"Fuskkoder" var en gång i tiden till för de som utvecklade spelet; de ville t.ex. kunna ha 30 liv istället för 3 så att de utan problem kunde komma till sista banan för att testa att den funkade som den skulle. När testningen var färdig var det ofta svårt att lyfta bort koderna utan att påverka resten av spelet, så de fick vara kvar. Senare la naturligtvis utvecklare med fuskkoder av tradition...
Men anledningen att de är mer sällsynta nu är att utvecklare nu för tiden har tillgång till en sorts program som kallas "debugger". Det är ett program som kan ta över ett annat, stoppa det "mitt i" så att säga, och när det är stoppat kan man gå in och ändra vad som helst. Med en debugger (och diverse andra program som används) kan man alltså utan koder osv. gå in och sätta att man ska ha 100% hälsa, bästa vapnen och 1000 skott, eller teleportera sig vart som helst, osv. osv.
Utvecklare har helt andra möjligheter nu än de hade på den tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
johnusss
Fan till och med super mario var svårare än de flesta av dagens storsäljare.
Bara FYI Super Mario Bros sålde typ 40 miljoner exemplar eller nåt sånt.
Och jag hade (har fortfarande) också den där boken, om du menar den till SMB3