Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-03, 22:42
  #1
Medlem
Precis efter att jag köpte minecraft så började spelet bli konstigt det crashade mycket och höll på, nu får jag nästan samma error var femte minut.
Erroret (stavning) ser ut så här:
Minecraft has run out of Memory

This could be caused by a bug in the game or by the Java Virtual Machine not being allocated enough memory. Please restart the game.

Nån som har nåra ideer om hur man "allocerar" mer minne till java/minecraft?
Citera
2011-08-03, 22:44
  #2
Medlem
punkteradpunks avatar
har samma problem, men bara när jag spelar på en bärbar dator
Citera
2011-08-22, 12:20
  #3
Medlem
Det där hände mig en gång. Jag minns att jag bara gick och gick och gick, planlöst utforskande ny terräng hela tiden utan att stanna och egentligen bygga nåt. Efter ett tag började det lagga hårt trots maxfog och slutligen kraschade det... sparfilen och världen försvann... O_o
Citera
2011-08-22, 21:27
  #4
Medlem
TheLynxs avatar
1. Windowsknappen + R = kör
2. i kör skriv dxdiag och tryck på enter
3. Kolla siffran på "Minne: "
4. Skriv i cmd
Kod:
java -Xmx1024M -Xms1024M -jar "väg till fil/minecraft.exe"
EDIT: M kan oxå ersättas med G för gigabyte istället för megabyte
1024 är då 1gig ram som allocatas till minecraft, självklart kan du ha 2048, 4096, etc..


eller gör en batch fil.

@deadpixel, det var nog din dator som laggade.
För att minecraft ska börja bete sig konstigt behöver du gå ca 8 miljarder block
__________________
Senast redigerad av TheLynx 2011-08-22 kl. 21:33.
Citera
2011-08-22, 21:29
  #5
Medlem
Mulems avatar
Om du ska ha mer än 1gig till Java måste du ha 64 bit java annars är det exakt som dom skrivit innan mig.
Citera
2011-12-11, 05:15
  #6
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLynx
För att minecraft ska börja bete sig konstigt behöver du gå ca 8 miljarder block

Har du någon källa på det där? Har varit med om det ett par gånger
Citera
2012-02-06, 16:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remixx15
Precis efter att jag köpte minecraft så började spelet bli konstigt det crashade mycket och höll på, nu får jag nästan samma error var femte minut.
Erroret (stavning) ser ut så här:
Minecraft has run out of Memory

This could be caused by a bug in the game or by the Java Virtual Machine not being allocated enough memory. Please restart the game.

Nån som har nåra ideer om hur man "allocerar" mer minne till java/minecraft?

Fick samma problem på en av 3 datorer hemma, stannade efter 10 min med felet Java Virtual Machine not being allocated enough memory...

Min lösning var, in i kontroll panelen, klicka Java, fliken Allmänt klicka inställningar under "temporära filer..." klicka knappen "Ta bort filer".
Sen under C:\Användare\<userman>\AppData\Roaming\ta bort mappen .minecraft (OBS. detta tar bort dina singelplayer kartor)
Sen starta om minecraft och låta den ladda ner uppdateringarna igen....
Har fungerat i flera timmar efter detta utan problem....
Citera
2012-02-06, 16:22
  #8
Medlem
SNKgraffitis avatar
Jag fick samma problem när jag sprängde 100.000 tnt block. Jag avinstallerade spelet och installerade det igen, kanske inte så kul om man gjort mycket dock^^
Citera
2012-03-21, 10:52
  #9
Avstängd
Okej gubbs och grabbs ska förklara varför felet uppstår eftersom nån har varit så snäll och förklarat hur man fixar det.

minecraft bygger på java, java är inge bra plattform enligt mig att bygga ett spel på, då menar jag förstås spel som inte har den klassiska webb spels grafiken.

Men funkar ok med små spel, problemet är när man börjar göra många saker samtidigt i spelet när man tex spränger en mille tnt eller kör med hög upplösta texture packs då drar spelet mer minne, och när spelet får slut på minne crashar det.

det är därför ni måste göra denna config ändringen hur mycket minne ni vill tilldela spelet.
tror att från början utan att ändra hur mycket minne man vill tilldela java så är det 512mb.
Citera
2013-04-01, 12:06
  #10
Medlem
HGs avatar
Vet någon hur man löser exakt samma problem på en dator som har Windows 8??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback