Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-07, 14:52
  #1
Medlem
Quoters avatar
På den gamla goda tiden (slutet av 90-talet) när de flesta svenskars förbindelse till Internet gick via modem och pooler (020-nummer) så hade Telia problem med att vissa individer (flest ungdomar) utnyttjade andra kunders inloggningsuppgifter för att kunna koppla upp sig och surfa gratis. Ofta uppmärksammades detta eftersom telefonräkningen blev skyhög för utsatta kunder, då kontrollerade Telia vilka nummer som kopplat upp sig mot kontot och skickade ut varningsbrev till vederbörande. Hjälpte inte detta så stängdes telefonabonnemanget av helt.

Man skulle kunna säga att detta nådde sin kulmen framåt slutet av sommaren 1998 när någon eller några kom över uppgifter till hela 200 000 stycken konton som tillhörde Telia-kunder. Det verkar om att en tiondel fortfarande fungerade när uppgifterna började cirkulera på nätet. Det enda Telia kunde göra var att ta på sig dumstruten och skärpa säkerheten. Jag tror man lyckades ganska bra med det sistnämnda, för jag hörde aldrig talas om något liknande efter detta, från deras sida.

Det var alltså mängder av användarnamn och lösenord som spreds vind för våg framåt slutet av 90-talet. Jag kommer ihåg detta för jag hade filen på min dåvarande dator. Ni må tro att det tog lång tid att visa så mycket information med den processorkraft som var i ropet på den tiden. Däremot så vet jag inte vem eller vilka som låg bakom angreppet, är det någon skribent som har koll på det? Kan det tänkas ha varit en grupp eller en enskild hackare? Klistrar in ett utdrag från en artikel nedan.

Aftonbladet: Stort dataintrång drabbade Telias kunder
__________________
Senast redigerad av Quoter 2011-08-07 kl. 15:04.
Citera
2011-08-07, 14:57
  #2
Medlem
Erich.Honeckers avatar
P3:s dokumentär om IT-bubblan kan vara av intresse för dig om du inte redan hört den, den handlar delvis om sådant och personer som utförde det intervjuades också.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1504331
Citera
2011-08-07, 22:18
  #3
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
P3:s dokumentär om IT-bubblan kan vara av intresse för dig om du inte redan hört den, den handlar delvis om sådant och personer som utförde det intervjuades också.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1504331

Nja. Tar den verkligen upp så mycket om det? Du har inte blandat ihop det med dokumentären Svenska hackers?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2447808
Citera
2011-08-08, 06:37
  #4
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja. Tar den verkligen upp så mycket om det? Du har inte blandat ihop det med dokumentären Svenska hackers?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2447808
Jag var lite osäker på om det verkligen var rätt dokumentär, eller om det var en annan jag tänkte på. Det är säkert Svenska hackers som jag tänkte på (om den nu heter så).
Citera
2011-08-08, 08:39
  #5
Medlem
Det var väl Joel och hans folk som gjorde detta?
Han som medverkar i dokumentären "Att hacka en stormakt".
Citera
2011-08-08, 09:49
  #6
Medlem
Yatsys avatar
Här kan man se dokumentärfilmen "Att hacka en stormark"

http://svt.se/2.122744/1.2172403/att_hacka_en_stormakt
Citera
2011-08-08, 19:48
  #7
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det var väl Joel och hans folk som gjorde detta?
Han som medverkar i dokumentären "Att hacka en stormakt".

Det behöver det inte alls ha varit, det fanns många fler svenskar med samma eller bättre kompetens på området än denne Joel & Co.
Citera
2011-08-08, 21:37
  #8
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Det behöver det inte alls ha varit, det fanns många fler svenskar med samma eller bättre kompetens på området än denne Joel & Co.

Vilka var dom då? Har du någon länk?
Citera
2011-08-08, 22:07
  #9
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vilka var dom då? Har du någon länk?

Det finns ingen länk, de bästa blev aldrig kända (aldrig tagna av polisen). Men det fanns en mycket aktiv svensk hacker-scen i slutet av 90-talet.
Citera
2011-08-09, 00:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Det finns ingen länk, de bästa blev aldrig kända (aldrig tagna av polisen). Men det fanns en mycket aktiv svensk hacker-scen i slutet av 90-talet.

Vilka är de du syftar på? Kan du bjuda på några nicks? Kanske artiklar i Phrack?
Citera
2011-10-01, 16:12
  #11
Medlem
dayms avatar
I en dröm jag hade så telnettade jag in i en utav telias mailservrar och fick därifrån tusentals kontonummer, exakt tillvägagångssätt kommer jag inte ihåg, fick dock inte med några lösenord men då det redan fanns ett antal hundra lösenord på vift och samma lösen fungerade på flera konton så var det bara att testa vilkade som funkade för att därigenom kunna sitta och leecha mp3or hela nätterna helt gratis. (Nåja, gratis för min del). Vilka tider.
Citera
2011-10-25, 20:24
  #12
Medlem
Kul att stöta på den här tråden. Det var jag, ensam. Det blev en ganska omtumlande historia som lyckligtvis slutade bra (jag åkte aldrig dit).

Dock är det en del kring telia som tyvärr aldrig kom fram i media. Bland annat att endast drygt 1/4 av alla konton gick att använda i deras modempool, resten var mailkonton. Dessa byttes aldrig och det gick utmärkt att tanka hem tusental människors mail flera månader efteråt (har nån gammal fil på drygt 200mb med gammal mail liggandes nånstans (200mb mail var mycket 1998)).

Jag vet att det kan vara svårt att tro på detta till en början men ställ gärna frågor. Jag svarar gärna detaljerat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback