Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-25, 17:02
  #469
Medlem
Danielxbf32s avatar
Såg BO idag. Har fortfarande bandage på ena handen men verkar ok i övrigt. Noterar att cj-s "erkännande" är typiskt försvarsadvokatsoptimerat. Ungefär som de manus Silbersky et consortes brukar använda när de ska trolla bort straffansvar.
Citera
2011-09-26, 08:02
  #470
Medlem
miapetters avatar
Hur går läkningen för den lilla flickan?
Någon som har kännedom om det?
Citera
2011-12-21, 22:54
  #471
Medlem
Någon som såg nyheterna nyss tv4?''

fallet är nerlagt vilket innebära att Philip Lindqist Carl-johan sidensköld är oskyldiga,
själv är jag på deras sida jag känner båda två!
Citera
2011-12-21, 22:58
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigatou
Någon som såg nyheterna nyss tv4?''

fallet är nerlagt vilket innebära att Philip Lindqist Carl-johan sidensköld är oskyldiga,
själv är jag på deras sida jag känner båda två!

Vems sida?
Citera
2011-12-21, 23:15
  #473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Vems sida?
På dem åtalades sida antagligen?
Citera
2011-12-21, 23:32
  #474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigatou
Någon som såg nyheterna nyss tv4?''

fallet är nerlagt vilket innebära att Philip Lindqist Carl-johan sidensköld är oskyldiga,
Jag antar att du försöker säga att eftersom fallet är nedlagt, det skulle bevisa att de är oskyldiga. Nu är det ju inte helt korrekt, vad det innebär är att man inte anser sig kunna bevisa att de är skyldiga. Om man kunnat konstatera att de är oskyldiga hade man gått ut med en dementi och sagt att de var just det, oskyldiga. (Avsaknaden av en dementi är dock inte heller ett bevis på skuld, man har bara inte kunnat bevisa att de är oskyldiga.)
Med andra ord, i brist på tillförlitlighet för olika utsagors bedyrande om oskuld, eller skuld, kommer vi aldrig få veta om de var, eller inte var involverade.
B!
Citera
2011-12-23, 01:40
  #475
Medlem
Ptja. Oskyldig till motsatsen har bevisats heter det ju. Således per defintion oskyldig. Det är så systemet fungerar och finns ju rätt goda skäl till det. Förr eller senare kommer någon sann oskyldig utpekas på samma sätt som du pekar ut denne person genom att påstå att han inte är oskyldig och det är väl inte så bra?

Om du har ytterligare bevis eller vill vittna om saken på något sätt borde du väl hört av dig till polisen om du inte gjort det tidigare.

Du har givetvis rätt till egen åsikt men att påstå att han inte automatiskt är oskyldig när fallet läggs ner är ju inkorrekt tack och lov.

Det där med dementi tror jag inte på heller. Kan nog vara lite hur som helst.
Citera
2011-12-23, 02:01
  #476
Medlem
Jag tyckte jag var förbannat tydlig med att det inte finns någon grund för att säga vare sig skyldig, eller oskyldig. Det jag vände mig emot var att åklagarens beslut att lägga ned fallet skulle vara någon sorts "bevis" för det ena eller det andra. Man är lika skyldig, eller oskyldig, som man var innan åklagaren tog det beslutet. Skillnaden är att man, skyldig eller oskyldig, inte längre riskerar något straff.
Förutsatt att inte någon öppnar en ny förundersökning, vilket förstås är möjligt, men föga troligt.
B!
Citera
2012-01-07, 00:47
  #477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Jag tyckte jag var förbannat tydlig med att det inte finns någon grund för att säga vare sig skyldig, eller oskyldig. Det jag vände mig emot var att åklagarens beslut att lägga ned fallet skulle vara någon sorts "bevis" för det ena eller det andra. Man är lika skyldig, eller oskyldig, som man var innan åklagaren tog det beslutet. Skillnaden är att man, skyldig eller oskyldig, inte längre riskerar något straff.
Förutsatt att inte någon öppnar en ny förundersökning, vilket förstås är möjligt, men föga troligt.
B!

Precis, just därför var jag förbannat tydlig med att säga att det fanns grund för att man ska säga att han var oskyldig eftersom han också är det. Han dömdes inte, där har du definitionen.
Citera
2012-01-07, 00:55
  #478
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Precis, just därför var jag förbannat tydlig med att säga att det fanns grund för att man ska säga att han var oskyldig eftersom han också är det. Han dömdes inte, där har du definitionen.
Att han inte kunnat dömas gör INTE att han per definition är oskyldig, snarare tvärt om... Tyvärr saknades sista biten för att få en dom. I annat fall hade han inte figurerat i detta. Förstår du?
Citera
2012-01-07, 03:55
  #479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Precis, just därför var jag förbannat tydlig med att säga att det fanns grund för att man ska säga att han var oskyldig eftersom han också är det. Han dömdes inte, där har du definitionen.
Eh, nä. Man är inte automatiskt oskyldig, bara för att man inte dömts. Jag är inte dömd för skattefusk, men har fått betalt svart vid något tillfälle. Vad du gör är "förtydligar" vad jag skrev, fast din tolkning av vad som gäller är felaktig.
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Om man kunnat konstatera att de är oskyldiga hade man gått ut med en dementi och sagt att de var just det, oskyldiga. (Avsaknaden av en dementi är dock inte heller ett bevis på skuld, man har bara inte kunnat bevisa att de är oskyldiga.)
Med andra ord, i brist på tillförlitlighet för olika utsagors bedyrande om oskuld, eller skuld, kommer vi aldrig få veta om de var, eller inte var involverade.

Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Att han inte kunnat dömas gör INTE att han per definition är oskyldig, snarare tvärt om...
Mja, nu är det inte heller sant. Det kryllar av fall där folk dömts oskyldiga, och senare fått upprättelse. Det bevisar att inte ens en dom är ett bevis på att du faktiskt var skyldig. Så att figurera i en utredning är inte ett bevis för något.

Sanningen är, att vi kommer aldrig veta om någon av dem var skyldiga i någon del. Samhället har dock en skyldighet ur ett rättsperspektiv att handla som om de var oskyldiga. Vilket är något helt annat än huruvida de faktiskt var skyldiga. Jag är dömd för samhällsfarlig verksamhet, (eller vad de kallade det) olaga vapeninnehav, och en lång rad andra spännande åtalspunkter, men bortsett från den nästan obligatoriska frågan om jag har vapen i bilen när de kollat mitt körkort är det ingen som bryr sig. Eller, jo, amerikanarna gör, jag får inte åka på semester i USA. Vad jag menar är att kilen som gjorde fyrverkerier och smällare nog kan fortsätta med det utan att hans nära och kära kommer att hata honom, sen är det ju mellan honom och hans samvete om han gör det...
B!
Citera
2012-02-24, 19:34
  #480
Medlem
En copy-cat i Sollentuna?
http://www.polisen.se/Stockholms_lan...nd-Sollentuna/
Jag fick höra av en bekant, att det idag i Edsberg var en dj-a smäll och att det blev stort pådrag med ambulanser, brandbilar, helikopter och polisbilar.
På byggnaden där det hände, Ribbings väg 91, ligger en förskola på bottenvåningen. Att polisen då bara lägger händelsen till handlingarna med tanke på tidigare händelser låter inte helt förtroendeingivande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback