Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-12, 13:15
  #13
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
http://www.kreatima.se/web/hem.aspx

Inte gratis, men har mycket gött. Ligger på Kungsgatan 58.

Är det överdrivet dyrt jämfört med lågbudgetprodukter eller är det helt okej?

Har du några tips om vilka saker man ska ha om man vill börja måla med akryl? Typ vilka penslar man ska ha, grundfärger och liknande. Ett litet grundkitt så att säga.

((hehe, blev intresserad att börja måla nu ^^))
Citera
2011-08-12, 13:30
  #14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Är det överdrivet dyrt jämfört med lågbudgetprodukter eller är det helt okej?

Har du några tips om vilka saker man ska ha om man vill börja måla med akryl? Typ vilka penslar man ska ha, grundfärger och liknande. Ett litet grundkitt så att säga.

((hehe, blev intresserad att börja måla nu ^^))



Blandvitt
Ultramarinblå.
Alizarin Crimson, krapplack. (Röd).
Neapelgul.
Viridian (Smaragdgrön).
Ockra.
Umbra. (brun)


En glasburk.

Penslar:
Två stycken 2 cm breda.
Två stycken 1 cm breda.
Två stycken ½ cm breda.

Palett, valfri. Kan vara allt från engångstallrikar till skiva av slipad carraramarmor. Tänk bara på att den inte ska suga vattnet ur färgen du lägger på paletten.

Palettkniv

Tygtrasa. Gammal sliten handduk, lakansdel eller liknande.
Citera
2011-08-12, 13:59
  #15
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Blandvitt
Ultramarinblå.
Alizarin Crimson, krapplack. (Röd).
Neapelgul.
Viridian (Smaragdgrön).
Ockra.
Umbra. (brun)


En glasburk.

Penslar:
Två stycken 2 cm breda.
Två stycken 1 cm breda.
Två stycken ½ cm breda.

Palett, valfri. Kan vara allt från engångstallrikar till skiva av slipad carraramarmor. Tänk bara på att den inte ska suga vattnet ur färgen du lägger på paletten.

Palettkniv

Tygtrasa. Gammal sliten handduk, lakansdel eller liknande.

Tack så jättemycket! Ska kila ner till affärn kanske idag.

Men ska det vara syntetspenslar då? Och spelar formen på palettkniven någon roll?
Citera
2011-08-12, 14:15
  #16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Tack så jättemycket! Ska kila ner till affärn kanske idag.

Men ska det vara syntetspenslar då? Och spelar formen på palettkniven någon roll?


Jadå, det går bra med syntet. Men lägg gärna lite extra på valet av penslar och undvik de allra billigaste. Då hamnar du kanske ändå på naturpenslar. Tänk på att köpa flata penslar.

Val av palettkniv beror på vad man trivs bäst med. Köp vad du uppfattar som en 'medelkniv' och känns dig fram tills dess är dags att ´köpa en ny.
Citera
2011-08-12, 14:16
  #17
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Är det överdrivet dyrt jämfört med lågbudgetprodukter eller är det helt okej?

Har du några tips om vilka saker man ska ha om man vill börja måla med akryl? Typ vilka penslar man ska ha, grundfärger och liknande. Ett litet grundkitt så att säga.

((hehe, blev intresserad att börja måla nu ^^))

Jag beställde mitt nybörjarkik från nån internetbutik vill jag minnas. Fick en liten trälåda med tuber & penslar. Staffli från Clabbe som sagt.

Har inte full koll på om Kreatima har några schyssta erbjudanden, men skulle personligen inte köpa värsta uppsättningen där utan handlar mer där när någon enstaka grej tagit slut, behöver nytt block etc.

Palettkniven blandar man väl bara färgen med så kan vara vafan som helst. Men nån med mer koll kanske använder den till mer saker?

Penslar kan också variera i pris, har köpt både i målarbutik och på nätet. Ska sägas att jag räknas som rookie i sammanhanget och har inga direkta krav på mina penslar. Snackar vi Warhammer figurer så är jag däremot mer petig.
Citera
2011-08-12, 14:53
  #18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Jag beställde mitt nybörjarkik från nån internetbutik vill jag minnas. Fick en liten trälåda med tuber & penslar. Staffli från Clabbe som sagt.

Har inte full koll på om Kreatima har några schyssta erbjudanden, men skulle personligen inte köpa värsta uppsättningen där utan handlar mer där när någon enstaka grej tagit slut, behöver nytt block etc.

Palettkniven blandar man väl bara färgen med så kan vara vafan som helst. Men nån med mer koll kanske använder den till mer saker?

Penslar kan också variera i pris, har köpt både i målarbutik och på nätet. Ska sägas att jag räknas som rookie i sammanhanget och har inga direkta krav på mina penslar. Snackar vi Warhammer figurer så är jag däremot mer petig.


Ja, palettkniven blandar man färgen (på paletten med). Visst kan man använda något annat, typ en matkniv ,men det är bra om den är lite böjlig. Det viktiga är kanske att inte blanda färgen med penseln, då den annars lätt får massa 'felaktig' färg i sig, vilket kan leda till obehagliga överraskningar när man väl börjar måla med rätt färg.

En del personer målar med själva palettkniven också. Och så kan man skrapa bort färg (innan den torkat) från duken med den.
Kreatima är rätt dyra, men det finns inte så otroligt mycket konkurrens heller. Själv föredrar jag dock Jordi. Sämre utbud, men bättre personal och lite billigare tror jag.
Citera
2011-08-14, 17:32
  #19
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Jag beställde mitt nybörjarkik från nån internetbutik vill jag minnas. Fick en liten trälåda med tuber & penslar. Staffli från Clabbe som sagt.

Kan du länka till en bra internetbutik för de som är intresserade av att börja måla?
Citera
2011-08-15, 14:11
  #20
Medlem
papa_ogens avatar
Det var så längesen jag beställde, men hittar ett par:
http://inspiraart.se

De hade faktiskt rätt billiga kit på Kreatima:
Set
Citera
2011-08-15, 19:29
  #21
Medlem
WardenMcCluskys avatar
En till fråga innan jag sätter igång. Om man vill ha en vit bakgrund är det bäst att måla hela pannån eller duken vit innan man börjar?
Citera
2011-08-15, 19:52
  #22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
En till fråga innan jag sätter igång. Om man vill ha en vit bakgrund är det bäst att måla hela pannån eller duken vit innan man börjar?


Det vill jag inte svara på. En stor del av att måla handlar om att testa idéer och pröva sig fram. Ofta gör man fel och måste backa ett par steg och försöka igen.
Citera
2011-08-15, 20:17
  #23
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det vill jag inte svara på. En stor del av att måla handlar om att testa idéer och pröva sig fram. Ofta gör man fel och måste backa ett par steg och försöka igen.

Jo det känns som att jag måste pröva mig fram rätt mycket Var svårare att måla än vad jag minns från högstadiet...
Citera
2011-09-05, 16:45
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har rätt. Men alla dessa medel känns som överkurs för en som föresatt sig att 'måla en tavla'. Speciellt som det verkar vara den första tavlan den målar.


Som du säger är det överkurrs om man bara ska måla en tavla, förtunning och olja används framför allt för att göra tavlan mer åldersbeständig..

Första lagren ska spädas med mycket förtunning för att sedan målas fetare och fetare för varje lager annars spricker färgen med tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback