• 1
  • 2
2011-08-06, 14:15
Medlem
-abloys avatar
Jag åker ofta pendeltåg. Jag ser ofta tiggare, jag vet att det är vanligt med tiggare men dessa är lite luriga - Dessa tiggare jag pratar om är oftast kärringar, men några män har jag sett också - det är alltid olika personer också. De lämnar lappar som det står texter med dålig svenska i stil som "hjälp mig min barn har leukemi" eller något i den stilen. Lapparna är också nästan likadana hela tiden som är alltid inplastade och med en vit ram och ett barn i sjukhussäng och så är tiggarens huvud photoshoppat in i bilden . Flera av mina kompisar påstår att det är utländska ligor bakom det hela men jag tror att det är en familj / släkt som lurar lite...
Citera
2011-08-06, 14:19
Medlem
Finns många såna. Mötte på en i Uppsala, fast det var en unge som sålde rosor för 25 kr styck. Rosor som annars kostar 10 kr styck i butik.
Visar upp lappen och tigger.
Citera
2011-08-06, 14:23
Medlem
0lofpalmes avatar
Förlåt om jag är lite OT nu, men jag har flera gånger sett folk som lämnar pengar till dom här personerna, någon som har en aning om hur mycket dom tjänar på det?
Citera
2011-08-06, 14:31
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -abloy
Jag åker ofta pendeltåg. Jag ser ofta tiggare, jag vet att det är vanligt med tiggare men dessa är lite luriga - Dessa tiggare jag pratar om är oftast kärringar, men några män har jag sett också - det är alltid olika personer också. De lämnar lappar som det står texter med dålig svenska i stil som "hjälp mig min barn har leukemi" eller något i den stilen. Lapparna är också nästan likadana hela tiden som är alltid inplastade och med en vit ram och ett barn i sjukhussäng och så är tiggarens huvud photoshoppat in i bilden . Flera av mina kompisar påstår att det är utländska ligor bakom det hela men jag tror att det är en familj / släkt som lurar lite...

Ibland är det organiserade Zigenarligor ifrån Rumänien som ligger bakom, tiggarna får då bara behålla en viss procent av vad de tjänar samt så får de mat och bostad. De här ligorna åker ofta ifrån land till land och ofta är det några få personer som tjänar rätt bra sen åker de omkring i Mercedes nere i Rumänien. De flesta som tigger är det däremot ganska synd om egentligen då de blir utnyttjade av kriminella.
Citera
2011-08-06, 15:01
Medlem
mistermonsters avatar
Jag får oftast sån lust att bara skrika: "Vi har för i helvete gratis sjukvård i Sverige, även för illegala invandrare, sluta tigg för fan!" när jag ser dessa människor på pendeln.

Dom drar säkert in en hundring eller två, kanske mer ibland, på en vagn iaf. Vad blir det sju - åtta hundra på ett helt tåg kanske? Ta det multiplicerat med kanske 6? Det blir en ganska hyfsad dagslön det
Citera
2011-08-06, 15:03
Medlem
RazorTongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistermonster
Jag får oftast sån lust att bara skrika: "Vi har för i helvete gratis sjukvård i Sverige, även för illegala invandrare, sluta tigg för fan!" när jag ser dessa människor på pendeln.

Dom drar säkert in en hundring eller två, kanske mer ibland, på en vagn iaf. Vad blir det sju - åtta hundra på ett helt tåg kanske? Ta det multiplicerat med kanske 6? Det blir en ganska hyfsad dagslön det

Vilka pendlar åker du? Det är olagligt att tigga enligt de flesta trafikföretags resevillkor. Dessa tiggare skall avvisas.
Senast redigerad av RazorTongue 2011-08-06 kl. 15:03. Anledning: Fel ordval
Citera
2011-08-06, 19:15
Medlem
jaha dom dära , kryllar av dom i uppsala , jävla parasiter som smutsar ner , ge fan inte pengar till dom , ge dom en loska i hatten istället så förstår dom att om dom inte sticker om 5 min så händer det tråkiga saker
Citera
2011-08-07, 00:28
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -abloy

Jag brukar upplysa dom som skänker pengar till dessa att dom precis har sponsrat den organiserade kriminaliteten.
Brukar inte alltid vara uppskattat men vissa ser ut som dom fick sig en tankeställare.

Det har varit en hel del i media om detta och det är fastställt att det är ligor som ligger bakom en stor del av tiggeriet.
Citera
2011-08-07, 13:47
Medlem
mistermonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorTongue
Vilka pendlar åker du? Det är olagligt att tigga enligt de flesta trafikföretags resevillkor. Dessa tiggare skall avvisas.

I sthlm, oftast mellan Västerhaninge och Centralen. Menar du att medpassagerare kan avvisa tiggarna?
Citera
2011-08-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscar88
jaha dom dära , kryllar av dom i uppsala , jävla parasiter som smutsar ner , ge fan inte pengar till dom , ge dom en loska i hatten istället så förstår dom att om dom inte sticker om 5 min så händer det tråkiga saker

Ja gör det, chansen är större att du får springa ifrån en rejält uppretad liga av zigenare.

Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Finns många såna. Mötte på en i Uppsala, fast det var en unge som sålde rosor för 25 kr styck. Rosor som annars kostar 10 kr styck i butik.
Visar upp lappen och tigger.

Jadu, vad du än gör ta inte emot rosen. Spelar ingen roll om du kastar den ifrån dig hela ligan inklusive deras tjocka män/ pappor (står i närheten) kommer jaga dig tills du betalar. Har sett det själv och det stod ju i tidningen (Unt förvisso) för inte så länge sedan att en man blev misshandlat sedan han tagit emot en ros utan att betala i tron om att den var gratis.
Citera
2011-08-07, 19:58
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag brukar upplysa dom som skänker pengar till dessa att dom precis har sponsrat den organiserade kriminaliteten.
Brukar inte alltid vara uppskattat men vissa ser ut som dom fick sig en tankeställare.

Det har varit en hel del i media om detta och det är fastställt att det är ligor som ligger bakom en stor del av tiggeriet.
Tack, detta är det korrekta beteendet. De naiva massorna måste informeras.
Citera
2011-08-07, 22:09
Medlem
Bor i Göteborg över sommaren, pluggar vanligtvis i Linköping. Vart chockad när jag gick på stan här och det kom fram typ 4 tiggare på 5 minuter i Brunnsparken. Noterade också att vissa av dem var "fattigt klädda" och andra hade helt vanliga H&M/Zara/JC-kläder, undrar om det är för att de inte uppenbart skall synas för polisen?

Dock brukar de som kommer med lappar om dödssjuka barn alltid ha välskriven text, som att det inte är dem som faktiskt skrivit lappen. Detta tyder på att det uppenbarligen finns folk högre upp i hierarkin.

I Linköping däremot, har jag aldrig någonsin stött på en tiggare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in