2011-08-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeyoteUgly
Jag har ju fan aldrig snackat om klasskillnader, men vi lever HELT olika liv med väldigt stor skillnad i hur vi ser och relaterar till vår verklighet. Hon har polare som hade ett stort tält till sitt bröllop och tycker det är fint, jag tycker det är WT-pack som gifter sig i ett tält oavsett hur stort det är. Hon gillar Melodifestivalen och Idol, jag tycker att alla som gillar Melodifestivalen och Idol är blockmongon utan smak.

Det handlar inte om klasskillnader, utan otroligt skilda verkligheter som självfallet formar oss två som individer.

Men sen så kollar hon på mig med hennes enorma bäbisblåa ögon och något händer i bröstet.

"Klasskillnad" finns även sociala klasskillnader vilket jag tycker mig se här, snobben och WT bruden..
Går det så går det man bör ju ha grundläggande värderingar som är någorlunda lika.
Självklart kan det fungera, se på våran prinsessa och mannen från landet, finns väl massor man kan lära av varandra och vem vet kanske är skitkul på ett tältbröllop.
Senast redigerad av Sana 2011-08-07 kl. 22:29.
Citera
2011-08-07, 22:50
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Töm och glöm. Kvinnan av folket och mannen av börd, tänk inte ens på det.

Haha det här var så jävla otroligt bra skrivet. Som en medman av börd, kan jag inte annat än backa upp det hundra procent.
Citera
2011-08-07, 22:56
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Jag har ju fan aldrig snackat om klasskillnader, men vi lever HELT olika liv med väldigt stor skillnad i hur vi ser och relaterar till vår verklighet. Hon har polare som hade ett stort tält till sitt bröllop och tycker det är fint, jag tycker det är WT-pack som gifter sig i ett tält oavsett hur stort det är. Hon gillar Melodifestivalen och Idol, jag tycker att alla som gillar Melodifestivalen och Idol är blockmongon utan smak.

Det handlar inte om klasskillnader, utan otroligt skilda verkligheter som självfallet formar oss två som individer.

Men sen så kollar hon på mig med hennes enorma bäbisblåa ögon och något händer i bröstet.

Om jag får gissa så tror jag att hon tycker att folk som inte kan skilja på hennes och sina är blockmongon.
Citera
2011-08-08, 08:42
Medlem
Codens avatar
Spontant så känns det ju som att du bara är kär i hennes utseende och/eller kropp. Du har iaf här i tråden inte skrivit annat än nedsättande om alla hennes åsikter och intresseområden.

Eftersom du inombords anser att folk som är som hon är "blockmongon" så kommer det nog aldrig att hålla i längden tror jag.

Eftersom du känner som du känner om folk med hennes intressen, vad tänker du EGENTLIGEN när ni umgås? Händer det aldrig att tankarna far genom huvudet "men din dumma lilla lantis"?

Då det verkar spela så pass stor roll för dig att du tar dig tid att skapa en tråd om det så tror jag du har svaret redan där, lägg ner och gå vidare är mitt råd.
Citera
2011-08-09, 19:02
Medlem
Ah, nej - nu känner jag mig våldsamt missförstådd.

Jag har inget överhuvudtaget att klanka ner på när det kommer till damen i fråga. Alls.

Hon är smart, rolig, jag finner henne skitsnygg och hon är helt fantastisk mot mig. Inte så att jag gått och blivit kär i en tight kropp eller snyggt ansikte. Det är inte något som ställs i den negativa kolumnen direkt men det är inte alls det som jag menar.

Försökte ge en bild över att vi lever så absurt olika liv.

Jag sitter på kontor på Strandvägen och jobbar i kostym med en massa pengar, hon lär (eller ska snarare, färdig till vintern) gymnasiebarn vad en interpellation är.

Jag hänger med reklamfejjor och går på releasefester, hon tränar och sitter sedan i hennes torp och läser böcker.

Jag lägger pengar på dryck, mat, kläder och klockor. Hon lägger dem i en smart och genomtänkt sparfond eller på nedtonade kläder i naturfärger.

Osv, osv, osv.

Vi kommer från helt olika liv där det finns liten eller ingen överlappning. Det är skitmysigt att kolla på en film tillsammans - men när jag ska bli nördig/pretto och kommentera klippningen, fotot eller musiken så är hennes recensioner oftast "bra" eller "dålig". Hon skiter i - så länge som hon gillar det. Min sociala krets drar sitt livsblod ifrån att analysera och kommentera allt. Det finns otal exempel, och det som egentligen motiverar trådstarten är att jag själv aldrig någonsin haft ett förhållande med någon som är så olik mig på så många olika sätt och det gör mig lite nervös. Så det var mer en fråga om att få belevad(?) insikt från folk som HAR upplevt förhållanden där parterna är otroligt olika som individer.

Hon är långt ifrån WT. Men från landet. Lantis på något sätt där de saker som många storstadsbor avfärdar som töntigt eller fånigt är inte förknippat med sådan stigma för att den sociala relationen till just trendkänsliga Stockholmare med fler åsikter än upplevelser är kotym. Det senare är vad jag är van vid.

Inget i denna tråd handlar om att jag ser mig som bättre än henne, jag är inte dummare än att jag fattar hur ängsliga folk i min närhet (inklusive jag själv) är - men det funkar för oss. Det som jag trodde/tänkte/tyckte att tråden handlade om var hur förhållanden funkar när man är så in i bomben olika.
Citera
2011-08-09, 19:48
Medlem
Veztins avatar
Bahaha låt folk vara folk. Finns ärligt talat inget äckligare än människor på stan som ska se ner på andra. Står och hånflinar eller skrattar ut högt åt folk som har det sämre eller ser sämre ut, väx upp för i helvete. Grattis kostym-nisse, dina känslor verkar ha lyckats tränga sig igenom din tjocka skalle något iaf, för hjärta har du inte.
Citera
2011-08-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ah, nej - nu känner jag mig våldsamt missförstådd.

Jag har inget överhuvudtaget att klanka ner på när det kommer till damen i fråga. Alls.

Hon är smart, rolig, jag finner henne skitsnygg och hon är helt fantastisk mot mig. Inte så att jag gått och blivit kär i en tight kropp eller snyggt ansikte. Det är inte något som ställs i den negativa kolumnen direkt men det är inte alls det som jag menar.

Försökte ge en bild över att vi lever så absurt olika liv.

Jag sitter på kontor på Strandvägen och jobbar i kostym med en massa pengar, hon lär (eller ska snarare, färdig till vintern) gymnasiebarn vad en interpellation är.

Jag hänger med reklamfejjor och går på releasefester, hon tränar och sitter sedan i hennes torp och läser böcker.

Jag lägger pengar på dryck, mat, kläder och klockor. Hon lägger dem i en smart och genomtänkt sparfond eller på nedtonade kläder i naturfärger.

Osv, osv, osv.

Vi kommer från helt olika liv där det finns liten eller ingen överlappning. Det är skitmysigt att kolla på en film tillsammans - men när jag ska bli nördig/pretto och kommentera klippningen, fotot eller musiken så är hennes recensioner oftast "bra" eller "dålig". Hon skiter i - så länge som hon gillar det. Min sociala krets drar sitt livsblod ifrån att analysera och kommentera allt. Det finns otal exempel, och det som egentligen motiverar trådstarten är att jag själv aldrig någonsin haft ett förhållande med någon som är så olik mig på så många olika sätt och det gör mig lite nervös. Så det var mer en fråga om att få belevad(?) insikt från folk som HAR upplevt förhållanden där parterna är otroligt olika som individer.

Hon är långt ifrån WT. Men från landet. Lantis på något sätt där de saker som många storstadsbor avfärdar som töntigt eller fånigt är inte förknippat med sådan stigma för att den sociala relationen till just trendkänsliga Stockholmare med fler åsikter än upplevelser är kotym. Det senare är vad jag är van vid.

Inget i denna tråd handlar om att jag ser mig som bättre än henne, jag är inte dummare än att jag fattar hur ängsliga folk i min närhet (inklusive jag själv) är - men det funkar för oss. Det som jag trodde/tänkte/tyckte att tråden handlade om var hur förhållanden funkar när man är så in i bomben olika.

Allt du räknar upp här är ju bara ytliga saker. Saker som verkligen inte spelar någon roll i långa loppet. Saker som har betydelse är ju snarare gemensamma värderingar, liknande tankar inför framtiden osv. Inte vilket band någon tycker är bra (dock är ju Takida ett lågvattenmärke ).

Jag kan inte påstå att jag och min kille är så lika till ytan, vi har väl några få gemensamma beröringspunkter när det gäller ytliga intressen. Men på djupet tänker vi rätt lika och vi är båda villiga att ha överseende med olikheterna för att vi har det så jävla bra tillsammans. Det är inte lätt att hitta någon man klickar ordentligt med och att kasta bort det pga av triviala saker som film är ganska stört. Och väldigt sorgligt.
Citera
2011-08-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eivet
Allt du räknar upp här är ju bara ytliga saker. Saker som verkligen inte spelar någon roll i långa loppet. Saker som har betydelse är ju snarare gemensamma värderingar, liknande tankar inför framtiden osv. Inte vilket band någon tycker är bra (dock är ju Takida ett lågvattenmärke ).

Jag kan inte påstå att jag och min kille är så lika till ytan, vi har väl några få gemensamma beröringspunkter när det gäller ytliga intressen. Men på djupet tänker vi rätt lika och vi är båda villiga att ha överseende med olikheterna för att vi har det så jävla bra tillsammans. Det är inte lätt att hitta någon man klickar ordentligt med och att kasta bort det pga av triviala saker som film är ganska stört. Och väldigt sorgligt.

Lite det som är mitt ...problem. Har aldrig polat med en donna som inte delat samma ytliga (låt oss bara kalla saker som kulturella preferenser för ytliga, trots att de är allt annat än det...) preferenser. Har aldrig ställts inför ...problemet att behöva anpassa min egna popkulturella preferens för att passa någon annan. Inte minst när sagd 'annan' tycker saker som jag verkligen inte gillar är grejen som gäller.

Jag menar, vafan, vem kan tycka Idol representerar bra musik? Det är väl bara tondöva och idioter? Eller?
Citera
2011-08-10, 10:18
Medlem
Codens avatar
Du verkar extremt skitnödigt pretentiös och rätt osympatisk men du är säkert en jättetrevlig kille innerst inne. Tror du på fullaste allvar att du INTE kommer börja störa dig på henne i längden när du är så emot allt hon står för och gillar?
Om svaret är ja så är det ju bara att köra på och sluta överanalysera allt.

Er relation låter lite som Dharma&Greg vilket iofs är en astöntig serie men likheterna är ju slående (yuppiebrat gängar sig med flumhippe) och det gick ju bra för dom så varför skulle det inte göra det för er?

Lycka till!
Citera
2011-08-10, 10:58
Medlem
Orics avatar
Jag förstår vad TS vill säga här och det är ingen konstig frågeställning. Oftast (inte alltid) slutar sådana här förhållanden med att den som är mer bildad/kulturell/intresserad av saker får gå ner en nivå och anpassa sig till den som inte är det. Hon kommer med all sannolikhet aldrig att bli intresserad av filmklippningstekniker och till slut kommer TS att tröttna på att ens ta upp sådana ämnen. Diskussioner kring film kommer därför att stanna vad bra eller dålig.

Det här har inget med översitteri, klass eller annat att göra. Det handlar helt enkelt om att alla människor inte passar ihop men de försöker i alla fall vilket alltid resulterar i att någon måste anpassa sig och som vi alla vet så är det lättare att klättra nedåt än att klättra uppåt.
Citera
2011-08-10, 13:34
Medlem
Roxanas avatar
Jag föredrar någon som är mer lik mig, än någon som tycks komma från en helt annan värld.

Det underlättar vid diskussioner, val av nöje och man stimulerar varandra mentalt på ett helt annat sätt. Jag skulle antagligen annars försöka göra om personen vilket i slutändan säkert skulle leda till frustration, gråt & tandagnisslan.
Citera
2011-08-10, 19:12
Medlem
Citat:
Lite det som är mitt ...problem. Har aldrig polat med en donna som inte delat samma ytliga (låt oss bara kalla saker som kulturella preferenser för ytliga, trots att de är allt annat än det...) preferenser. Har aldrig ställts inför ...problemet att behöva anpassa min egna popkulturella preferens för att passa någon annan. Inte minst när sagd 'annan' tycker saker som jag verkligen inte gillar är grejen som gäller.

Jag menar, vafan, vem kan tycka Idol representerar bra musik? Det är väl bara tondöva och idioter? Eller?

Alltså, jag förstår ju vad du menar. När jag säger ytliga saker menar jag inte att sakerna i sig är ytliga, utan att det är saker som ligger nära ytan och enklare förändras än tex. grundläggande värderingar.

Du behöver inte anpassa dig efter hennes smak, utan bara respektera den. Det är väldigt många saker i den här världen jag inte kan förstå att folk finner intressant, men jag respekterar att vi är olika. Självklart blir detta svårare att överbygga i en relation, men då bör du ju ställa dig själv frågan ifall hon är värd en hårdare ansträngning för att relationen ska fungera? Dina relationer med de kvinnor som du varit mer lik har inte gått så bra antar jag, annars hade du väl fortfarande varit tillsammans med någon av dem? Du kanske vill ha något annat nu, helt omedvetet? Relationer handlar ju också om att kompromissa, så ifall ni båda är villiga att närma er varandra så kan ni få det att funka. Men det lär krävas lite jobb på relationen. Hoppas att du blir lycklig, hur du än gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in