2011-08-06, 22:12
Medlem
Hej!

Jag har tänkt köpa en systemkamera runt 7000kr och på delbetalning. Har ingen fast inkomst, sommarjobbar just nu men lönen täcker inte hela beloppet så jag läste lite på klarna.se om olika betalalternativ. Som jag har förstått så kan man köpa en vara på 14 dagars faktura och sedan betala ett minimum belopp eller valfritt högre belopp och då blir det automatiskt en delbetalning, stämmer detta?

Jag försökte köpa http://www.webhallen.com/hemelektron...t_ef-s_18-55mm på faktura från webhallen (har köpt en hel del datorprylar där förut på faktura dock högst 2000kr åt gången) men systemet tillåter mig inte Finns det någon sorts köpgräns när det gäller faktura eller är det bara att jag saknar fast inkomst? Jag har inga betalningsanmärkningar.

Finns det någon butik ni kan tipsa där de inte har så hårda krav på delbetalning?

Tack
Citera
2011-08-06, 22:14
Bannlyst
har man inga pengar ska man inte köpa sådana saker din jävla hönshjärna
Citera
2011-08-06, 22:19
Medlem
Citat:
Finns det någon butik ni kan tipsa där de inte har så hårda krav på delbetalning?
Då det inte är butikerna som sätter kreditgränsen utan Klarna i detta fallet så får du leta efter exempelvis "Svea Delbetalning" som finns hos vissa butiker.

Klarna har en kreditgräns (default) på 4000kr men många butiker (inkl. min egen) har en högre gräns. Dessutom beror det på "hur kreditvärdig" kunden är också.

Webhallen har garanterat ett högre "default-belopp" än 4000kr så det är nog snarare din inkomst som sätter käppar i hjulet.

Har du skött dina tidigare betalningingar till Klarna så ring dem (08-12012010) och fråga om de kan höja din kreditgräns på den aktuella butiken.
Citera
2011-08-06, 22:23
Medlem
Enskilds avatar
Om du inte haft någon större inkomst senaste året har du nog inget vidare kreditbetyg, möjligen att du kan få SMS-lån från mindre seriösa aktörer.

Dock håller jag med ovanstående, att låna till sådana saker är både trist och onödigt. 7000 kr kan du spara ihop till med lite jobb och slit och när du står där med pengarna i handen och köper kameran kommer du känna dig riktigt nöjd!
Citera
2011-08-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enskild
Om du inte haft någon större inkomst senaste året har du nog inget vidare kreditbetyg, möjligen att du kan få SMS-lån från mindre seriösa aktörer.

Dock håller jag med ovanstående, att låna till sådana saker är både trist och onödigt. 7000 kr kan du spara ihop till med lite jobb och slit och när du står där med pengarna i handen och köper kameran kommer du känna dig riktigt nöjd!

Jo jag förstår, själv försöker jag undvika kredit men just nu är det så att jag ska åka utomlands snart så det skulle vara rätt nice o ha en bra kamera med sig. Ska ringa Klarna imorgon och kolla med dem!

SMS-lån är ett absolut nej för mig pga höga räntor o avgifter så blir det inget med klarna då får jag göra som du sa.
Citera
2011-08-06, 23:34
Medlem
Kompiiitens avatar
Klarna har ingen fast köpgräns om jag förstått det rätt. Utan det beror på tidigare köp, din rating (inkomst, utgifter m.m) även vilken typ av betalning du väljer.

Ibland har jag blivit nekad att köpa för 4000 kr när jag valt 14 dagar, men blivit godkänd när jag valt 3 mån / delbetalning. Så det är lite knepigt.

Vissa sidor brukar även ha "sämre limit" exempelvis DustinHome får jag aldrig nästan mina köp godkända. Medans Webhallen, INET m.fl alltid har godkännt mina köp, oavsett summa.
Citera
2011-08-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Klarna har ingen fast köpgräns om jag förstått det rätt. Utan det beror på tidigare köp, din rating (inkomst, utgifter m.m) även vilken typ av betalning du väljer.

Ibland har jag blivit nekad att köpa för 4000 kr när jag valt 14 dagar, men blivit godkänd när jag valt 3 mån / delbetalning. Så det är lite knepigt.

Vissa sidor brukar även ha "sämre limit" exempelvis DustinHome får jag aldrig nästan mina köp godkända. Medans Webhallen, INET m.fl alltid har godkännt mina köp, oavsett summa.

Jag har handlat massor på klarna men aldrig summor över 3000. Har alltid betalat fakturorna i tid osv.
Iaf på webhallen gick det inte igenom, verken 14 dagars eller delbetalning MEN jag la en beställning nyss på cdon.se och valde 24 månaders klarna konto och det gick igenom. Fick bekräftelse på mail också. Hoppas det blir inge vidare strul där.
Citera
2011-08-07, 00:43
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb920906
Jag har handlat massor på klarna men aldrig summor över 3000. Har alltid betalat fakturorna i tid osv.
Iaf på webhallen gick det inte igenom, verken 14 dagars eller delbetalning MEN jag la en beställning nyss på cdon.se och valde 24 månaders klarna konto och det gick igenom. Fick bekräftelse på mail också. Hoppas det blir inge vidare strul där.

24 mån = ej räntefritt, kommer bli en dyr historia. Betala bort så fort du kan. Men har det gått igenom så är det grönt
Citera
2011-08-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
24 mån = ej räntefritt, kommer bli en dyr historia. Betala bort så fort du kan. Men har det gått igenom så är det grönt

Kommer att betala hela beloppet fram till jul senast. Det enda som oroar mig är att när man kollar orderstatus så är fältet blankt, har för mig att det ska stå ej levererad där.
Citera
2011-08-07, 01:12
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb920906
Kommer att betala hela beloppet fram till jul senast. Det enda som oroar mig är att när man kollar orderstatus så är fältet blankt, har för mig att det ska stå ej levererad där.

Har köpet gått igenom och du har fått en orderbekräftelse på mailen, så är det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in