Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-03, 00:07
  #1
Medlem
Läste detta på Expos hemsida:

"Man pekar på de här avsnitten i koranen när man hävdar att muslimer är våldsamma och odemokratiska. Samtidigt väljer man bort alla budskap som talar om fred och kärlek"

Detta är taget ur ett avsnitt där "ordet" islamofobi kännetecknas.
Jag reagerade starkt på denna beskrivning, då mig veterligen, budskap om fred och kärlek inte existerar inom islam och koranen (i.a.f. inte gentemot icke-muslimer).

Då en organisation som förespråkar demokrati och samförstånd, citerar en bok för att försvara ett helt folk genom att förvränga den, känns för mig som ett desperat försök till att dra ett helt land bakom ljuset.

Frågan är, var kan man få fram possitiva formuleringar för att beskriva islam(som det politiskt ideologiska verktyg det faktiskt är), ta vara på dessa, för att sedan försöka reformera islam sverige, samt alla muslimer?
skulle ett försök att reformera islam klassas som främlingsfientligt?
förespråkar islam någonting som är possitiv ur en "icke-muslimsk" synvinkel?
__________________
Senast redigerad av palsternack 2011-08-03 kl. 00:13.
Citera
2011-08-03, 00:31
  #2
Medlem
Tycker inte om varken kristendomen och islam som dem ser ut men främst inte islam. Detta på grund av att islam ställer fler krav på personen ifråga. Onödiga krav som att inte äta griskött och omskärelse tex.

Vidare ser de inte allah som enbart god utan också hämdlysten.

Du kan reformera om islam så mycket du vill men du kommer ändå inte komma till kärnan av problemet. De flesta muslimer är starkt sekulariserade, nästan mer än de svenskar jag känner.
Problemet är att det känns främande för vissa och det som är främmande är skrämmande. Där har du roten. Det enda som hjälper är kunskap.
Citera
2011-08-03, 00:45
  #3
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palsternack
Läste detta på Expos hemsida:

"Man pekar på de här avsnitten i koranen när man hävdar att muslimer är våldsamma och odemokratiska. Samtidigt väljer man bort alla budskap som talar om fred och kärlek"

Detta är taget ur ett avsnitt där "ordet" islamofobi kännetecknas.
Jag reagerade starkt på denna beskrivning, då mig veterligen, budskap om fred och kärlek inte existerar inom islam och koranen (i.a.f. inte gentemot icke-muslimer).

Då en organisation som förespråkar demokrati och samförstånd, citerar en bok för att försvara ett helt folk genom att förvränga den, känns för mig som ett desperat försök till att dra ett helt land bakom ljuset.

Frågan är, var kan man få fram possitiva formuleringar för att beskriva islam(som det politiskt ideologiska verktyg det faktiskt är), ta vara på dessa, för att sedan försöka reformera islam sverige, samt alla muslimer?
skulle ett försök att reformera islam klassas som främlingsfientligt?
förespråkar islam någonting som är possitiv ur en "icke-muslimsk" synvinkel?

Fred är GRUNDEN inom islam och Koranen! ÄVEN mot icke-muslimer!

En organisation som förespråkar demokrati och samförstånd, har sin fulla rätt att försvara ett helt folk utifrån hur islam tolkas av deras utövare!

Dina försök att förvränga islams budskap är knappast ett sett att förhålla sig till ämnet!
Citera
2011-08-03, 00:47
  #4
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Tycker inte om varken kristendomen och islam som dem ser ut men främst inte islam. Detta på grund av att islam ställer fler krav på personen ifråga. Onödiga krav som att inte äta griskött och omskärelse tex.

Vidare ser de inte allah som enbart god utan också hämdlysten.

Du kan reformera om islam så mycket du vill men du kommer ändå inte komma till kärnan av problemet. De flesta muslimer är starkt sekulariserade, nästan mer än de svenskar jag känner.
Problemet är att det känns främande för vissa och det som är främmande är skrämmande. Där har du roten. Det enda som hjälper är kunskap.

Ja, kunskap är det enda rätta!

Kanske dags att du börjar med detta angående detta ämne också!?

Islams Allah är inte hämdlysten, och det finns inga ultimata krav inom islam, mer än att man skall tro på en enda Gud och att Muhammed är dennes profet!

För kunskap krävs att man börjar läsa om ämnet! Jag kan ge dig lite tips om du vill!
Citera
2011-08-03, 10:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Ja, kunskap är det enda rätta!

Kanske dags att du börjar med detta angående detta ämne också!?

Islams Allah är inte hämdlysten, och det finns inga ultimata krav inom islam, mer än att man skall tro på en enda Gud och att Muhammed är dennes profet!

För kunskap krävs att man börjar läsa om ämnet! Jag kan ge dig lite tips om du vill!


Han kan visst vara hämndlysten.
Citera
2011-08-03, 16:02
  #6
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palsternack
Läste detta på Expos hemsida:

"Man pekar på de här avsnitten i koranen när man hävdar att muslimer är våldsamma och odemokratiska. Samtidigt väljer man bort alla budskap som talar om fred och kärlek"

Detta är taget ur ett avsnitt där "ordet" islamofobi kännetecknas.
Jag reagerade starkt på denna beskrivning, då mig veterligen, budskap om fred och kärlek inte existerar inom islam och koranen (i.a.f. inte gentemot icke-muslimer).

Då en organisation som förespråkar demokrati och samförstånd, citerar en bok för att försvara ett helt folk genom att förvränga den, känns för mig som ett desperat försök till att dra ett helt land bakom ljuset.

Frågan är, var kan man få fram possitiva formuleringar för att beskriva islam(som det politiskt ideologiska verktyg det faktiskt är), ta vara på dessa, för att sedan försöka reformera islam sverige, samt alla muslimer?
skulle ett försök att reformera islam klassas som främlingsfientligt?
förespråkar islam någonting som är possitiv ur en "icke-muslimsk" synvinkel?
Begreppet islamofobi har myntats av muslimska debattörer.

Flertalet religioner vill naturligtvis ge intryck av att vara fredliga. Därför finns rader av fredsbudskap även i islam. Annars skulle det bli svårt att attrahera människor. Problemet är bara att dessa fredliga budskap reserverats för muslimer av samma sekt. Varje islamisk sekt kan ostraffat agera hårt och hänsynslöst mot otrogna människor. Alla muslimer av annan sekt resp. judar, kristna, amerikaner etc. betraktas som otrogna. Om de senare behandlas med blodiga metoder eller ej är beroende på vilken sekt som agerar.

Muslimernas stora problem - de som vill agera fredligt - är att de låter islamisterna agera mer eller mindre fritt. Tyvärr finns så mycket våldselände nedskrivet i de islamiska textkällorna att begreppet "fredlig" blir svårt att sätta i samband med islam - en synnerligen primitiv ideologi som Europas politiker borde sluta sig samman mot och få invandrade muslimer att förstå den negativa bakgrunden för. Nedanstående uttalande utgör bara ett av beläggen för hur lögnen om och inom islam planteras i väst.

Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Fred är GRUNDEN inom islam och Koranen! ÄVEN mot icke-muslimer!

En organisation som förespråkar demokrati och samförstånd, har sin fulla rätt att försvara ett helt folk utifrån hur islam tolkas av deras utövare!
Den som inte är muslim eller saknar tro måste skyddas för påverkan av liknande slag. Alla, som inte insupit islam med modersmjölken utan studerat den religionen utan omgivningens påverkan, inser omöjligheten i att med lyckat resultat kunna inplantera den i väst.
__________________
Senast redigerad av schweizmodell 2011-08-03 kl. 16:32.
Citera
2011-08-03, 17:07
  #7
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palsternack
Läste detta på Expos hemsida:

"Man pekar på de här avsnitten i koranen när man hävdar att muslimer är våldsamma och odemokratiska. Samtidigt väljer man bort alla budskap som talar om fred och kärlek"

Detta är taget ur ett avsnitt där "ordet" islamofobi kännetecknas.
Jag reagerade starkt på denna beskrivning, då mig veterligen, budskap om fred och kärlek inte existerar inom islam och koranen (i.a.f. inte gentemot icke-muslimer).

Då en organisation som förespråkar demokrati och samförstånd, citerar en bok för att försvara ett helt folk genom att förvränga den, känns för mig som ett desperat försök till att dra ett helt land bakom ljuset.

Frågan är, var kan man få fram possitiva formuleringar för att beskriva islam(som det politiskt ideologiska verktyg det faktiskt är), ta vara på dessa, för att sedan försöka reformera islam sverige, samt alla muslimer?
skulle ett försök att reformera islam klassas som främlingsfientligt?
förespråkar islam någonting som är possitiv ur en "icke-muslimsk" synvinkel?

Man ska inte bry sig om vad muslimer säger eller vad som står i Koranen, utan vad de gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback