Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-08-08, 20:59
Medlem
rynefyzs avatar
Det ser ju inte direkt ut som att saker och ting stabiliserar sig på börsen. Snarare tvärt om. Vad tror ni händer nu med bolåneräntorna? Sitter med 100 procent rörligt och börjar bli smått sugen på att stänga butiken några år och sova aningen bättre men troligen dyrare.

Vore kanon med lite reflektioner om vad ni tror om rörligt jämfört med bundet nu
Citera
2011-08-08, 21:03
Medlem
Logiskt sätt så borde räntorna gå upp samtidigt som lånekraven ökar.
Citera
2011-08-08, 21:17
Medlem
kvistlacks avatar
Känns lite skakigt just nu men jag har lite svårt att få ihop olika möjliga scenarios för boräntorna. Jag band för ett par veckor sedan, mot alla mina principer*, mina bolån på två år. Fick i och för sig ett bra avtal men är ju ändå osäker på om jag gjorde rätt. Ska bli kul att höra vad bolåneproffsen här tror/tycker.

*Jag har svurit att aldrig binda mina räntor! Jag har buffert i ekonomin så att jag klarar det mesta men nu föll jag för trycket. Föraktar mig själv lite för att jag inte var mer principfast...
Citera
2011-08-08, 21:39
Medlem
De kommer gå upp förutsatt att centralbanken inte ingriper, vilket är svårt o veta. Räkna med högre räntor iaf.
Citera
2011-08-08, 21:41
Medlem
Osäkert hur lång drabbning med den globala ekonomin som vi står inför, med USA:s sänkta kreditbetyg, PIIGS-härvan och EU-projektet, Kinas höga men avtagande tillväxt osv. Osäkerheten beträffande framtidsutsikterna kan dämpa ränteutvecklingen från Riksbanken, med dämpade marknadsräntor; men det kan lika gärna - och kanske mer troligt - leda till kreditbankernas ökade räntemarginaler med ständig hänvisning till ökade kostnader eller buffertkrav, vilket överförs på kunderna i vanlig ordning. På centalt håll stimuli som kan dämpa räntorna men mycket möjligt ökade låneräntor. Hade jag haft bolån hade jag väl gjort på samma vis som annars, oberoende av USA:s sänkta kreditbetyg: någon del rörligt, någon del eller några delar bundna.
Citera
2011-08-08, 21:50
Medlem
rynefyzs avatar
Tack för kloka inspel. Ska nu avslöja min okunnighet när det gäller privatekonomi. Retas gärna lite om det känns bättre.

Ränta dras ju av i deklarationen och jag borde såklart veta hur. Är det så enkelt som att man får tillbaka 30 procent av sina räntekostnader? I så fall borde en procentenhet högre ränta i själva verket 0,70 procent dyrare lån?
Citera
2011-08-08, 21:55
Medlem
La om mina lån i veckan och band dem på 2 år med en ränta på 3,81%, vilket är lägre än den rörliga räntan för närvarande. Gjorde jag rätt? Förhandlade ner det från 3,99%...
Citera
2011-08-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danjel80
La om mina lån i veckan och band dem på 2 år med en ränta på 3,81%, vilket är lägre än den rörliga räntan för närvarande. Gjorde jag rätt? Förhandlade ner det från 3,99%...
Historiskt sett har det alltid vart billigare med rörliga räntor. Och med det som händer idag i världen så är jag helt övertygad om att det kommer att tvinga ner boräntorna igen.
Citera
2011-08-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallsten
Historiskt sett har det alltid vart billigare med rörliga räntor. Och med det som händer idag i världen så är jag helt övertygad om att det kommer att tvinga ner boräntorna igen.
Jo fast det ser ju över hela cykler på upp mot 10 år.
Citera
2011-08-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danjel80
Hur förhandlar man om sånt?

Lite ruttet att min hyresrätt ska ombildas precis nu, men men.
Citera
2011-08-09, 10:16
Medlem
SparkMans avatar
Eftersom bankerna lånat pengar för att låna ut med kundernas fastigheter som säkerhet så finns det risk att säkerheten försvinner om priserna sjunker. Om så blir fallet kommer bankerna få betala högre ränta för pengarna de lånar vilket sedan kommer gå vidare till bolånekunderna.

Snipp snapp snut så var den låga räntan slut
Citera
2011-08-09, 17:25
Medlem
Sverige är genom sin tunga exportindustri ganska starkt bunden till världsekonomin. Generellt när ekonomin går sämre brukar riksbanken sänka räntan. Dvs, lågkonjunktur = låg ränta och vice versa. Med det sagt påstår iaf Anders Borg att Sveriges ekonomi tuffar på bra (vilket ingen verkar bestrida). Mao, troligt är nog att vi kommer se att Riksbankens ränteprognos kommer att stabiliseras eventuellt t.o.m. sjunka. Reporäntan styr ju som bekant bankernas låneräntor... Håll koll på RBs ränteprognoser för att vara uppdaterad.

På lång sikt, kanske t.o.m. längre än 1 hel cykel, är rörligt bättre än bundet. Men, det finns många olika perioder att binda räntan på, om man förutspår högkonjunktur kan det vara värt att binda under en kortare period.

Har själv 100% bundet i 2,5 år till på 3,23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in