Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-01, 01:16
  #13
Medlem
ArmeCykels avatar
Nej, för fan. Jaga inte med skeet-ammuniton, det anser jag som direkt ohumant, risken för skadskjutning blir alltför stor. Ska du jaga så gör det med ammunition som är avsedd för jakt! Och när det gäller sjöfågeljakt, som du beskriver, så använder jag aldrig hagelstorlek som är mindre än US nr 6. Helst ska det vara 5or. Det svider lite mer i plånboken och sparkar lite hårdare i axeln, men sånt får man helt enkelt leva med.
__________________
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-02-01 kl. 01:30.
Citera
2012-02-01, 09:21
  #14
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Märk väl att blyhagel är förbjudet över våtmark, och eftersom vi talar om sjöfågel så får man gå upp ett par storlekar om man skjuter stålhagel (US6 i tungsten borde kunna funka då den har högre densitet än bly).
Tror du har missuppfattat vad våtmark är, det är helt ok att skjuta blyhagel över öppet hav. Däremot är det förbjudet om det är grundt vatten (som till exempel en damm) eller sumpskog, myr osv.

Så här säger förordningen:
Citat:
14 a § I denna förordning avses med
ammunition: patroner laddade med hagel eller med kula,
våtmark: ett vegetationstäckt område där vattenytan är nära under, i nivå med eller nära över markytan och där vattennivån tillåts variera med de naturliga säsongsvariationerna, och
jaktstigsskytte: skytte mot målfigurer i terräng. Förordning (2007:988).


14 b § Patroner som är laddade med blyhagel får inte användas
1. vid skytte som inte är jakt,
2. vid jakt på våtmarker, eller
3. vid jakt över grunda delar av öppet vatten. Förordning (2007:988).

Så där kan du nog spara ett par kronor på att köra bly istället för tungsten om du jagar över öppet vatten.
Citera
2012-02-01, 14:16
  #15
Medlem
En-gul-skeds avatar
Så länge som det är bly och inte stål tycker jag det är ok!
En polare köpte ett flak 24g 7,5 när vi gick i skolan och delade ut i klassen, dom hängde med på många jakter. Allt från duvor och kråkor till sjöfågeljakt... Använder hellre 24g än dom j***a 42 gramarna
Citera
2016-04-02, 15:09
  #16
Avstängd
Hur är det med människa? Har en del stålsjuor men är det värt att ladda med dem vid exempelvis inbrott? Tycker att det borde stoppa det mesta inomhus (någon meters håll) men man vill ju inte chansa.
Citera
2016-04-02, 17:04
  #17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippatung
Hur är det med människa? Har en del stålsjuor men är det värt att ladda med dem vid exempelvis inbrott? Tycker att det borde stoppa det mesta inomhus (någon meters håll) men man vill ju inte chansa.
Kaliber 12 kan du ladda med i stort sett vad som helst förutom salt eller mjukglass om målet bara är att stoppa en människa på någon meters håll.
Citera
2016-04-02, 17:15
  #18
Medlem
P04s avatar
sök på youtube på "cut shells" om du har långa korridorer i lägenheten..
Jag har testat. Funkar fint, även i pump.
Citera
2016-04-05, 17:26
  #19
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Kaliber 12 kan du ladda med i stort sett vad som helst förutom salt eller mjukglass om målet bara är att stoppa en människa på någon meters håll.

Skjuter man på en människa på 10 meters håll så blir det bara ett stort hål med kaliber 12!

Men jag använder skeetammo till måsar, duvor och annan skräpfågel. Skulle aldrig offra dyr jaktammunition på sådana. Sjöfågel däremot kan vara j-vligt hårdskjutna så dom ska man inte ge sig på med skeetammo.
Citera
2016-05-17, 10:00
  #20
Medlem
Xcango013s avatar
Skjuter skräpfågel och orm med SAGAs hagelbardänger från XXL, gott tryck i dom och funkar uppåt
20m utan problem!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback