Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Vet inte om det här är news för dig men okända musiker har oftast inte en stor plånbok.
Känner ett flertal musiker som håller både med hårdrock och elektronisk musik och alla har ett jobb vid sidan eller så dj:ar de ibland på klubbar.
Du förstår väl ändå att det finns otroligt många som får ut sin musik till stora mängder, tror att du inte inser hur lätt det är att få pengar för något som musik, får du ut en låt på iTunes kan du ju räkna med att du får lite pengar för den. Bara du får ut den till allmänheten och den uppskattas så är det inga problem.
Tanken med tråden var att få lite kontakt med folk som sysslar med musik och får in lite pengar på det.
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
enda sättet att tjäna pengar på musik är att göra mainstream musik.
många av oss sysslar dock inte med mainstram musik och tjänar således inga pengar på det.
har man däremot hållt på i säg 10 år och är väldigt duktig kan man ju såklart tjäna pengar även på en obskyr genre..
men jag tror att 99% av dem som gör icke mainstream musik inte tjänar en krona på det.
Det där kan jag försäkra dig om är fel, självklart är det de som gör mainstream musik som tjänar mest, de gör musiken för att tjäna stora pengar på det, få vara med i kändistidningar och ha paparazzin jagandes efter dem. Tror du inte alla artister som gör en spelning får betalt? Eller alla artister som ens är signade på ett skivbolag?
Citat:
Ursprungligen postat av Efilnikufesin
Du lär ju inte tjäna några pengar på något du inte har ett enormt stort intresse av och inte spenderar den största delen av din fritid åt skulle jag säga. Men annars säger jag som de andra, ytterst få som kan leva på sin musik, så jag tror verkligen inte att många flashbackare som tjänar något på det de gör. Är ju egentligen inte det musikskapandet handlar om.
Har aldrig sagt att jag tjänar på det själv, har aldrig påstått att trådens syfte var att jag skulle få tips om hur jag ska börja tjäna pengar på min musik. För pengar skiter jag själv fullständigt i, det är tanken att någon ska tycka att det du gör är speciellt, uppskattningsvärt, jag är helt säker på att det finns saker du gör av precis samma anledningar, vare sig det är att uppfostra ett barn eller slita med ditt jobb så spelar det ingen roll, du gör det antagligen för att när du lägger dig i sängen så ska du känna att du har gjort skillnad, och att världen behöver dig.
Dessutom så spenderar jag hela min vakna tid åt musiken, de enda stunderna jag inte sitter och knåpar och lär mig så tänker jag på musiken.
Måste däremot hålla med dig helt om att det inte är pengarna musikskapandet handlar om!