Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-03, 13:09
  #1
Avstängd
Enligt trovärdiga uppgifter från Nationellt centrum för terrorhotbedömning (NCT) är islam ett allvarligt hot mot rikets säkerhet, islam är vålsförhärligande, antidemokratisk osv.

Diskussionsunderlag: varför blundar svenska politiker för detta hot?
__________________
Senast redigerad av Securtiy 2011-08-03 kl. 13:31.
Citera
2011-08-03, 13:15
  #2
Avstängd
Gammonsnubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securtiy
Enligt trovärdiga uppgifter från Nationellt centrum för terrorhotbedömning (NCT) är islam ett allvarligt hot mot rikets sökerhet, islam är vålsförhärligande, antidemokratisk osv.

Diskussionsunderlag: varför blundar svenska politiker för detta hot?
näää, vem vill leva utan pizzeria? då svälter ju en massa WT ihjäl...
de flesta som bakar pizzor har islam som tro, islam är inget hot, dock finns det vissa terrorister som misstolkat islam, islamister är ett hot som grupp av personer, inte själva religonen

räckte det inte https://www.flashback.org/t1614772p18 som du skapade och sedan inte skrev ett endaste inlägg efter trådstarten?
__________________
Senast redigerad av Gammonsnubbe 2011-08-03 kl. 13:18.
Citera
2011-08-03, 13:17
  #3
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securtiy
Enligt trovärdiga uppgifter från Nationellt centrum för terrorhotbedömning (NCT) är islam ett allvarligt hot mot rikets sökerhet, islam är vålsförhärligande, antidemokratisk osv.

Diskussionsunderlag: varför blundar svenska politiker för detta hot?

Menar du att man ska ta dig seriöst när du uppenbarligen inte ens kan stava till "säkerhet" eller anger någon källa?
Citera
2011-08-03, 13:26
  #4
Medlem
aceblacks avatar
Men idiot. Det är skillnad på Islam och terrorbenägna fundamentalistiska islamister. Bara för att Säpo håller extra koll på tex AFA så förbjuder man inte Vänsterpartiet. Ungefär samma sak här...
Citera
2011-08-03, 13:29
  #5
Avstängd
youtubers avatar
Ja så är det. Islam är inte en vanlig religion utan det är också en totalitär politisk ideologi, det vill säga att politik ska styras efter religionens värderingar.
Citera
2011-08-03, 13:32
  #6
Medlem
Nitspins avatar
Det är ingen större skillnad mellan Islam och Kristendomen bara att det finns grupper som misstolkat Koranen på samma sätt som många kristna misstolkat bibeln och därmed våldtagit och skadat små barn och spridit hat och skadat homosexuella. Alla religioner är detsamma, finns ingen som är den rätta religionen. Jag skulle säga att Politiker är ett mycket större hot än Islam.
Citera
2011-08-03, 13:34
  #7
Medlem
Vi har typ haft ett (misslyckat) terrordåd från en islamist (som för övrigt skedde på grund av svensk närvaro i Afghanistan) under landets dryga 30 år med "massinvandring" så jag förstår inte riktigt vad du är så himla orolig över.
__________________
Senast redigerad av hoernsten 2011-08-03 kl. 13:38.
Citera
2011-08-03, 13:46
  #8
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitspin
Det är ingen större skillnad mellan Islam och Kristendomen bara att det finns grupper som misstolkat Koranen på samma sätt som många kristna misstolkat bibeln och därmed våldtagit och skadat små barn och spridit hat och skadat homosexuella. Alla religioner är detsamma, finns ingen som är den rätta religionen. Jag skulle säga att Politiker är ett mycket större hot än Islam.

Det där tycker jag är ett intressant argument som man hör gång på gång oavsett vad för ideer det råkar handla om för stunden. Soviet kommunistiskt? Nej nej, det var inte "riktig" kommunism, osv. Vem har egentligen tolkningsföreträde när det gäller olika religioner och ideologier och vem kan säga vem som faktiskt misstolkar?

Personligen har jag inget problem med islam som en privat religiös uppfattning, men politisk islamism är helt klart ett hot mot mycket av det vi tar för givet i västvärlden. Därför bör man helt klart sätta ned foten när den ideologin dyker upp i politiska sammanhang.
Citera
2011-08-03, 13:47
  #9
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securtiy
Enligt trovärdiga uppgifter från Nationellt centrum för terrorhotbedömning (NCT) är islam ett allvarligt hot mot rikets säkerhet, islam är vålsförhärligande, antidemokratisk osv.

Diskussionsunderlag: varför blundar svenska politiker för detta hot?

Uppenbarligen ljuger du grovt om du påstår att NCT-gubbarna skrivit eller yttrat att "islam är ett allvarligt hot mot rikets säkerhet". Har du månne lyssnat för mycket på Ekerotharnas sluddriga feberhallucinationer? Eller på counterjihadisten Alan Lake när Ekeroth bjöd in honom på föreläsningsturné?

http://www.fokus.se/2011/07/sveriges...oristjagare-2/
Citera
2011-08-03, 13:56
  #10
Medlem
Nitspins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det där tycker jag är ett intressant argument som man hör gång på gång oavsett vad för ideer det råkar handla om för stunden. Soviet kommunistiskt? Nej nej, det var inte "riktig" kommunism, osv. Vem har egentligen tolkningsföreträde när det gäller olika religioner och ideologier och vem kan säga vem som faktiskt misstolkar?

Personligen har jag inget problem med islam som en privat religiös uppfattning, men politisk islamism är helt klart ett hot mot mycket av det vi tar för givet i västvärlden. Därför bör man helt klart sätta ned foten när den ideologin dyker upp i politiska sammanhang.

Ja du har rätt. Misstolka kanske är fel ord att använda, tolka på sitt sätt kanske är en mer rätt benämning eller bara tolka Koranen för det är ju det dom gör. Det jag menar är att islam inte är så jättemycket större hot är nått annat. Jag tycker att de flesta religioner är ett hot mot många människors frihet.
Citera
2011-08-03, 13:59
  #11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoernsten
Vi har typ haft ett (misslyckat) terrordåd från en islamist (som för övrigt skedde på grund av svensk närvaro i Afghanistan) under landets dryga 30 år med "massinvandring" så jag förstår inte riktigt vad du är så himla orolig över.

Men vi har haft ganska många "svenska" muslimska terrorister som istället koncentrerat sig på mål utomlands. Bl a detta gäng om du minns:

Citat:
Fem personer har i dag gripits misstänkta för förberedelse till terroristbrott i Danmark.
Fyra av personerna är bosatta i Sverige och tre av dem är svenska medborgare.
Polisen misstänker att de tänkte slå till mot Jyllands-Postens lokaler i Köpenhamn.

- - -

– Vi tror att de planerade att tränga in i Jyllands-Postens och Politikens hus där de skulle försöka döda så många som möjligt, säger han.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fe...na_5835983.svd

Börjar sådana personer istället rikta blickarna mot Sverige kan det börja hända saker.

Sedan kunde attentatet på Drottninggatan blivit en massaker. Det var ren tur att han inte lyckades.

Hotet är kanske inte överhängande, men det är inte heller försumbart.
Citera
2011-08-03, 14:08
  #12
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitspin
Ja du har rätt. Misstolka kanske är fel ord att använda, tolka på sitt sätt kanske är en mer rätt benämning eller bara tolka Koranen för det är ju det dom gör. Det jag menar är att islam inte är så jättemycket större hot är nått annat. Jag tycker att de flesta religioner är ett hot mot många människors frihet.

Ja, "tolka på sitt sätt" håller jag med om och visst, att propagera för en politik helt baserad på gamla religiösa skrifter är nog aldrig någon höjdare, oavsett vilka skrifter det nu må handla om. Risken som jag ser det är att man i Sverige, pga. någonslags missriktad tolerans kompromissar allt för mycket med saker man annars skulle stå upp för.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback