Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-07, 23:29
  #1
Medlem
Dr.BrekFighers avatar
Hej!
Den här tråden riktar sig både till dig som vill prova på yrket som säljare och dig som redan jobbar som säljare och är öppen för diskussion om hur man kan göra så bra ifrån sig som möjligt.

Varför just jag?
Med en släkt som uteslutande bestod av säljare ville jag alltid bli det som liten. Nu, flera år senare, har jag jobbat både som butikssäljare och resande säljare till såväl företag som privatpersoner. Inrikes och utrikes.

Jag svarar gärna på frågor och ger riktlinjer för vad du kan tänka på när du säljer. Det behövs säljare, och gör man ett bra jobb kan det öppna många dörrar.


Kör på!
Citera
2011-08-07, 23:39
  #2
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det jag alltid funderat över är hur en bra säljare gör för att komma till ett avslut. Att det inte bara pratas utan att det blir en affär. En affär där kunden inte känner sig tvingad att köpa eller överkörd.
Citera
2011-08-07, 23:40
  #3
Medlem
Hur gör jag som gymnasiestudent för att få ett deltidsjobb som säljare utan tidigare erfarenhet inom området? Vilka egenskaper värderas högt osv?
Citera
2011-08-08, 00:02
  #4
Medlem
Dr.BrekFighers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det jag alltid funderat över är hur en bra säljare gör för att komma till ett avslut. Att det inte bara pratas utan att det blir en affär. En affär där kunden inte känner sig tvingad att köpa eller överkörd.

Det handlar först och främst om att göra en behovsanalys genom att ställa rätt frågor, och styra kunden mot ett avslut. Målet är att övertyga kunden så denne känner att det är hans egna val att köpa. Att han själv kommer på att han ska köpa.
Ett vanligt problem är att man inte vågar gå på avslut av rädsla för att tappa kunden.

Det handlar om att identifiera kundens behov (behovsanalysen), och få denne att inse hur hans behov kommer att täckas av produkten du erbjuder. En bra modell man kan använda är SPIN-modellen.
SPIN-frågorna handlar om följande:
S - Situationsfrågor. Hur ser din nuvarande situation ut=
P - Problemfrågor. Vad upplever du för problem, svårigheter, missnöje etc. på grund av detta (nuvarande situation).
I - Inverkan. Hur påverkar dessa problem dig? Kunden blir nu mer medveten om sitt behov.
N - Nyttofrågor. Vad skulle du tjäna på att ha en produkt/tjänst som löser dessa problem? Vad vill du uppnå för nytta?

När du vet mer om kundens behov för din produkt/tjänst kan du börja styra närmre ett avslut. Du får honom/henne att inse hur det du säljer kan hjälpa kunden med hans problem. Det kan ske på olika sätt, med olika frågor.
Om kunden visar starkt intresse, fråga helt enkelt "Är vi överens?
"Föredrar du din *vad du nu säljer* i svart eller vitt? Frågor som på sätt och vis låser kunden till ett köp.

Det viktiga är att inte gå på avslut för tidigt, kunden måste som sagt vara starkt medveten om sitt behov samt att din produkt löser hans problem.


Citat:
Ursprungligen postat av haxxarnw
Hur gör jag som gymnasiestudent för att få ett deltidsjobb som säljare utan tidigare erfarenhet inom området? Vilka egenskaper värderas högt osv?

Det gäller att visa för arbetsgivaren att du kan säljare. Det är vanligt att de frågar dig hur du skulle sälja produkten till dem, i många fall kör de små rollspel under arbetsintervjun. Var alert, visa intresse. Tala i du-form istället för jag-form, alltså vad du (du = arbetsgivaren) tjänar på att anställa just dig. Men kom ihåg att vara ödmjuk och inte prata non-stop. Då kan han få för sig att det är så du kommer vara mot kunderna.



De bästa säljarna är de som lyssnar dubbelt så mycket som de talar. Återigen, det handlar om att få kunden att öppna upp sig och berätta istället för att, som många tror, spotta ut ord om produkten så att kunden inte får en syl i vädret.
Citera
2011-08-08, 00:28
  #5
Medlem
Studsbolls avatar
Hur mycket tjänar en säljare? Hur länge jobbar en säljare? Behöver en säljare kostym? Vad säljer en säljare? Säljer en säljare allt? Är det bäst att sälja inrikes eller utrikes? Ställer en säljare frågor om att ställa frågor? Tacksam för snabba svar som är On Topic.
Citera
2011-11-27, 18:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.BrekFigher
Hej!
Den här tråden riktar sig både till dig som vill prova på yrket som säljare och dig som redan jobbar som säljare och är öppen för diskussion om hur man kan göra så bra ifrån sig som möjligt.

Varför just jag?
Med en släkt som uteslutande bestod av säljare ville jag alltid bli det som liten. Nu, flera år senare, har jag jobbat både som butikssäljare och resande säljare till såväl företag som privatpersoner. Inrikes och utrikes.

Jag svarar gärna på frågor och ger riktlinjer för vad du kan tänka på när du säljer. Det behövs säljare, och gör man ett bra jobb kan det öppna många dörrar.


Kör på!
Butikssäljare? Åfan, hur går det till när man säljer en butik egentligen? Låter intressant... För du menar väl inte att du varit butikspersonal på MediaMarkt etc?
Citera
2011-11-28, 17:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Butikssäljare? Åfan, hur går det till när man säljer en butik egentligen? Låter intressant... För du menar väl inte att du varit butikspersonal på MediaMarkt etc?

Så det ligger inget bakom att du kommer ut ur butiken med en 3D HD tv på 55tum när du igentligen hade spanat in erbjudandet på en billig 40 tums tv som du såg i aftonbladet?

Eller att du kommer ut med kavaj, slips och 2 skjortor när du igentligen skulle köpa en slips? HMMM det kan omöjligtvis ha något med personen som hjälper dig i butiken. Som säljer sina varor i butiken..
Citera
2011-12-13, 21:32
  #8
Medlem
Jag ska börja jobba hos Elgiganten, hur gör jag på enklaste sett att lära mig om de flesta produkter. Jag vill kunna det mesta om TV, mobiler, kameror och datorer. Vart kan jag enklast plugga på det ?
Citera
2012-01-15, 22:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vontripp
Så det ligger inget bakom att du kommer ut ur butiken med en 3D HD tv på 55tum när du igentligen hade spanat in erbjudandet på en billig 40 tums tv som du såg i aftonbladet?

Eller att du kommer ut med kavaj, slips och 2 skjortor när du igentligen skulle köpa en slips? HMMM det kan omöjligtvis ha något med personen som hjälper dig i butiken. Som säljer sina varor i butiken..

Att sälja vatten till en törstig är inte så svårt.
Citera
2012-01-17, 10:31
  #10
Medlem
Trevlig tråd
Man tycker ju att det borde finnas många duktiga säljare på forumet för vilka det skulle vara intressant att diskutera och utbyta idéer, taktiker osv.

Tyckte särskilt SPIN modellen var intressant, kort, koncis och enkelt sammanfattat, ska själv börja sälja inom en snar framtid på företaget jag jobbar hos för tillfället!

Off topic, att sälja vatten till en törstig är ju kanske inte så svårt, däremot att övertyga den fattige törstige om att han behöver en dyr cola istället för ett gratis glas vatten, där min vän, däri ligger utmaningen!

Kommer absolut följa tråden!
Citera
2012-01-17, 11:11
  #11
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.BrekFigher
Hej!
Den här tråden riktar sig både till dig som vill prova på yrket som säljare och dig som redan jobbar som säljare och är öppen för diskussion om hur man kan göra så bra ifrån sig som möjligt.

Varför just jag?
Med en släkt som uteslutande bestod av säljare ville jag alltid bli det som liten. Nu, flera år senare, har jag jobbat både som butikssäljare och resande säljare till såväl företag som privatpersoner. Inrikes och utrikes.

Jag svarar gärna på frågor och ger riktlinjer för vad du kan tänka på när du säljer. Det behövs säljare, och gör man ett bra jobb kan det öppna många dörrar.


Kör på!


Hej!


Jag ska på en intervju för ett företag som hjälper kunder att sänka sina lånekostnader. Det kommer vara till privatkunder och tjänsten i sig, att man ska sälja in ett bättre lån verkar ändå ganska lätt.

Vad tror du om det? Eller är det lika svårt som alla andra säljarjobb?

Det är enbart provionsbaserat vilket är lite läskigt, ja menar, tänk om man inte säljer? Då står man där utan lön.

Mvh
Citera
2012-01-21, 02:21
  #12
Medlem
whosyourdaddys avatar
För er som vill kliva in i sälj-branschen:

Är smått berusad och kan inte läsa riktigt vad som står tidigare i tråden tyvärr... Men! Jag har 5 års erfarenhet inom butiksförsäljning i den bransch som jag från början är inskolad i.
Jag har från min första dag på jobbet, tro det eller ej alltid haft högst försäljning av de anställda från dag 1-20 med bred marginal.

Innan jag klev in i butiken hade jag absolut ingen försäljningserfarenhet alls. Min far har varit "utesäljare" inom tryckeribranschen sedan 20-årsåldern, men jag har ej tagit någon erfarenhet därifrån.
Det jag vill komma fram till är att jag började från noll, och att denna information ska vara till dej som vill gå samma väg som jag. En väg för dej som väljer det sociala före individualism.
Jag gick från att plocka ut 17'000-18'000:- i månaden inom industri till att plocka ut 11'000-12'000:- som nyanställd inom handels. Detta gjorde att jag fick flytta hem till min mor och far och även sälja min bil mm. som uppoffring vilket jag ansåg vara värt då jag drastiskt ville förändra mitt liv. Min lön är dock tillbaks på den nivå jag vill ha den.

Hur lyckades jag med detta?

1. Lyssna på kunden!
Om du lyssnar på kundens behov och tillfredsställer dennes behov kommer du alltid belönas av ett mycket gott försäljningsresultat förutsatt att du kan "produktmolnet" i denna bransch.
Du kommer också få en nöjd kund som är nöjd med produkten men... (Nästa steg)

2. Behålla kunden:
När du lärt dej att behärska försäljningen inom din bransch och uppnått försäljningssiffror som ger goda resultat. Då gäller det att behålla kunden du en gång sålt till, vilket betyder att h*n inte ska gå till en konkurrent nästa gång.
För att behålla din kund behöver du göra ett starkt intryck på denne.
Det kan du göra på flera sätt, och ju flera sätt du gör det på ju mer rätt gör du.
T. ex: Du memorerar denne kunds namn vin första träff, när denne kund sedan kommer in igen nämner du h*n vid namn. Detta kommer göra att ni får en närmare relation (ur kunds perspektiv).
Detta i kombination med att antal fråga kunden om saker i deras liv som man redan vet, t- ex. frågor relaterat till orten de kommer i från, erfternamn (om du känner någon med kundens efternamn), idrott de utövar. Att sedan spela vidare på detta kommer att göra "säljarupplevelsen" optimal vilket leder till nästa punkt...

3. Din kund rekryterar nya kunder:
När du uppfyllt dessa krav (i huvudsak) så kommer din kund att börja rekrytera nya kunder till dej.
När du väl uppfyller dessa kriterier så kommer du att vara den ultimata säljaren ur många kunders perspektiv. Dessa kommer nu att börja skicka kunder till dej för att du har gett dessa individer en helhetsupplevelse som gjort att de rekommenderar vänner till just dej! Dessa vänner kan vara (mycket) viktiga kunder ur framtida och ekonomiska perspektiv vid lågkonjunkturer osv.

Sedan finns det många aspekter som inte tages upp av mej här PGA ork!
Min uppfattning är som sagt en sammanfattning till min framgång inom denna bransch.
En viktig grej för att fånga en kunds förtroende är att behandla reklamationsärenden så smidigt för kunden som möjligt.

Som sagt finns det tusentals infallsvinklar på det jag skriver och dessa går ej att ta upp i samma inlägg.
Kundbemötande, relationsbyggande osv. You name it. Detta är inga "försäljningsknep" utan en ytlig psykisk analys av en kund. Ur en butikssäljares perspektiv though ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback