Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2014-07-11, 22:07
  #85
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Du har helt fel. Det spelar stor roll om man använder vatten eller medel. Om akryl är för utspädd med vatten binder den inte ihop ordentligt. Med tiden kan tavlan spricka sönder och lossna från underlaget om den är för utspädd. Thinning medium bevarar även färgernas kvalitet bättre. Men det spelar väl ingen roll om jag skriver det här nu eller tio ggr, för du har uppenbart inte läst att jag skrev det här tidigare. Men gör en fin tavla i akryl du med mycket vatten.
Kör inte mycket vatten, mycket vatten leder till en dålig blandning, däremot kan man blanda i ~1:10 vatten och komma undan med det, praktiserat, testat och fungerar fortfarande... tar och rullar upp någon av mina rullar för att dubbelkolla, säger om saken är annorlunda ... magkänslan mannen, men absolut respekterar och förstår jag varför man kan använda medium till produktioner.

Kill your darling: kill your darling, evolve - don't get stuck. If you do: Kill your darling.
Citera
2014-07-17, 06:46
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Du har helt fel. Det spelar stor roll om man använder vatten eller medel. Om akryl är för utspädd med vatten binder den inte ihop ordentligt. Med tiden kan tavlan spricka sönder och lossna från underlaget om den är för utspädd. Thinning medium bevarar även färgernas kvalitet bättre. Men det spelar väl ingen roll om jag skriver det här nu eller tio ggr, för du har uppenbart inte läst att jag skrev det här tidigare. Men gör en fin tavla i akryl du med mycket vatten.

Skitsnack! Akrylfärger spricker inte bara för att det är mycket utspädd med vatten. När färgen torkat så försvinner allt vatten ändå oavsett hur mycket utspädd det var från början. Finns massor med akrylmålningar gjort med mycket utspädd färg som gör att målningen ser ut som akvarellmålning. Vad jag vet har akrylmålningar aldrig någonsin spruckit/lossnat däremot kan oljemålningar göra det.
Citera
2014-07-17, 07:22
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Om du bara vill testa att måla, varför vill du ha bra material?

En anledning är att vissa färger innehåller kemikalie som är giftig! Det brukar gälla de billigaste färgerna. Tillverkaren gör allt för att spara pengar. De dyraste färgerna kan också vara giftiga men då för att man prioriterat få till bäst färgkvalitet före att göra färgen barnvänlig men det är också meningen man ska jobba proffesionellt i välventillerat rum. Men då brukar det stå varningstext på dessa färger.
Citera
2014-08-04, 14:13
  #88
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Fördel med staffli är att du kan ställa in höjd, slipper få bilden förvrängd då duken/pannån whatever håller sig rak. Nackdelen med bord är just att du kan få en förvrängd bild, fördelen är väl att spillfärgen oftast hamnar på bordet. Föredrar själv staffli i alla lägen, finns ju bordstaffli också om man så vill.
Ett bekvämligt tips jag vågar dela med mig av om staflimålning och färgspill är att skaffa sig en eller två fina små trasmattor, som man kan spilla färg bäst man vill på, utan att bli ledsen över att det är ett material värd likt en persisk matta man hällt en hink målarfärg över.

Mvh, JG
Citera
2014-08-04, 16:40
  #89
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Ett bekvämligt tips jag vågar dela med mig av om staflimålning och färgspill är att skaffa sig en eller två fina små trasmattor, som man kan spilla färg bäst man vill på, utan att bli ledsen över att det är ett material värd likt en persisk matta man hällt en hink målarfärg över.

Mvh, JG

Håller med. Brukar lägga ut tidningspapper de gånger jag målar. Även om parkettgolvet skall slipas när jag flyttar så känns det onödigt att ha massa färgspill på golvet under tiden man bor i lägenheten.
Citera
2016-04-21, 12:04
  #90
Medlem
Bumpar denna tråd då jag går i tankarna på att måla en tavla.

Har aldrig någonsin tidigare målat men kom på idén nu när jag letar efter någonting att klä väggarna med. Gjorde en snabb youtube-sökning och tycker inte att det borde vara särskilt svårt att göra något i stil med denna https://www.youtube.com/watch?v=hgAq16H6gYY.

Ett akrylfärg-set verkar inte kosta speciellt mycket heller. Penslar kan jag låna. Tanken på att sitta i en park en solig sommardag (kanske med en fet jolle också ) verkar ganska mysig.

Är det någon här som gjort något liknande? Vad kan kostnaden landa på? Vad bör jag som komplett okunnig nybörjare tänka på?
Citera
2016-06-05, 20:25
  #91
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av southmountain25
Bumpar denna tråd då jag går i tankarna på att måla en tavla.

Har aldrig någonsin tidigare målat men kom på idén nu när jag letar efter någonting att klä väggarna med. Gjorde en snabb youtube-sökning och tycker inte att det borde vara särskilt svårt att göra något i stil med denna https://www.youtube.com/watch?v=hgAq16H6gYY.

Ett akrylfärg-set verkar inte kosta speciellt mycket heller. Penslar kan jag låna. Tanken på att sitta i en park en solig sommardag (kanske med en fet jolle också ) verkar ganska mysig.

Är det någon här som gjort något liknande? Vad kan kostnaden landa på? Vad bör jag som komplett okunnig nybörjare tänka på?

OT; men de vita sakerna i videon är suspekt lika spermier.

Det du skall tänka på är att ha en bakgrund som du slafsar på hela duken innan du börjar så att du slipper det kritvita blafset som sticker igenom. Bränd umbra brukar vara standard, men du kan variera beroende på vilken kulör och nyans du siktar på i slutändnan.

En solig sommardag kanske räcker, men oftast får du räkna med att det kan ta avsevärt längre tid än så om du vill få ett bra resultat, skuggor och högdagrar tar tid att jobba fram.

Kostnaden lär inte blir mer än några hundralappar.
Citera
2016-06-20, 00:16
  #92
Medlem
dovAkins avatar
Vart köper ni era canvas dukar?
Citera
2016-06-20, 11:30
  #93
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Vart köper ni era canvas dukar?
Vanligtvis på Panduro, är stamkund där så jag brukar få rätt okej rabatt. Men då har jag spenderat åtskilliga tusen kronor och flera timmar pratandes med de som driver butiken om målerier, tekniker, visioner, mina tavlor och visat dem osv. Tycker det fungerar bra med deras förspända canvasdukar på ram. Relativt billigt är det också jämfört med om man skulle anlita någon att ramspänna duken åt en och enkelt är det jämfört med att göra det själv.

Ibland, när jag bara vill kladda lite eller göra större målningar kan jag köpa canvasduk som metervara på lokala måleributiken. De säljer mest tapeter och utomhusfärg men har även en liten avdelning för just sånt här. Tror duken jag köper är 150-200 cm bred och sen får man kapa den till önskad längd. Nu är "min" butik fristående, men kolla om du har någon Colorama eller liknande kedja i närheten av dig eftersom de kanske kan erbjuda canvas på metervara.
Citera
2016-06-20, 16:52
  #94
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Vanligtvis på Panduro, är stamkund där så jag brukar få rätt okej rabatt. Men då har jag spenderat åtskilliga tusen kronor och flera timmar pratandes med de som driver butiken om målerier, tekniker, visioner, mina tavlor och visat dem osv. Tycker det fungerar bra med deras förspända canvasdukar på ram. Relativt billigt är det också jämfört med om man skulle anlita någon att ramspänna duken åt en och enkelt är det jämfört med att göra det själv.

Ibland, när jag bara vill kladda lite eller göra större målningar kan jag köpa canvasduk som metervara på lokala måleributiken. De säljer mest tapeter och utomhusfärg men har även en liten avdelning för just sånt här. Tror duken jag köper är 150-200 cm bred och sen får man kapa den till önskad längd. Nu är "min" butik fristående, men kolla om du har någon Colorama eller liknande kedja i närheten av dig eftersom de kanske kan erbjuda canvas på metervara.

Grymt, tack för svar
Citera
2016-06-20, 16:58
  #95
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Vart köper ni era canvas dukar?

När jag är i målartagen brukar jag beställa härifrån.

http://www.artistica.nu/

Kan rekommendera att beställa uppspända dukar, det är inte helt lätt att få det bra när man gör själv.
Har köpt därifrån många gånger och har inget att klaga på.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback