• 1
  • 2
2011-08-06, 21:48
Medlem
HejAntons avatar
Visste inte riktigt om den här hörde hemma ibland Egen musik, eller i Musik-allmänt, men här får den ligga iallafall.

Vet att det är många här på forumet som håller på med musik, elektronisk musik har jag sett är väldigt stort här iallafall så jag tänkte fråga er som håller på med musik, allt från elektroniskt till :
Tjänar ni något på eran musik eller är det bara en hobby?

Samt, om ni nu tjänar något, är det tillräckligt mycket för att du skulle kunna leva på det, eller är det bara lite extra pengar i fickan?

Håller själv på med elektronisk musik, men det är verkligen inget hardcore, mer en hobby för att kanske någongång kunna tjäna lite pengar på det, men då har jag även hållt på en väldigt kort tid.

Så hur är det med er andra?
Citera
2011-08-06, 21:52
Medlem
OffensiveShits avatar
Vet inte om det här är news för dig men okända musiker har oftast inte en stor plånbok.
Känner ett flertal musiker som håller både med hårdrock och elektronisk musik och alla har ett jobb vid sidan eller så dj:ar de ibland på klubbar.
Citera
2011-08-06, 21:53
Medlem
alienDNAs avatar
enda sättet att tjäna pengar på musik är att göra mainstream musik.

många av oss sysslar dock inte med mainstram musik och tjänar således inga pengar på det.

har man däremot hållt på i säg 10 år och är väldigt duktig kan man ju såklart tjäna pengar även på en obskyr genre..

men jag tror att 99% av dem som gör icke mainstream musik inte tjänar en krona på det.
Citera
2011-08-06, 21:59
Medlem
Efilnikufesins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Visste inte riktigt om den här hörde hemma ibland Egen musik, eller i Musik-allmänt, men här får den ligga iallafall.

Vet att det är många här på forumet som håller på med musik, elektronisk musik har jag sett är väldigt stort här iallafall så jag tänkte fråga er som håller på med musik, allt från elektroniskt till :
Tjänar ni något på eran musik eller är det bara en hobby?

Samt, om ni nu tjänar något, är det tillräckligt mycket för att du skulle kunna leva på det, eller är det bara lite extra pengar i fickan?

Håller själv på med elektronisk musik, men det är verkligen inget hardcore, mer en hobby för att kanske någongång kunna tjäna lite pengar på det, men då har jag även hållt på en väldigt kort tid.

Så hur är det med er andra?

Du lär ju inte tjäna några pengar på något du inte har ett enormt stort intresse av och inte spenderar den största delen av din fritid åt skulle jag säga. Men annars säger jag som de andra, ytterst få som kan leva på sin musik, så jag tror verkligen inte att många flashbackare som tjänar något på det de gör. Är ju egentligen inte det musikskapandet handlar om.
Citera
2011-08-06, 22:06
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Vet inte om det här är news för dig men okända musiker har oftast inte en stor plånbok.
Känner ett flertal musiker som håller både med hårdrock och elektronisk musik och alla har ett jobb vid sidan eller så dj:ar de ibland på klubbar.
Du förstår väl ändå att det finns otroligt många som får ut sin musik till stora mängder, tror att du inte inser hur lätt det är att få pengar för något som musik, får du ut en låt på iTunes kan du ju räkna med att du får lite pengar för den. Bara du får ut den till allmänheten och den uppskattas så är det inga problem.
Tanken med tråden var att få lite kontakt med folk som sysslar med musik och får in lite pengar på det.
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
enda sättet att tjäna pengar på musik är att göra mainstream musik.

många av oss sysslar dock inte med mainstram musik och tjänar således inga pengar på det.

har man däremot hållt på i säg 10 år och är väldigt duktig kan man ju såklart tjäna pengar även på en obskyr genre..

men jag tror att 99% av dem som gör icke mainstream musik inte tjänar en krona på det.
Det där kan jag försäkra dig om är fel, självklart är det de som gör mainstream musik som tjänar mest, de gör musiken för att tjäna stora pengar på det, få vara med i kändistidningar och ha paparazzin jagandes efter dem. Tror du inte alla artister som gör en spelning får betalt? Eller alla artister som ens är signade på ett skivbolag?
Citat:
Ursprungligen postat av Efilnikufesin
Du lär ju inte tjäna några pengar på något du inte har ett enormt stort intresse av och inte spenderar den största delen av din fritid åt skulle jag säga. Men annars säger jag som de andra, ytterst få som kan leva på sin musik, så jag tror verkligen inte att många flashbackare som tjänar något på det de gör. Är ju egentligen inte det musikskapandet handlar om.
Har aldrig sagt att jag tjänar på det själv, har aldrig påstått att trådens syfte var att jag skulle få tips om hur jag ska börja tjäna pengar på min musik. För pengar skiter jag själv fullständigt i, det är tanken att någon ska tycka att det du gör är speciellt, uppskattningsvärt, jag är helt säker på att det finns saker du gör av precis samma anledningar, vare sig det är att uppfostra ett barn eller slita med ditt jobb så spelar det ingen roll, du gör det antagligen för att när du lägger dig i sängen så ska du känna att du har gjort skillnad, och att världen behöver dig.

Dessutom så spenderar jag hela min vakna tid åt musiken, de enda stunderna jag inte sitter och knåpar och lär mig så tänker jag på musiken.

Måste däremot hålla med dig helt om att det inte är pengarna musikskapandet handlar om!
Citera
2011-08-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Tror du inte alla artister som gör en spelning får betalt? Eller alla artister som ens är signade på ett skivbolag?

Nej.
Citera
2011-08-07, 09:32
Medlem
Köp boken "Musik som levebröd" av Kent Wennman & Per Boysen.
Har 2005-upplagan, så det har säkert hänt en hel del sen dess i musikvärlden, men den innehåller ändå väldigt många bra tips och är skriven på ett sätt så att tom hårdrockare (no offense) kan läsa och förståhur tex stim och sami fungerar.
Citera
2011-08-07, 11:26
Medlem
Kingen_kings avatar
Det är inte många som kan leva på musiken i det här landet. Skivförsäljningen är i princip död och betalt för livespelningar är inte mycket.

Får du ihop till omkostnaderna så får du känna som att du har lyckats.
Citera
2011-08-08, 15:22
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Köp boken "Musik som levebröd" av Kent Wennman & Per Boysen.
Har 2005-upplagan, så det har säkert hänt en hel del sen dess i musikvärlden, men den innehåller ändå väldigt många bra tips och är skriven på ett sätt så att tom hårdrockare (no offense) kan läsa och förståhur tex stim och sami fungerar.
Ah okej, kände mig mer nyfiken på att få höra från folk som har sett framgång i sin musik här på Flashback. Tänkte mig inte att det skulle vara stora pengar eller ens någon som har lyckats ta sig så långt att de lever på musiken men mer som någon som lyckats bli stor över nätet och kanske drar in pengar via Youtube eller små gigs.
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Det är inte många som kan leva på musiken i det här landet. Skivförsäljningen är i princip död och betalt för livespelningar är inte mycket.

Får du ihop till omkostnaderna så får du känna som att du har lyckats.
Kan tänka mig det, men känns ändå konstigt att det inte verkar vara någon som tagit sitt musikskapande någonstans.
Citera
2011-08-08, 19:30
Medlem
Tänker du främst på låtskrivare eller musiker när du säger "tjäna pengar på musik"?
Jag försörjer mig på musik, men frågan är om alla definierar det på samma sätt.
Citera
2011-08-09, 01:18
Medlem
tjäna pengar känns som fel fokus, iallafall om du är kreativ
annars kan du ju skapa ett coverband & spela på fester & bröllop

är det ens konst man talar om, är det bra att vänja sig vid nudlar så att säga!
Citera
2011-08-09, 12:05
Medlem
Jag arbetar som musikpedagog och studiomusiker, där får jag det mesta av mina intäkter. Enda gångerna jag får in lite pengar av min egen verk via stim-utbetalningar, samt diverse spelningar man har. Men de pengarna skulle jag aldrig gått runt på, det är inte lätt att leva på sin egenkomponerade musik om man inte heter Andreas Carlsson.

Mvh Halesalasi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in