Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-08, 20:11
  #1
Medlem
Tjena.

Hoppas på att kunna få denna frågan besvarad här då mitt googlande inte gett mig några svar.
Som topicen lyder undrar jag om färdigblandade smoothies från ica, ex. chiquita eller bravo kan kan användas som ersättning för frukt och bär i dess naturliga "form" ?
Jag tränar inte aktivt mer än att jag lirar fotboll ett par gånger i veckan med grabbarna, men gillar ändå att äta nyttigt och leva nyttigt. Dock vill jag inte äta mig mätt på frukt och bär då jag har "för bra" ämnesomsättning och behöver äta mycket kalori,- protein,- och kolhydratrik mat för att hålla mina genetiska muskelmassa i rätt form utan att bli för smal.
Jag som sagt i övrigt nyttigt med mycket fisk och fågel, och fullkornsprodukter och i övrigt nyckelhålsmärkta produkter, men jag känner att det är jobbigt att äta frukt i för stor mängd och jag vill inte planera in si o så mycket av vissa sorter för att det ska bli optimalt eftersom jag inte vill få ett beroende i överdriven skala av att varje måltid ska vara supernyttig, just nu har jag som standard att käka någon grönsak (oftast broccoli) till middagen och lägga in en banan om dagen tillsammans med kvällmaten, ett glas proviva och ett glas tomatjuice till frukosten och ett glas apelsin juice även till middagen.
Men jag känner att detta är för lite, eller innehar för dålig variation av vitaminer och antioxidanter och hade gärna ätit mer.. men orkar inte.
Och därför undrar jag om en smoothie från t.ex bravo skulle vara ett tillräckligt komplement för färsk frukt och för att ha en bra kosthållning vad gäller frukt o grönt?

En smoothie innehåller 60 blåbär, 30 hallon, 9 äpplen och 2 bananer. Och jag hade såfall tänkt lägga upp så att jag dricker 1/3 per dag, och då får i mig 20 blåbär, 10 hallon, 3 äpplen och 0,7 banan.

Detta är ju säkert bra om man skulle äta det färskt, men ger det samma effekt när det är i en färdigblandad smoothie ?





Tack på förhand.
Citera
2011-08-08, 22:54
  #2
Medlem
Nej, en pastöriserad smoothie är inte lika bra som färsk frukt. MEN, det är bättre än inget, om man säger så.
Citera
2011-08-09, 14:51
  #3
Medlem
Okej.
Står speciellt på baksidan av denna att den inte är vanligt pastöriserad, utan kallpastöriserad för att behålla både ursprungssmaken och alla vitaminer.
Citera
2015-11-12, 09:31
  #4
Medlem
Någon som har några siffror på hur mycket av vitaminerna m.m som går bort iochmed en kallpastörisering och övrig behandling en köpessmoothie kan ta del av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback