Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-03, 08:57
  #1
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hej alla kunniga Fb kemister. Jag såg nyss på Tv 4 morgon om ett par som börjat tillverka flingsalt.."gourmetsalt".
Jag är boendes med havet under köksföstret så hur gör jag?

Tänka starta en konkurrenskraftig andra aktör på svenska marknaden så jag behöver er hjälp.

Tydligen räcker det inte med att endast koka saltvattnet i stora kar, då får man bara vanligt salt. Flingsalt skall det vara. På tv nämde han att man använde tång samt att de gamla vikingarna kunde konsten.


Har kar, har obegränsat med tång o saltvatten.
Citera
2011-08-03, 09:05
  #2
Avstängd
Gammonsnubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hej alla kunniga Fb kemister. Jag såg nyss på Tv 4 morgon om ett par som börjat tillverka flingsalt.."gourmetsalt".
Jag är boendes med havet under köksföstret så hur gör jag?

Tänka starta en konkurrenskraftig andra aktör på svenska marknaden så jag behöver er hjälp.

Tydligen räcker det inte med att endast koka saltvattnet i stora kar, då får man bara vanligt salt. Flingsalt skall det vara. På tv nämde han att man använde tång samt att de gamla vikingarna kunde konsten.


Har kar, har obegränsat med tång o saltvatten.

http://lifestyle.iloveindia.com/loun...tals-2515.html
Citera
2011-08-03, 09:15
  #3
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
http://lifestyle.iloveindia.com/loun...tals-2515.html
Tack, det var ju mkt bra länk du, får provas.

Verkar ju för övrigt vara en lätt inkomstkälla, gratis vatten o samla ved kan väl alla göra. Ett stålkar hittar man på vilken skrot som helst. Jag rör med en gammel åra.

Noga med att använda handskar då jag märkt att man blir lätt uttorkad när man håller på

För övrigt tror jag tång används som bindare, dvs det behövs ngt som bildar kristallernas form i badet, stämmer det?




Nu skall jag bara skapa grunden för min beställning av burkar o ettiketter.



Bra namnförslag ngn, skall ju gärna vara svenskt o trevligt hav o salt inspererat namn. Konkurrenten heter storm.
__________________
Senast redigerad av Bluebeast72 2011-08-03 kl. 09:17.
Citera
2013-08-25, 17:19
  #4
Medlem
Hur gick det med flingsaltet?
Citera
2013-08-28, 08:49
  #5
Medlem
brevlunds avatar
Mitt badrum producerade flingsalt en gång. Jag hade hängt upp en handduk som var indränkt i stark saltlösning vilken droppade ner på plastgolvet och dunstade sakta. Resultatet blev flingsalt. Tyvärr har jag inte kvar saltet för det har jag slängt, annars hade du fått köpa det. Du skulle kunna ha kallat det för Bluebeast72s SALT.
Citera
2013-08-28, 11:53
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Här finns en video: http://vimeo.com/13900893
Iden verkar vara att dunsta bort saltvattnet sakta och utan att det rörs (av vind, till exempel, eller av bubblor från kokning), och sen försiktigt skörda saltkristallerna som bildas flytande på vattenytan. Bara 10% av saltet som fälls ut är de fina pyramiderna i den tillverkningen, kan du klura ut ett sätt att få större och/eller snabbare utbyte av fina pyramider med modernare metoder kanske du sitter på en guldgruva.
Glöm inte att marknadsföra dig mot mathipsters och den new age/mumbojumbo-troende delen av befolkningen, som gärna betalar överpriser för ingenting om de får för sig att det passar in i deras värld/tro.
__________________
Senast redigerad av GalFisk 2013-08-28 kl. 12:02.
Citera
2013-08-30, 17:37
  #7
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Här finns en video: http://vimeo.com/13900893
Iden verkar vara att dunsta bort saltvattnet sakta och utan att det rörs (av vind, till exempel, eller av bubblor från kokning), och sen försiktigt skörda saltkristallerna som bildas flytande på vattenytan. Bara 10% av saltet som fälls ut är de fina pyramiderna i den tillverkningen, kan du klura ut ett sätt att få större och/eller snabbare utbyte av fina pyramider med modernare metoder kanske du sitter på en guldgruva.
Glöm inte att marknadsföra dig mot mathipsters och den new age/mumbojumbo-troende delen av befolkningen, som gärna betalar överpriser för ingenting om de får för sig att det passar in i deras värld/tro.
Kul med bra tips till ett pågående projekt.

Skaffat ett tusenlitersfat o fyllt med havsvatten i omgångar, fått fram ca 1 kg rent havssalt. Ett satans projekt då det uppstår algbildning i kärlen o tar megatid o få upp saltet. Men skam den som ger sig, skall bli rik en dag på saltet.

Ett rent helvete o hålla på med koncentrerat, kraftiga utslag o handskar rek starkt. Fick i ögat ena dan o såg inte på en timme. . Hållt på mkt med vägsalt innan med detta är värre.

Nu skall jag till nästa sommar anlägga ett fält med korrigerad plåt så det bli tunt med havsvatten, snabbare avdunstning o lättare att få upp det. Sett detta tipset på ett program om saltutvinning i afrika,
Citera
2014-04-11, 08:11
  #8
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kul med bra tips till ett pågående projekt.

Skaffat ett tusenlitersfat o fyllt med havsvatten i omgångar, fått fram ca 1 kg rent havssalt. Ett satans projekt då det uppstår algbildning i kärlen o tar megatid o få upp saltet. Men skam den som ger sig, skall bli rik en dag på saltet.

Ett rent helvete o hålla på med koncentrerat, kraftiga utslag o handskar rek starkt. Fick i ögat ena dan o såg inte på en timme. . Hållt på mkt med vägsalt innan med detta är värre.

Nu skall jag till nästa sommar anlägga ett fält med korrigerad plåt så det bli tunt med havsvatten, snabbare avdunstning o lättare att få upp det. Sett detta tipset på ett program om saltutvinning i afrika,

Se upp med skyfallen bara... I praktiken kan 30mm regn spoliera "skörden" ett år om det inte efter det blir en torrperiod igen. Jag tror mer på att hålla det lite mindre och kontrollerat och elda under för avdunstnigsvärmen.
Citera
2014-04-11, 15:14
  #9
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Se upp med skyfallen bara... I praktiken kan 30mm regn spoliera "skörden" ett år om det inte efter det blir en torrperiod igen. Jag tror mer på att hålla det lite mindre och kontrollerat och elda under för avdunstnigsvärmen.
Intressant, kikat runt på nätet nu o tydligen går detta bra, lägga upp tunna lager på plåtar o elda under, dunstar fort o blir en snabb proccess. Man får väl akta o inte ha elden för nära under bara.

Alltså, kan man bara få kvantitet i det så är det en fin affärside jag håller på med. Skitigt, tungt o jävligt men kul.
Citera
2018-08-15, 07:20
  #10
Medlem
Bluebeast72s avatar
Får väl rapportera att detta året fick jag ut 4kg flingsalt. Kör med stålbalkar o korrigerad plåt. slänger in ekstockar under då dessa ger jämn o god värme under lång tid.

Kommit på system o pumpa saltvattnet via ubalk till plåt. Lagt tunt nät av alu ovanpå plåten, ca 10 cm mellan o detta skördar flingbildningen lättare. bara sänka ner o ta upp så följer flingorna med o saltavfallet sjunker. Dock haft problem med eldningsförbudet o då salthalten var hög o fin i sommar har jag missat massa antagligen.
Citera
2018-08-15, 22:53
  #11
Medlem
Forzos avatar
Kul projekt! Lite bilder vore intressant
Har du ett företag och säljer saltet eller är det bara för skojs skull än så länge?
Citera
2018-09-29, 03:57
  #12
Medlem
Sju år gammal tråd/gammalt projekt... Måste bara titta in och ge en tumme upp för att vi får följa resultatet här. 👍

Har du lyckats sälja på din lokala marknad under "närproducerat" eller lagar du bara exklusiv mat själv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback