Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-20, 13:42
  #205
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Just det att man körde med vagnar i de antika spelens OS gör att det finns en bildmässig koppling till trav. Visserligen galopperade hästarna med sina "stridsvagnar"/tävlingsvagnar men jag tycker att trav är vackert och skulle passa in utmärkt i dagens OS.

Trav i OS är lika sannolikt som att varpa ska ta plats där. Galopp ligger ju mycket bättre till eftersom det är en mycket större verksamhet internationellt sett. Det som sätter käppar i hjulet är att det är så förknippat med vadhållning (och då talar jag inte om gubbvad).
Citera
2021-07-20, 14:33
  #206
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Trav i OS är lika sannolikt som att varpa ska ta plats där. Galopp ligger ju mycket bättre till eftersom det är en mycket större verksamhet internationellt sett. Det som sätter käppar i hjulet är att det är så förknippat med vadhållning (och då talar jag inte om gubbvad).



Jo jag känner till att du inte tror det är troligt att trav får komma med i OS (det tror inte jag heller) men om det mot all förmodan blev av skulle du då titta?
Citera
2021-07-20, 14:49
  #207
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jo jag känner till att du inte tror det är troligt att trav får komma med i OS (det tror inte jag heller) men om det mot all förmodan blev av skulle du då titta?

Jag har ju hållit på med trav och galopp hela mitt liv, så det vore väl troligt. Kommer dock inte att ske.
Citera
2021-07-23, 00:04
  #208
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Jag har ju hållit på med trav och galopp hela mitt liv, så det vore väl troligt. Kommer dock inte att ske.



Eftersom du skulle titta betyder det också att du även skulle vilja att trav och galopp blev OS-grenar?
Citera
2021-07-23, 00:09
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ja vad säger ni vore det en positiv och realistisk reform/utveckling ?


Fälttävlan , hästhoppning och dressyr finns ju redan.

Frågan är bara vem som skulle tilldelas guldmedaljen hästen eller kusken/jockeyn ?, kanske båda två hästen en guldmedalj av choklad och kusken/jockeyn en riktig guldmedalj.

Olympiatravet finns ju redan men det skulle vara 10 gånger häftigare att tävla för en riktig Olympisk guldmedalj.

Victory Tilly som var som bäst 2000 hade kunnat erövra en guldmedalj i Sydney om OS för/i trav existerat då.

En annan fråga är om man skall gå efter ägaren, tränaren eller ryttaren/kusk/jockey när det gäller nationalitet, mitt förslag är att deltagande häst måste ägas och ridas av folk med samma natonalitet för att få ställa upp i OS. Tränaren kan dock vara av valfri nationalitet.

Populariteten och statusen för en galopphäst eller travhäst som tar OS guld skulle nog vara större än för något annat race trots de enorma pängarna bl.a. i Dubai.
Blir en bronsdivision i OS i såfall. Inga prispengar , Inga topphästar. Det är ju inte ofta en os vinnande travhäst får stora reklamkontrakt. Varför är det så. En häst kan väl göra lika bra reklam som Robert Kronberg.
Citera
2021-07-23, 00:16
  #210
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365

Blir en bronsdivision i OS i såfall. Inga prispengar , Inga topphästar. Det är ju inte ofta en os vinnande travhäst får stora reklamkontrakt. Varför är det så. En häst kan väl göra lika bra reklam som Robert Kronberg.



Fast Gulfaraberna suktar nog efter OS guld som många och skulle nog kunna tänka sig att köpa över en hel del topptravhästar för att delta och ha en chans. Kommersen med travhästar skulle öka globalt.

Vad gäller reklam så tycker jag att ATG borde lyfta fram några av de främsta svenska hästarna i sin reklam med namn för att öka intresset. Om en svensk travhäst skulle vinna OS så skulle de kunna få en summa av ATG som sponsring.
Citera
2021-08-07, 14:45
  #211
Medlem
Vilka drivningsregler skulle gälla tycker du? Körspö? New Jersey-enhandare? Trängningsregler? Halvspårskörning på Kihlström-manér?
Citera
2021-08-07, 15:24
  #212
Medlem
Trav- och galopp är inte idrott utan spelsporter, de existerar så att folk kan satsa pengar på dem. Drivkraften är inte sportslig prestation utan gambling.
Samma sak som att poker är ett pengaspel och inte ett kortspel.
Tycker inte dessa betting-idrotter har i OS att göra
Citera
2021-08-07, 17:02
  #213
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76

Trav- och galopp är inte idrott utan spelsporter, de existerar så att folk kan satsa pengar på dem. Drivkraften är inte sportslig prestation utan gambling.
Samma sak som att poker är ett pengaspel och inte ett kortspel.
Tycker inte dessa betting-idrotter har i OS att göra




Fast när de bästa hästarna är med i Elitloppet eller Grand Prix d'Amérique så är det inte bara spel utan också sport, folk bryr sig även om tävlingen och om någon häst från deras land vinner.

I Copiads fall var det till och med så att folk från ett specifikt landskap (Värmland) brydde sig extra mycket. När Maharaja vann Prix d'Amérique så jublade många svenskar som följde loppet.

Spel förekommer ju även på andra sporter även om det är mer centralt i trav och galopp, vad gäller vardagslunken, men då världseliten möts i de största loppen då är det även sporten som står i centrum.

Skulle en svensk häst vinna OS (ja kusken skulle få guldet ) så skulle i alla fall jag bli riktigt glad (och många andra är jag säker på) och just i OS så skulle sporten trumfa spelet även för trav och galopp och det är väl positivt.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2021-08-07 kl. 17:38.
Citera
2021-08-12, 15:58
  #214
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Fast när de bästa hästarna är med i Elitloppet eller Grand Prix d'Amérique så är det inte bara spel utan också sport, folk bryr sig även om tävlingen och om någon häst från deras land vinner.

I Copiads fall var det till och med så att folk från ett specifikt landskap (Värmland) brydde sig extra mycket. När Maharaja vann Prix d'Amérique så jublade många svenskar som följde loppet.

Spel förekommer ju även på andra sporter även om det är mer centralt i trav och galopp, vad gäller vardagslunken, men då världseliten möts i de största loppen då är det även sporten som står i centrum.

Skulle en svensk häst vinna OS (ja kusken skulle få guldet ) så skulle i alla fall jag bli riktigt glad (och många andra är jag säker på) och just i OS så skulle sporten trumfa spelet även för trav och galopp och det är väl positivt.

Det bästa med trav var att det en gång i tiden var fullständigt neutralt från ort- eller landssympatier. Det är först på senare år med TV4 och Kanal75 i spetsen som pöbeln börjat prata om sådant tjafs. Att spela nationalsånger och annat onödigt borde vara förbjudet på trav. Det är som ett helgerån. Värst är ändå när de inledde V75 med att spela Du gamla du fria. Tror dock att de slutat med det tramset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback