Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-04, 13:52
  #1
Medlem
Milkcrates avatar
Fått tag på denna kamera och undrar nu var man får tag på batterier och film till den? Har hört att det skall finnas någon sorts adapter till dessa kameror så man kan använda sina egna batterier istället för de ursprungliga kvicksilverbatterierna, men har inte hittat någon.

http://www.thecamerasite.net/02_Rang...a-Hi-Matic.jpg
Citera
2011-08-04, 14:00
  #2
Medlem
Milkcrates avatar
Nu har jag tagit ut batterierna som satt i, och dessa kallas EPX 640.

http://www.thecamerasite.net/02_Rang...a-Hi-Matic.jpg

vad tror ni om dessa?
Citera
2011-08-04, 19:18
  #3
Moderator
rotadents avatar
Jag har också en Hi-Matic F. Tog en rulle innan batterierna dog, sen har den blivit liggande. Adapter vete fasen om det finns, däremot kan man fixa det själv hyfsat enkelt.

Citat:
Make your own battery adapter that can accept the more commonly available SR44/A76 1.5 volt button cells. (The A76's run around $1 each from places like Radio Shack or even local drugstores.) This is how:

All you want is a conductive spacer that makes up for the difference between the dimensions of the small SR44/A76 and the thicker PX640 cell.

My adpater is made from the cap of a Crayola marker. The ridge on the cap is carefully cut off with a sharp utility knife or sanded down. The length of the cap is cut to the dimension needed to fit in the battery chamber of the camera.

A small screw, of the type used on computer circuit boards and computer cases is snug fitted through a hole in the Crayola marker cap. The end of the screw should lightly touch a A76/SR44 cell snug fitted into the cap from the open end. You may need to experiment with different size screws to get it right.

Make two of these and you can continue enjoying the Hi-matic F or E that you have. Make sure the cells are correctly inserted to match the polarity of the battery for the circuit.

I seem to be getting identical metering with PX640A's and my adapters, as indicated by the lens openings. I can't say with certainty about shutter opening times.

Jag vet att jag har sett en guide med bilder också, men jag hittar den inte nu. Det har aldrig blivit av att jag har gjort det själv, men det verkar som att det ska funka. Många batterier kan man ersätta med zink/luft-batterier också (hörapparatsbatterier), jag vet dock inte med just det här batteriet. Nackdelen med zink/luft är att när man väl brutit förpackningen så drar de sakta ur av sig själva, så man får se till att använda kameran när man slängt i batterierna. Jag tror dock att de håller hyfsat länge.

Ett annat problem brukar vara att andra batterier än originalet inte ger konstant spänning vilket gör att ljusmätningen inte blir konsekvent utan kan variera lite. Det kan ge över/underexponeringen på ett lite slumpmässigt sätt. Men jag tror inte att det är så pass mycket att bilderna blir förstörda.
Citera
2011-08-04, 19:44
  #4
Medlem
Milkcrates avatar
Hmm, sökte runt lite och hittade denna länken.

http://www.interstatebatteries.com/cs_eStore/Products/RT/PID-PHO0240(Other+Products).aspx?dsNavigation=Ns~produ ct+Type|101|1|%2CN~41-4294842853-4294842746&Title=Exell+Battery+EPX640+replacement+ +battery

Det är alltså ett batteri som lär funka?

Sen det här med film, det står ju att rullarna skall vara 24x36, det är alltså standard storlek på rullarna de snackar om och jag kan då således köpa vilken sorts rulle som helst med denna storlek?
Citera
2011-08-04, 20:17
  #5
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milkcrate
Hmm, sökte runt lite och hittade denna länken.

http://www.interstatebatteries.com/cs_eStore/Products/RT/PID-PHO0240(Other+Products).aspx?dsNavigation=Ns~produ ct+Type|101|1|%2CN~41-4294842853-4294842746&Title=Exell+Battery+EPX640+replacement+ +battery

Det är alltså ett batteri som lär funka?

Sen det här med film, det står ju att rullarna skall vara 24x36, det är alltså standard storlek på rullarna de snackar om och jag kan då således köpa vilken sorts rulle som helst med denna storlek?

Ja, det är vanlig standard 35mm-film i den. Inga problem. Jag fick inte upp länken men det står ju replacement battery så det bör ju funka. Smidigare än att krångla med hemgjorda lösningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback