2011-08-05, 20:24
Medlem
Hejsan

Jag vill köpa mig en mpc för att skapa lite egen musik men jag har ingen aning om vilken.
Jag är intresserad av en med både keyboard och mpc pads eller en med bara mpc pads, kan inte avgöra vad som passar bäst.

Själv tycker jag att det verkar skönast om man har en mpc som man kan använda datorn till och program som reason eller fruity loops, det kanske man kan göra på alla men de filmerna jag sett med de som använder t.ex. mpc 500 så har dom inte gjort det.

Vad säger ni? Hur mycket underlättar det med dator? lättare att fixa samples? skönare med datorprogram?
Vad säger ni angående en med keyboard eller utan, det känns som att man är lite mer flexibel med keyboard.
En sak vet jag, jag vill kunna göra intro, vers, ref och outro, har faktist inte sett någon göra det på t.e.x en mpc 500 då dom inte använt dator.
Gör skillnaden på 12 och 16 pads mycket? tänker främst på mpc 500 och 1000, hur mycket underlättar det? Det är helt enkelt rent praktist bara fler pads att använda och då fler ljud att ha att leka med?

Förlåt för att det är så mycket frågor, bare with me.

Tack på förhand.
Citera
2011-08-29, 00:55
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osterlichtenich
Hejsan

Jag vill köpa mig en mpc för att skapa lite egen musik men jag har ingen aning om vilken.
Jag är intresserad av en med både keyboard och mpc pads eller en med bara mpc pads, kan inte avgöra vad som passar bäst.

Själv tycker jag att det verkar skönast om man har en mpc som man kan använda datorn till och program som reason eller fruity loops, det kanske man kan göra på alla men de filmerna jag sett med de som använder t.ex. mpc 500 så har dom inte gjort det.

Vad säger ni? Hur mycket underlättar det med dator? lättare att fixa samples? skönare med datorprogram?
Vad säger ni angående en med keyboard eller utan, det känns som att man är lite mer flexibel med keyboard.
En sak vet jag, jag vill kunna göra intro, vers, ref och outro, har faktist inte sett någon göra det på t.e.x en mpc 500 då dom inte använt dator.
Gör skillnaden på 12 och 16 pads mycket? tänker främst på mpc 500 och 1000, hur mycket underlättar det? Det är helt enkelt rent praktist bara fler pads att använda och då fler ljud att ha att leka med?

Förlåt för att det är så mycket frågor, bare with me.

Tack på förhand.

mpc 500 är lätt att använda med dator som (trigger) för musikprogram, själv har jag en 3000 och använder inte datorn. Samplar dock från datorn ibland i realtid vilket funkar utmärkt för mig. Jag gör pålägg med en synt efteråt. Man kan göra intro vers ref outro i vilken mpc som helst då den är uppbygd av sekvenser som du kan ställa in hur långa de ska vara osv. Angående skillnaden på 12 och 16 föredrar jag 16 för det ger mig mer frihet så ja slipper byta bank lika ofta.
Sen beror mycket också på vad du ska ha den till.

såhär kan en setup med mpc och synt se ut tex : http://www.youtube.com/watch?v=Lx51M...feature=relmfu
Citera
2011-09-27, 11:24
Medlem
Brunnsparkens avatar
själv har jag precis köpt en mpc 1000. har börjat greja med den lite grand och har lärt mig sådär, den verkar supergrym i alla fall. jag tänkte använda den till att göra hip hop beats på. stöter på mycket "inscuffent memory" för jag har inte uppgraderat ram minnet, vilket jag nästan är säker på att jag vill göra. jag vill kunna använda mpcn istället för datorn liksom. göra allt med just den och inte behöva klicka med musen. men som sagt jag har bara börjat lite smått och inte provat att spara nåt färdiggjort än men är det värt att köpa ett flashminne? eller ett stort usb?
Citera
2013-07-06, 15:23
Medlem
Soulquarians avatar
Jag lånar tråden, Har tänk mig köpa en MPC 2500 nu efter ja kört med en roland 404 ett tag. Vart i swe kan man köpa en sådan. Vilka butiker ska man till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in