Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-08, 23:00
  #1
Medlem
Ja, hur gör ni? Blir det engelska eller svenska?

Jag verkar inte ha några problem med att göra mig förstådd av danskar, men när det kommer till motsvaren så blir det mest " "

Förstår ni danskan tillräckligt bra eller blir det engelska? Det ultimata är när man själv kan prata engelska och danskjäkeln pratar engelska...


Brukar bli ungefär såhär
http://www.youtube.com/watch?v=w5f46...tailpage#t=44s
I bästa fall....
__________________
Senast redigerad av SP3 2011-08-08 kl. 23:02.
Citera
2011-08-08, 23:02
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SP3
Ja, hur gör ni? Blir det engelska eller svenska?

Jag verkar inte ha några problem med att göra mig förstådd av danskar, men när det kommer till motsvaren så blir det mest " "

Förstår ni danskan tillräckligt bra eller blir det engelska? Det ultimata är när man själv kan prata engelska och danskjäkeln pratar engelska...


Brukar bli ungefär såhär
http://www.youtube.com/watch?v=w5f46...tailpage#t=50s
I bästa fall....

Slänger i lite gröt i käften å börjar gurgla såklart!
Citera
2011-08-08, 23:03
  #3
Medlem
Vad försöker dansken säga vid 1:27 i klippet? "Trötta"?
Citera
2011-08-08, 23:04
  #4
Avstängd
Spargris1s avatar
Pratar engelska helt enkelt Annars får man väl försöka peka och beskriva :P
Citera
2011-08-08, 23:04
  #5
Medlem
Jag pratar inte med danskar. Pratar danskarna med mig så rycker jag bara på axlarna.
Citera
2011-08-08, 23:04
  #6
Medlem
Börjar med svenska men det slutar alltid med engelska....

Min kompis från Skåne har däremot inga problem att förstå dansken.
Citera
2011-08-08, 23:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Börjar med svenska men det slutar alltid med engelska....

Min kompis från Skåne har däremot inga problem att förstå dansken.

Vet inte om det stämmer, men ska ha läst att danskar har svårast att förstå skånska, när det kommer till det svenska språket......

Känns ju lustigt
Citera
2011-08-08, 23:06
  #8
Medlem
deyys avatar
Börjar med att försöka konversera på svenska men slutar upp med att samtalet går över till engelska.
Alltid lika envis med,att man tror att det ska fungera att prata svenska med en dansk.
Är för stora skillnader i språken enligt mig för att det ska fungera vidare bra för mig.
Citera
2011-08-08, 23:07
  #9
Medlem
Jag kör oftast på engelskan. Någon enstaka gång kan man springa på en dansk som man förstår och kan prata svenska <--> danska med.
Citera
2011-08-08, 23:09
  #10
Medlem
Skohornets avatar
Var nere i Danmark nu i sommar och det var ett jävla dilemma. Är från långt-uppe-i-satan och jag hade grova problem att förstå folk redan i Skåne. Antar att skåningarna förstår danska mer än mig så att danskarna pratar danska med dem, men danskarna där nere förstod väl inte att jag inte var skånsk så de pratade givetvis danska hela tiden.. Tur att det enda man behövde säga var "calsberg" eller "pilsner"
Citera
2011-08-08, 23:09
  #11
Medlem
Träffade ett gäng danskar när jag var på semester för några år sedan, började prata med dem på svenska men tog inte många sekunder innan man inte förstod ett ord och samtalet fortsatte på engelska.
Citera
2011-08-08, 23:10
  #12
Medlem
Timbuktus avatar
När jag satt på tåget från köpenhamn till hamburg var det en dansk konduktörska. Jag började direkt prata engelska iomed jag inte förstår ett ord danska. Men när jag visade mitt pass i samband med biljetten fick jag ungefär detta till svar:

NAEJ MEN FO HELVEDI DO E JU FRA SVERGE!? VORFOR SNAKKER DO IKKE SVENSKE?

Följt av 3 meningar som helt gått förlorade.

Jag nickade på huvudet och sa tack när jag fick tillbaka passet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback