Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-05, 17:13
  #25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon72
Som du säger är det överkurrs om man bara ska måla en tavla, förtunning och olja används framför allt för att göra tavlan mer åldersbeständig..

Första lagren ska spädas med mycket förtunning för att sedan målas fetare och fetare för varje lager annars spricker färgen med tiden.


Då måste man definiera 'med tiden'. Jag har aldrig tagit speciellt mycket hänsyn till fett på magert under de 20+ år jag målat med oljefärg. Ingen målning som jag känner till av dessa har visat tillstymmelse till sprickbildning.

Sen ska konservatorerna ha nåt att göra i framtiden också.
Citera
2012-03-23, 21:47
  #26
Medlem
CAIROs avatar
Hej! Funkar det att spä oljefärg med oliv- eller rapsolja? är lite snål...
Citera
2012-03-24, 13:52
  #27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAIRO
Hej! Funkar det att spä oljefärg med oliv- eller rapsolja? är lite snål...


Gör det som ett experiment, men jag är tveksam till att det kommer att torka.

Oljefärg innehåller ju inte endast linolja, men det lär väl behöva vara en olja som oxiderar på ett liknande sätt.

Du kan dock hitta billigare linolja än den i renodlade konstnärsmaterialbutiker. Kolla på en vanlig färghandel.
Citera
2012-03-24, 14:50
  #28
Medlem
CAIROs avatar
tack för svaret. jag har redan börjat måla, får se om det torkar...
Citera
2012-03-24, 15:27
  #29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAIRO
tack för svaret. jag har redan börjat måla, får se om det torkar...


Berätta gärna hur det går.
Citera
2012-06-22, 08:54
  #30
Medlem
Moll-Es avatar
Har en fundering kring en tavla jag håller på att måla. Tanken är att bakgrunden skall efterlikna en sliten och "flagnad" betongvägg som någon har spraymålat konturerna av två ansikten på.

Konturerna målar jag bara upp som vanligt och använder sen en större målarpensel för att göra kanterna lite mer diffusa. Det stora problemet är att få bakgrunden att efterlikna en sliten/sprucken/"flagnad" betongvägg. Första försöket med bakgrunden så målade jag allting vitt och sen använde jag mig av en vanlig natursvamp och "duttade" olika nyanser av grå färg, men även lite svart. Resultatet blev inte så bra enligt mig. Nu har jag köpt struktur-/modelleringspasta och tänkte täcka duken med pastan, köra med värmepistol så den krackelerar, köra ett lager vitt och sen "dutta" med natursvamp som jag gjort innan samt fylla i sprickorna i pastan med svart färg. Tror ni att det kan lyckas eller har ni något bättre tips på hur man ska bära sig åt?
Citera
2012-06-22, 16:20
  #31
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Har en fundering kring en tavla jag håller på att måla. Tanken är att bakgrunden skall efterlikna en sliten och "flagnad" betongvägg som någon har spraymålat konturerna av två ansikten på.

Konturerna målar jag bara upp som vanligt och använder sen en större målarpensel för att göra kanterna lite mer diffusa. Det stora problemet är att få bakgrunden att efterlikna en sliten/sprucken/"flagnad" betongvägg. Första försöket med bakgrunden så målade jag allting vitt och sen använde jag mig av en vanlig natursvamp och "duttade" olika nyanser av grå färg, men även lite svart. Resultatet blev inte så bra enligt mig. Nu har jag köpt struktur-/modelleringspasta och tänkte täcka duken med pastan, köra med värmepistol så den krackelerar, köra ett lager vitt och sen "dutta" med natursvamp som jag gjort innan samt fylla i sprickorna i pastan med svart färg. Tror ni att det kan lyckas eller har ni något bättre tips på hur man ska bära sig åt?
Testa! I princip varje tavla jag gör innehåller saker jag aldrig målat förut, så är det nog för de flesta. Det gäller bara att testa olika tekniker och våga misslyckas. Förhoppningsvis har man lärt sig något till nästa gång.
Citera
2012-06-23, 13:15
  #32
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Testa! I princip varje tavla jag gör innehåller saker jag aldrig målat förut, så är det nog för de flesta. Det gäller bara att testa olika tekniker och våga misslyckas. Förhoppningsvis har man lärt sig något till nästa gång.

Klart jag testar mig fram också, men känns lite slöseri med duk och material ifall någon annan hade ett bättre sätt på hur man kan gå till väga som.

Jag har iallafall gjort några lager nu. Första lagret så använde jag mig av en vanlig spackelskrapa och drog ut det rätt jämt och använde sedan värmepistol för att krackelera ytan. Efter det så fyllde jag på med mer modelleringspasta genom en palettkniv och använde värmepistolen igen. Sista lagret så använde jag en sådan skulpteringspensel eller vad det heter och försökte mig på att göra en spricka eller två. Får se hur det blir sen när jag börjar måla.
Citera
2012-06-23, 15:54
  #33
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Klart jag testar mig fram också, men känns lite slöseri med duk och material ifall någon annan hade ett bättre sätt på hur man kan gå till väga som.

Jag har iallafall gjort några lager nu. Första lagret så använde jag mig av en vanlig spackelskrapa och drog ut det rätt jämt och använde sedan värmepistol för att krackelera ytan. Efter det så fyllde jag på med mer modelleringspasta genom en palettkniv och använde värmepistolen igen. Sista lagret så använde jag en sådan skulpteringspensel eller vad det heter och försökte mig på att göra en spricka eller två. Får se hur det blir sen när jag börjar måla.
Lägg upp en bild i bildtråden när du är färdig
Citera
2012-06-23, 16:22
  #34
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Lägg upp en bild i bildtråden när du är färdig

Blir nog när (om) jag får semester. Det vill säga tidigast helgen v. 27. Men en bild kommer upp så fort jag färdigställer min målning. =)
Citera
2013-08-20, 23:02
  #35
Medlem
Moramannens avatar
Hej! Jag har tecknat mycket innan, och även gjort en del akvareller och akryl och tänkte nu ge mig på olja eftersom jag fått färger i present. Jag har några till frågor förutom de som besvarats:
1. Kan man måla ute i solsken? Det förstör inte tavlan?
2. Hur gör man med bakgrunden? Måste man ta allt på en gång och fylla på ovanpå sen eller kan man ta det efteråt? (Beror förstås på vad jag väljer att måla)
3. Kan man ha en burk med såpvatten stående för sköljning av penslar medan man målar eller är det starkare saker som gäller?
Citera
2013-08-23, 14:27
  #36
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Hej! Jag har tecknat mycket innan, och även gjort en del akvareller och akryl och tänkte nu ge mig på olja eftersom jag fått färger i present. Jag har några till frågor förutom de som besvarats:
1. Kan man måla ute i solsken? Det förstör inte tavlan?
2. Hur gör man med bakgrunden? Måste man ta allt på en gång och fylla på ovanpå sen eller kan man ta det efteråt? (Beror förstås på vad jag väljer att måla). Men tänk också att även om färg har torkat så kan den ses igenom när du målar över
3. Kan man ha en burk med såpvatten stående för sköljning av penslar medan man målar eller är det starkare saker som gäller?

jadu realtivt ny på detta område men enligt mina erfarenheter

1 ja kan man göra utan problem, tar väll ganska lång tid innan färg påverkas av solsken
2 Enklast att måla en tavla med en viss färg och sen fylla på, ganska svårt att måla och sen behöva fylla i alla små tomma utrymmen.
3 Finns speciella pensel rengöring, typ beckers A men testa dig fram vettja
__________________
Senast redigerad av hobbykonst 2013-08-23 kl. 14:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback