2011-08-06, 16:32
Medlem
almerias avatar
Jag hade en lite pratstund gällande mina lån med min svärmor. Jag har sparat lite pengar (inga jättesummor) men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem eller rättare sagt hur jag vill investera dem. Jag utreder fortfarande möjligheterna och vad jag kan / vill göra men ett alternativ är att betala av lite av mitt bolån. Det är möjligt att detta inte är den mest fördelaktiga varianten för mig men jag vill ändå veta hur det i så fall skulle fungera.

Då jag gått över från 3-månaders ränta och bundit min ränta på 3 år (3,25%) påstår min svärmor att jag möjligtvis inte kan lösa hela / delar av lånet förrän bindningstiden gått ut, annars tillkommer någon typ av avgift som kan vara relativt hög.

Min logik säger mig då att banken med andra ord
1. Lånar ut pengar när jag själv har sparat ihop till 15% av insatsen och vill ha betalt för det genom ränta (köper detta).

2. Jag tvingas amortera en viss summa varje månad samtidigt som jag har min lägenhet som säkerhet (köper detta då lägenheten kan förlora värde osv).

3. När jag sedan vill betala tillbaka x antal kr till banken, pengar som jag sparat i samma bank, så måste jag betala en avgift på detta. Förmodligen på grund av att bankerna då inte får in de räntepengar de räknat med.

4. Säljer jag lägenheten innan bindningstiden är över kan jag även då vara tvungen att betala samma avgift.

Stämmer detta och hur kan det i så fall vara accepterat?! Jag skrev inte på något papper när jag gick över från rörlig till bunden ränta utan jag ringde ett 30sekunders samtal och sa "Hej jag skulle vilja binda min ränta på 3 år." Personen i andra änden sa "Okej, då fixar jag det, ha en fortsatt trevlig dag!"
Citera
2011-08-06, 17:41
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almeria
4. Säljer jag lägenheten innan bindningstiden är över kan jag även då vara tvungen att betala samma avgift.

Stämmer detta och hur kan det i så fall vara accepterat?! Jag skrev inte på något papper när jag gick över från rörlig till bunden ränta utan jag ringde ett 30sekunders samtal och sa "Hej jag skulle vilja binda min ränta på 3 år." Personen i andra änden sa "Okej, då fixar jag det, ha en fortsatt trevlig dag!"

Du får betala ränteskillnadsersättning om du betalar lånet innan bindningstiden gått ut.
Räntan banken ger dig baseras ju på vilken bindningstid man väljer.

http://www.e24.se/pengar/bostad/dyrt...id_1041269.e24
Citera
2011-08-06, 19:00
Medlem
Citat:
Stämmer detta och hur kan det i så fall vara accepterat?!

Självklart stämmer det. Huruvida det är accepterat eller ej låter jag vara osagt, men varför skulle det inte vara accepterat?
Citera
2011-08-06, 19:37
Medlem
almerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Du får betala ränteskillnadsersättning om du betalar lånet innan bindningstiden gått ut.
Räntan banken ger dig baseras ju på vilken bindningstid man väljer.

http://www.e24.se/pengar/bostad/dyrt...id_1041269.e24

Då var det som hon sa. Tack!
Citera
2011-08-06, 19:41
Medlem
almerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart stämmer det. Huruvida det är accepterat eller ej låter jag vara osagt, men varför skulle det inte vara accepterat?

Om du lånar låt säga 200.000 av din kompis mot att han får ränta på pengarna tills du betalat tillbaka dem samt att han lånar din bil som säkerhet, skulle du då inte bli förbannad om han även ville ha 5% av den totala summan i engångsavgift?
Citera
2011-08-06, 22:15
Medlem
Citat:

Är du tappad bakom en vagn på riktigt? Om du kan ringa in till banken och göra liknande ändringar har du skaffat "telefonbank" (eller vad det kallas) så att du kan ringa in och slippa komma in till kontoret för att få hjälp med transaktioner. När du skafade detta fick du garanterat skriva på ett papper. Hade du läst texten innan du skrev på och gick därifrån hade du varit väl införstådd i att det du säger till dem via telefon räknas som att du hae varit på plats och skrivit under ett papper där du ber banken att binda ditt lån.
Citera
2011-08-07, 00:03
Medlem
almerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Är du tappad bakom en vagn på riktigt? Om du kan ringa in till banken och göra liknande ändringar har du skaffat "telefonbank" (eller vad det kallas) så att du kan ringa in och slippa komma in till kontoret för att få hjälp med transaktioner. När du skafade detta fick du garanterat skriva på ett papper. Hade du läst texten innan du skrev på och gick därifrån hade du varit väl införstådd i att det du säger till dem via telefon räknas som att du hae varit på plats och skrivit under ett papper där du ber banken att binda ditt lån.

Detta vet jag.
Edit - Jag har inte skrivit på något papper för någon sådan tjänst. Däremot har jag tjänsten i.o.m att jag är sk. förmånskund.

MEN

Jag anser inte att jag bundit mitt lån, jag har bundit min ränta. Jag har med andra ord bundit den procentsats jag ska betala på mitt lån så länge jag har ett lån överhuvudtaget. Inte sagt att jag vill tvinga mig själv att betala ränta i 3 år till eller i 5 år till (Vem väljer att låsa sig så?!). Det vill säga att jag har bundit så jag har samma ränta i 3 år. Såsom det är nu är det ju sällan eller aldrig värt att binda en ränta om man tänkt sälja sitt boende inom den tidsramen man har bundit sin ränta. Jag har aldrig någonsin sagt att jag kommer garanterat ha lånade pengar av er i x antal år till.

Man kan sammanfatta det hela med att jag i min enfald trodde det var självklart att kunna betala tillbaka de pengar man lånat när man så önskar oavsett vilken avbetalningsplan eller ränta man har. Vet inte hur jag ska förklara på ett bättre sätt.
Senast redigerad av almeria 2011-08-07 kl. 00:06.
Citera
2011-08-07, 00:13
Medlem
Nissekatts avatar
Citat:
Då jag gått över från 3-månaders ränta och bundit min ränta på 3 år (3,25%)

Vad är det för bolån? Vilken bank? Tycker det låter som en väldigt låg ränta, det bästa som jag hittat är 4,1% och uppåt. 3,25% låter ju mycket trevligare, är det nått jag missförstår här kanske?
Citera
2011-08-07, 00:17
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissekatt
Vad är det för bolån? Vilken bank? Tycker det låter som en väldigt låg ränta, det bästa som jag hittat är 4,1% och uppåt. 3,25% låter ju mycket trevligare, är det nått jag missförstår här kanske?

Nu går jag inte in på TS villkor men du kan pruta på räntan hos flera av bankerna.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle3133934.ece

Citera
2011-08-07, 00:18
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Jag hade en lite pratstund gällande mina lån med min svärmor. Jag har sparat lite pengar (inga jättesummor) men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem eller rättare sagt hur jag vill investera dem. Jag utreder fortfarande möjligheterna och vad jag kan / vill göra men ett alternativ är att betala av lite av mitt bolån. Det är möjligt att detta inte är den mest fördelaktiga varianten för mig men jag vill ändå veta hur det i så fall skulle fungera.

Då jag gått över från 3-månaders ränta och bundit min ränta på 3 år (3,25%) påstår min svärmor att jag möjligtvis inte kan lösa hela / delar av lånet förrän bindningstiden gått ut, annars tillkommer någon typ av avgift som kan vara relativt hög.

Min logik säger mig då att banken med andra ord
1. Lånar ut pengar när jag själv har sparat ihop till 15% av insatsen och vill ha betalt för det genom ränta (köper detta).
hänger inte riktigt med vad du menar. men generellt kan man ju säga att bostadslån är ett extremt billigt sätt att få pengar, också för att du drar av räntan i deklarationen. så om du kan använda pengarna till att få högre avkastning än 2.275% bör du göra det istället för att betala av lånet.

Citat:
2. Jag tvingas amortera en viss summa varje månad samtidigt som jag har min lägenhet som säkerhet (köper detta då lägenheten kan förlora värde osv).
Är detta ett påstående eller en fråga?

Citat:
3. När jag sedan vill betala tillbaka x antal kr till banken, pengar som jag sparat i samma bank, så måste jag betala en avgift på detta. Förmodligen på grund av att bankerna då inte får in de räntepengar de räknat med.
Ja, därför kan man ofta inte amortera fortare utan extra kostnad.

Citat:

Nej, om du gör dig av med säkerheten för lånet (lägenheten) tror jag inte det är extra avgift att lösa lånet. Inte helt säker.

Citat:

Tyvärr har du säkert i något initialt skede skrivit på något om att ditt lån följer allmänna villkor. Se ex SEB http://www.sebenskilda.no/pow/wcp/in...se%26lang%3Dse

Men ring samma person som sa Okej och kolla. Eftersom detta förmodligen är den största investeringen i hela ditt liv är det på sin plats att göra lite research vad det är man kommit överrens om med sin bank.

Här kan du räkna på vad den kan kosta:
http://bankforsakring.konsumenternas...adsersattning/
Citera
2011-08-07, 00:34
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Detta vet jag.
Edit - Jag har inte skrivit på något papper för någon sådan tjänst. Däremot har jag tjänsten i.o.m att jag är sk. förmånskund.

MEN

Jag anser inte att jag bundit mitt lån, jag har bundit min ränta. Jag har med andra ord bundit den procentsats jag ska betala på mitt lån så länge jag har ett lån överhuvudtaget. Inte sagt att jag vill tvinga mig själv att betala ränta i 3 år till eller i 5 år till (Vem väljer att låsa sig så?!). Det vill säga att jag har bundit så jag har samma ränta i 3 år. Såsom det är nu är det ju sällan eller aldrig värt att binda en ränta om man tänkt sälja sitt boende inom den tidsramen man har bundit sin ränta. Jag har aldrig någonsin sagt att jag kommer garanterat ha lånade pengar av er i x antal år till.

Man kan sammanfatta det hela med att jag i min enfald trodde det var självklart att kunna betala tillbaka de pengar man lånat när man så önskar oavsett vilken avbetalningsplan eller ränta man har. Vet inte hur jag ska förklara på ett bättre sätt.

Vet inte hur vi ska förklara för dig på ett bättre sätt.

Vi säger att du binder din ränta på 3,25% som är 3-årig. Beloppet är 100.000:- (amorteringsfritt för enkelhetens skull).
Det ser bra ut i ett par månader eftersom den 3-åriga nu gått upp till 3,95%. Påverkar ju inte dig som bundit räntan på 3,25%.

Men nu börjar den gå ner och när du haft bundet i 14mån så har räntan sjunkit till 2,50%. Du betalar dock fortfarande till 3,25% ränta.

Du tar då ett nytt lån på 100.000:- och binder räntan på 2,50% (3år) och löser ditt 3,25%-lån.

Tänk om detta skulle vara kostnadsfritt. Så fort räntan sjunker lite så rusar ALLA till bankerna och tar nya lån för att lösa gamla, dyra, bundna lån. Månaden efter gör ALLA samma sak igen......och igen......och igen....
Citera
2011-08-07, 11:48
Medlem
almerias avatar
Nissekatt - Jag band räntan vid rätt tidpunkt, i min mening iallfall

Midas Mulligan - Det jag skrev är påståenden som stämmer överens med verkligheten bara för att måla upp en bild av varför jag tänker som jag gör.

Roedores - Det resonemanget köper jag men när det gäller bolån så blir det nog svårt att låna ytterliggare samma summa igen utan någon säkerhet. Det kan även tyckas vara troligt att jag kommer ta ett högre lån i samma bank igen när jag köper nytt boende.

Edit - Jag har givetvis insett att det är vettigare att exempelvis spara någonstans där räntan är högre än räntan på mitt lån.
Senast redigerad av almeria 2011-08-07 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in