2011-08-09, 11:53
Medlem
Haak0ns avatar
För ett par månader sedan blev jag slutligen så pass trött av att det inte var möjligt att få tag på färsk chili av ok kvalitet i dom vanliga svenssonaffärerna i hålan där jag bor att jag bestämde mig för att påbörja en egen liten odling här hemma. Månaderna har nu gått, vädret har varit bra för odling inomhus och det börjar närma sig skördedags.

Problemet, om man nu kan kalla det ett problem, är att projektet kan ha blivit något överambitiöst. Det handlar inte om en eller två plantor, inte ens tre, utan runt 15-16 stycken. Således har jag en känsla av att jag om lite drygt en månad kommer ha mer chilifrukter än jag har en aning vad jag ska göra av allt.
Tyvärr håller ju inte chili sig färsk i all evighet, så det behövs göras något av allt någon så när snabbt efter skörd.

Det handlar om ungefär lika delar Cayenne och Habanero samt en planta av en gul Capsicum annuum som inhandlades färdigodlad på den lokala Ica-affären. Det som planerats in hittills att göra av frukterna är chilisås (om någon ligger inne på trevliga recept uppskattas dom stort!), inläggning i olja/lag (igen om någon har recept på en lag som kan tänkas passa till inläggning av chili hade det varit uppskattat) samt torkning för malning/flakes.

Men det skulle varit trevligt med lite fler tips på vad man kan göra med färsk chili, gärna saker som håller sig ett tag. Rökning är en sak jag funderat på, frysning likaså. Dock har jag ingen aning hur pass bra chili klarar frysning.
Citera
2011-08-09, 11:58
Medlem
plaskets avatar
http://www.ica.se/Recept/inlagd-chili-566588/
Det receptet har jag följt ett par gånger med gott resultat, fast jag struntade i paprikan.
Citera
2011-08-09, 11:59
Medlem
Mockens avatar
De går utmärkt att frysa. Jag brukar skära dem i ganska stora skivor och stoppa i små fryspåsar.
De är som färska när man tar fram dem mitt i vintern.
Citera
2011-08-09, 15:22
Medlem
DartFrogs avatar
Har mängder av fryst chili i ziploc-påsar, brukar snabbtina dem i handen under varmt vatten.
Perfekt när man ska smälla ihop en thaiomelette till frukost!
Chili, ingefära, vitlök i morteln o sen på med olja, vinäger e en höjdare o håller en evighet.
Har själv lite plantor, bla Dorset Naga.
Citera
2011-08-09, 16:24
Medlem
klybans avatar
Innan vi kommer till att du måste tillaga det på nått sått, så rätt tempererat kan dom hålla 1-2 månader, kanske tom mer.
Och handlar om en balans om att inte vara för torrt eller fuktigt, det sista kanske dom inte ser ut mycket för världen men dom funkar.

Såklart alla kanske du inte låter vara på detta sätt, för kvaliteten på dom är ju inte lika topp som när dom är nyplockade.
Men jag skulle ha torkat och malt det mesta faktiskt och skickat på burkar för senare användning.
Citera
2011-08-10, 10:53
Medlem
CimGoodFellas avatar
Själv gjorde jag en laddnind hemmagjord hot sauce, Tabasco Style nu i dagarna. Superbt när man har så mycket att man inte vet var man ska göra av det. håller bra också. En sida med lite inspiration: http://www.mexican-barbecue-recipes....e-recipes.html
Citera
2011-08-10, 11:45
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
De går utmärkt att frysa. Jag brukar skära dem i ganska stora skivor och stoppa i små fryspåsar.
De är som färska när man tar fram dem mitt i vintern.
Hur då? Vid infrysning så förstörs chilins kött och upptinad blir den vattnig och sladdrig.
Citera
2011-08-10, 18:33
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Lider tyvärr av samma problem , eller lyxproblem kanske man ska kalla det.
Första året med chiliodling , överdriver såklart o sår hej vilt .
Slutade med 29 plantor , Har nu börjat skicka med besökare en planta hem

Men tyvärr kom jag igång lite väl sent , men att torka låter ju som en nobrainer, men även en hemgjord hotsauce låter ju spännande , tack för tipset.
Citera
2011-08-10, 19:50
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Hur då? Vid infrysning så förstörs chilins kött och upptinad blir den vattnig och sladdrig.

Nej då, det är ingen skillnad . Det är som att frysa in vilken grönsak som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in