2011-08-09, 17:36
Medlem
Hallå i stugorna.

Här kommer en till värderingsfråga som är ett moraliskt dilemma där du åter igen har ödet i dina händer.

Detta är scenariot.

Det är Sverige år 2020 för 4 år sedan så utbröt en världsomfattande zombie epidemi ut. Om man blir biten så tar det 5 minuter innan man blir en zombie.Såklart när man blir en zombie så har man inga minnen det blir som resident evil style man vill käka hjärna.Du är en forskare och har hittat botemedlet efter 3 års forskning och du är den enda i världen som har det. Läget är kritiskt men det finns en fristad med militär mat och andra överlevande som du bor ett par mil ifrån men pga av den omfattande smittan har du ej lyckas ta dig dit. Men du har en flyktplan som garanterar dig att ta dig till fristaden. Just nu så lever du i en bunker och ett flertal zombies är ute på din mark. All radio kommunikation är utslagen men du ser nödraketer skjuta upp ifrån fristaden dagligen. Du har fått veta via internet att de ska börja bomba inom 24 timmar där du bor om inget har hänt.

Här är dilemmat. Du har lyckas kokat upp en garanterad dos som botar denna zombie sjukdom och är på väg att ge dig va med din dotter/son eller annan levande varelse du håller kär. Om du lyckas ta dig till fristaden så kan de börja massproducera ditt botemedel men du har bara 24 timmar på dig att nå dit pga av omständigheterna kommer det ta minst 20 timmar att ta sig dit. vägarna är fulla av zombies som du måste undvika. Av en olycka så står din person ( vem de nu e) för nära en vägg och en zombie får tag i dennas arm och ger ett saftigt bett och de håller på att ta sig in.

Nu till dilemmat. Ska du ta din dos och ge den till personen så att personen garanterat överlever och kommer med till fristaden men inget botemedel kan massproduceras. Eller ska du göra ett mercy shot i huvudet så denna personen dör men du hinner ta dig till fristaden och massproducera botemedel så att du räddar jordens befolkning . Du kan ej ta med dig personen i bilen då kommer du också bli uppäten. Eftersom blodet blir smittat kan man inte använda blodet sen om man botar personen för att sen massproducera botemedlet.

Testa de 2 andra värderingsfrågorna också https://www.flashback.org/t1621265 https://www.flashback.org/t1621265
Senast redigerad av jp89 2011-08-09 kl. 17:41.
Citera
2011-08-09, 17:42
Medlem
Vad är det för nytta med ett botemedel om man har en zombie hängande i halsen och krafsar i hårbotten efter hjärna?

Jag ger ju givetvis min vän botemedel, drar till frizonen och sen bombar vi skiten ur dem.
Simple
Citera
2011-08-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Vad är det för nytta med ett botemedel om man har en zombie hängande i halsen och krafsar i hårbotten efter hjärna?

Jag ger ju givetvis min vän botemedel, drar till frizonen och sen bombar vi skiten ur dem.
Simple

om du har ett botemedel så kan du omvända de som har blivit zombies och du kan vaccinera folk så att sjukdomen försvinner.
Citera
2011-08-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jp89
om du har ett botemedel så kan du omvända de som har blivit zombies och du kan vaccinera folk så att sjukdomen försvinner.

Jaha du menar så... Och jag kan inte bota min vän sen, för det området är bombat.

Nej, jag ger fortfarande min vän botemedlet. Jag vet inte ifall jag skulle vilja omvända zombies. Skulle kännas olustigt att veta att de har sysselsatt sig den senaste tiden med att käka hjärna.

Nej bomba skiten ur dem säger jag.
Citera
2011-08-09, 17:52
Intressant dilemma. Men e ju svårt beroende vilken person som står där. Om det är ett 5 årigt barn vill man inte direkt skjuta det. Om det är vanlig kompis kan det nog bli " sorry bro its for the greater good" tror han/hon skulle gjort samma sak. Hur kan man vara så själviskt annars??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in