Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-07, 23:29
  #1
Medlem
Dr.BrekFighers avatar
Hej!
Den här tråden riktar sig både till dig som vill prova på yrket som säljare och dig som redan jobbar som säljare och är öppen för diskussion om hur man kan göra så bra ifrån sig som möjligt.

Varför just jag?
Med en släkt som uteslutande bestod av säljare ville jag alltid bli det som liten. Nu, flera år senare, har jag jobbat både som butikssäljare och resande säljare till såväl företag som privatpersoner. Inrikes och utrikes.

Jag svarar gärna på frågor och ger riktlinjer för vad du kan tänka på när du säljer. Det behövs säljare, och gör man ett bra jobb kan det öppna många dörrar.


Kör på!
Citera
2011-08-07, 23:39
  #2
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det jag alltid funderat över är hur en bra säljare gör för att komma till ett avslut. Att det inte bara pratas utan att det blir en affär. En affär där kunden inte känner sig tvingad att köpa eller överkörd.
Citera
2011-08-07, 23:40
  #3
Medlem
Hur gör jag som gymnasiestudent för att få ett deltidsjobb som säljare utan tidigare erfarenhet inom området? Vilka egenskaper värderas högt osv?
Citera
2011-08-08, 00:02
  #4
Medlem
Dr.BrekFighers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det jag alltid funderat över är hur en bra säljare gör för att komma till ett avslut. Att det inte bara pratas utan att det blir en affär. En affär där kunden inte känner sig tvingad att köpa eller överkörd.

Det handlar först och främst om att göra en behovsanalys genom att ställa rätt frågor, och styra kunden mot ett avslut. Målet är att övertyga kunden så denne känner att det är hans egna val att köpa. Att han själv kommer på att han ska köpa.
Ett vanligt problem är att man inte vågar gå på avslut av rädsla för att tappa kunden.

Det handlar om att identifiera kundens behov (behovsanalysen), och få denne att inse hur hans behov kommer att täckas av produkten du erbjuder. En bra modell man kan använda är SPIN-modellen.