksam för svar från flashbacks tech-elit.
På C-serien vid streamning så trycker du på Tools och väljer DTS eller Dolby Surround under ljudinställningarna. Antar att det är samma på D-serien.
Citera
2011-08-11, 23:03
  #4
Medlem
Superiuss avatar
Skall tillägga att du inte kommer få något surround via 3,5mm. Men det kanske du redan har förstått.
Citera
2011-08-11, 23:18
  #5
Medlem
Tack för så snabba svar! Gryyym

Självklart en fil med 5.1 ljud ja, och självklart inget 5.1 via 3.5mm ;]

God natt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback