Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-08, 08:35
  #1
Medlem
Nu börjar dom byta ut flourfri tandkräm istället i USA. Men i matbutiker i Sverige kan jag endast hitta tandkräm med flour.

Kan man köpa på apoteket eller någonstans? Vill inte betala en förmögenhet heller

Tack på förhand
Citera
2011-08-08, 08:38
  #2
Medlem
TheKickss avatar
Vad ska du med fluorfri tandkräm till?
Citera
2011-08-08, 08:42
  #3
Medlem
http://ayurveda.nordicshops.com/prod...?product_id=98 finns det Vicco tandkräm som jag alltid använder. Vägrar använda tandkräm med fluor. Och nej, jag har inga tandproblem trots det. Min tandläkare tror alltid att jag är så noga med fluor och blir överraskad när jag säger att jag inte använder det.
37/tub och räcker för 1 person i 2-3 månader typ
__________________
Senast redigerad av Guinivere 2011-08-08 kl. 09:27.
Citera
2011-08-08, 09:19
  #4
Medlem
Tasstasss avatar
Kingfisher Fennel använder jag. Ca 50 kr för en tub, men den är helt galet dryg!
Citera
2011-08-08, 10:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tandkräm för små barn innehåller ingen flour...

Jo men inte lika mycket!

Weleda på hälsokosten innehåller inte fluor, den brukar jag köpa.
Kostar ca 40-50 kr per paket men den är dryg! Finns olika sorter.
Citera
2011-08-08, 10:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKicks
Vad ska du med fluorfri tandkräm till?

Borsta tänderna utan att behöva bli trött efteråt (förgiftad).
Man gav fluor till fångarna i sovjet för att de skulle hålla sig lugna.
Citera
2011-08-08, 11:40
  #7
Medlem
AcidMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatsmurfen
Borsta tänderna utan att behöva bli trött efteråt (förgiftad).
Man gav fluor till fångarna i sovjet för att de skulle hålla sig lugna.

Så länge man inte sväljer tandkrämen är det väl inget att hetsa upp sig för..
Citera
2011-08-08, 12:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcidM
Så länge man inte sväljer tandkrämen är det väl inget att hetsa upp sig för..

Nej det kanske det inte hade varit om det inte vore så att det finns i dricksvattnet och i många födoämnen du får i dig varje dag.
En liten mängds KANSKE inte skadar, men lägger du ihop alla smådelar så blir det en del till slut.
Fluor är ett cellgift och det har dessutom länge funnits tvetydligheter ifall det verkligen stärker emaljen eller tvärtom - gör den porösare i längden.

Fluor befinner sig i giftighetsgrad någonstans mellan bly och arsenik.
Citera
2011-08-08, 12:58
  #9
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatsmurfen
Borsta tänderna utan att behöva bli trött efteråt (förgiftad).
Man gav fluor till fångarna i sovjet för att de skulle hålla sig lugna.

Rent spontant kände jag att det är väl bra om man blir trött på kvällen när man ska sova, men det är ju dumt jag vet.

Jag vet att fluor är väldigt, väldigt giftigt. Men om tandkräm verkligen var så farligt för vår hälsa, tror ni inte på allvar att detta hade visat sig på ett eller annat sätt i stor utsträckning? De allra flesta borstar ju tänderna, och de allra flesta har fluor i sin tandkräm.

Tycker mest detta låter som en konspirationsteori.
Citera
2011-08-08, 13:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Rent spontant kände jag att det är väl bra om man blir trött på kvällen när man ska sova, men det är ju dumt jag vet.

Jag vet att fluor är väldigt, väldigt giftigt. Men om tandkräm verkligen var så farligt för vår hälsa, tror ni inte på allvar att detta hade visat sig på ett eller annat sätt i stor utsträckning? De allra flesta borstar ju tänderna, och de allra flesta har fluor i sin tandkräm.

Tycker mest detta låter som en konspirationsteori.

Hur vet du att det inte visar sig?
Det finns naturligtvis de som tjänar på att befolkningen blir trötta, slöa och fogliga.
Vissa menar att fluor bidrar till allergier och att det just är en långsam men säker förgiftning.
Citera
2011-08-08, 13:29
  #11
Medlem
Bitmasters avatar
Nu är det ju inte grundämnet Fluor som finns i tandkräm utan något fluoridsalt. Att säga att det finns Fluor i tandkräm är lika obildat som att säga att det finns Klor i bordssalt.
Citera
2011-08-08, 14:34
  #12
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatsmurfen
Hur vet du att det inte visar sig?
Det finns naturligtvis de som tjänar på att befolkningen blir trötta, slöa och fogliga.
Vissa menar att fluor bidrar till allergier och att det just är en långsam men säker förgiftning.

För att nästan hela Sveriges befolkning är inte trötta, slöa och fogliga. Och att fluor skulle bidra till allergier har väl knappast mer belägg än att vatten skulle göra det, eller har du otaliga källor på detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback