2011-08-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Enligt denna prognos så ligger muslimerna på ca 5% av befolkningen i Sverige nu och kommer ligga på ca 10% år 2030. Det är en dubblering på 20 år.

http://pewforum.org/The-Future-of-the-Global-Muslim-Population.aspx

Var tionde person en muslim... vem hade önskat sig det? Hade någon sagt det för 30 år sedan så hade folk avfärdat det som struntprat.

Förutsatt att merparten av dem i någon utsträckning tar till sig eller accepterar idén om ett sekulärt samhälle, spelar det då verkligen någon roll att de är muslimer?

EDIT: Och naturligtvis också förutsatt att de inte är fundamentalistiska dårar.
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-08-03 kl. 21:26.
Citera
2011-08-03, 21:26
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
När förhållandena sedan ljusnar, när man slipper oroa sig över att gå hungrig och råka illa ut för att ha trotsat den förtryckande regimen, så vänder det och Gud behövs inte längre i samma utsträckning.

Givetvis spelar den socioekonomiska faktorn en roll när det gäller religiositet, men det är långt ifrån en regel. Snarare verkar begrepp som identitet och etnocentrism påverka mer.

Tiden får väl utvisa huruvida samhället i t.ex. Tunisien, Egypten, Libyen och Syrien blir mer eller mindre islamistiska. Min tia ligger på mer, då dessa trycker på välfärdsfrågor.
Citera
2011-08-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Givetvis spelar den socioekonomiska faktorn en roll när det gäller religiositet, men det är långt ifrån en regel. Snarare verkar begrepp som identitet och etnocentrism påverka mer.

Tiden får väl utvisa huruvida samhället i t.ex. Tunisien, Egypten, Libyen och Syrien blir mer eller mindre islamistiska. Min tia ligger på mer, då dessa trycker på välfärdsfrågor.

Kan du utveckla litet grand vad du menar med att identitet och etnocentrism påverkar mer? Jag tror jag förstår vad du menar med begreppen och plussar man så att säga på dem på redan usla socioekonomiska förhållanden så får man en krutdunk som heter dugar. Man kan dock kanske tänka sig att när de socioekonomiska förhållandena förbättras så nås en tipping point, varefter etnocentrism osv. luckras upp och ger vika för mer förnuftiga perspektiv på samhället och verkligheten, men jag vet inte. Inte heller vet jag hur troligt det är att detta kommer ske i Mellanöstern och jag är alltsomoftast böjd att hålla med dig på den punkten, även om man t.ex. säkert kan argumentera för att den arabiska våren har potentialen att förändra läget en del till det positiva.
Citera
2011-08-03, 21:46
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Kan du utveckla litet grand vad du menar med att identitet och etnocentrism påverkar mer? Jag tror jag förstår vad du menar med begreppen och plussar man så att säga på dem på redan usla socioekonomiska förhållanden så får man en krutdunk som heter dugar. Man kan dock kanske tänka sig att när de socioekonomiska förhållandena förbättras så nås en tipping point, varefter etnocentrism osv. luckras upp och ger vika för mer förnuftiga perspektiv på samhället och verkligheten, men jag vet inte.

Viljan att tillhöra ett framgångsrikt folk är väldigt stark, det ger en upphov till en positiv självbild hos många. Det är mer ett existentiellt narcissistisk/etnocentristiskt drag än strikt socioekonomiskt. Därav är just den muslimska värden är en utmaning för Väst då den onekligen har ett rikt kulturellt liv (samt imperialistisk historia), med tillhörande guldålder, att falla tillbaka på. Den finns en tydlig idé om ett romantiserat Ummah etc.
Senast redigerad av Varangian 2011-08-03 kl. 21:48.
Citera
2011-08-03, 22:03
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Förutsatt att merparten av dem i någon utsträckning tar till sig eller accepterar idén om ett sekulärt samhälle, spelar det då verkligen någon roll att de är muslimer?

EDIT: Och naturligtvis också förutsatt att de inte är fundamentalistiska dårar.
Nja, ju fler de blir desto större är risken att de sluter sig i sina egna enklaver där de fundamentalistiska krafterna får mer makt. Islam är en auktoritär lära och de maktlystna muslimerna drar sig inte för att hota andra muslimer. Att blanda stora grupper muslimer med icke-muslimer är inte en bra idé. Muslimerna inbillar sig att alla hatar dem om de läser Koranen för mycket och får för sig saker...
Citera
2011-08-03, 22:11
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Att andelen kulturellt predisponerade muslimer rimligen borde öka i samma takt?
Vilket sannolikt kommer att leda till framtida kulturella konflikter.
De stora konflikterna kan komma tidigt. Man kan se på hur förhållandena förhållandena i England yttrar sig med sina 3 % muslimsk befolkning - på landsbygden relativt lugnt - i London med 8 % idel problem med hot och militanta yttringar. Problemandelen muslimer förefaller ligga någonstans mellan 3 och 8 %. Nu får man dock i jämförelsen med Sverige ha i åtanke att Englands muslimer haft betydande tid att konsolidera sig i landet - det är fråga om gamla anor. I Sverige är fenomenet musliner relativt nytt - ett fyrtiotal år. Men inom två decennier kan konflikterna bli allvarliga, om våra politiker inte vaknar till liv och vågar handla.
Citat:
Om nu dessa muslimska invandrare inte flyr p.g.a. av att de vill bort från religiöst förtryck (d.v.s. är positiva till sekularisering). Men vi har få indikationer på att merparten är sådana i nuläget.
Vi lär få vänta ett tag innan det går att göra några tillförlitliga förutsägelser. Vad gäller den statistiska utvecklingen på hundra års sikt, lär vi i Sverige knappast ha mer en fjärdedel av vår befolkning med muslimska rötter - det är då inte fråga om renodlade sådana. Integrationen har då gått såpass långt att man kan tala om en hög grad av assimilering.
Citera
2011-08-03, 22:25
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Vi lär få vänta ett tag innan det går att göra några tillförlitliga förutsägelser. Vad gäller den statistiska utvecklingen på hundra års sikt, lär vi i Sverige knappast ha mer en fjärdedel av vår befolkning med muslimska rötter - det är då inte fråga om renodlade sådana. Integrationen har då gått såpass långt att man kan tala om en hög grad av assimilering.

Ja, förhoppningsvis. Men det är rätt få definitivt mångkulturella stater som har klarat sig utan allvarliga konflikter historiskt. Tyvärr brukar identitet bli viktigt, speciellt i dåliga tider.

Det finns nog en viss risk för hybris i vårt fall, vi vill gärna tro att det öppna, sekulära och demokratiska svenska samhället är oemotståndligt.
Citera
2011-08-03, 23:12
Medlem
Deleteriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Enligt denna prognos så ligger muslimerna på ca 5% av befolkningen i Sverige nu och kommer ligga på ca 10% år 2030. Det är en dubblering på 20 år.

http://pewforum.org/The-Future-of-the-Global-Muslim-Population.aspx

Var tionde person en muslim... vem hade önskat sig det? Hade någon sagt det för 30 år sedan så hade folk avfärdat det som struntprat.

5 % är helt fel! 470 000 muslimer i dag? Inte! Muslimska organisationerna säger ju själva, 100.000 aktiva muslimer. Sedan är det ~400.000 med muslimsk bakgrund.

Jag tror ju inte riktigt på det där då. Sedan är ju 10 % en väldigt försvinnande liten andel ändå. Islam kommer som tidigare nämnt, att utrotas.
Citera
2011-08-03, 23:24
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ja, förhoppningsvis. Men det är rätt få definitivt mångkulturella stater som har klarat sig utan allvarliga konflikter historiskt. Tyvärr brukar identitet bli viktigt, speciellt i dåliga tider.
Ja, ett lands ekonomiska nivå är viktig för att lugn skall kunna upprätthållas. I de fall ett länder växlat över till muslimsk majoritet har det nästan undantagslöst rört sig om länder med betydligt mer instabil situation med sämre ekonomi än flertalet europeiska länders. Ännu finns inga jämförbara exempel utom möjligen Libanon men ändå...långt från situationen i något av Europas länder (oavsett ekonomisk status).
Citat:
Det finns nog en viss risk för hybris i vårt fall, vi vill gärna tro att det öppna, sekulära och demokratiska svenska samhället är oemotståndligt.
Risken finns men om våra politiker så småningom börjar fatta, kan utvecklingen bli dräglig under många decennier framåt. Min oro ligger naturligtvis på generationen barnbarns barn.
Citera
2011-08-03, 23:37
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
5 % är helt fel! 470 000 muslimer i dag? Inte! Muslimska organisationerna säger ju själva, 100.000 aktiva muslimer. Sedan är det ~400.000 med muslimsk bakgrund.
I min grova beräkning utgick jag från 450 000 med muslimsk bakgrund. Skulle man enbart ta med de religiöst aktiva vore utfallet naturligtvis helt annorlunda.
Citat:
...10 % en väldigt försvinnande liten andel ändå. Islam kommer som tidigare nämnt, att utrotas.
Som nämnt har engelsmännen inga problem på landsbygden (med totalt 3 % muslimsk andel för landet) medan de 8 % i London passerat problemskapargränsen - ständiga hot och trakasserier resp. demonstrationer och 85 sharia-domstolar, visserligen enbart för familjemål men dock besvärande för ett land vars lagstiftning sedan 800 år tillbaka vilar på Magna Carta. Med en muslimsk befolkning av vilken långt över hälften anser dödsstraff lämpligt bl.a. för homosexualitet.
Citera
2011-08-04, 01:04
Medlem
Du kan ju inte vara frisk som menar på att Islam håller på att dö ut....Dina källor känns väldigt klena. Skulle så vara fallet som du påstår, så stämmer det möjligen i en liten del av den islamistiska världen. I Sverige är i alla fall Islam den snabbast växande religionen. Räkna med att muslimerna kommer att införa Shariazoner i Sverige inom kort. Först London och nästa Stockholm.
Citera
2011-08-04, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calis
Du kan ju inte vara frisk som menar på att Islam håller på att dö ut....Dina källor känns väldigt klena. Skulle så vara fallet som du påstår, så stämmer det möjligen i en liten del av den islamistiska världen. I Sverige är i alla fall Islam den snabbast växande religionen. Räkna med att muslimerna kommer att införa Shariazoner i Sverige inom kort. Först London och nästa Stockholm.

SD 2014!!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in