Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-19, 20:13
  #949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jodå, det finns det visst. Svenska pistolskytteförbundet kräver att första vapnet ska vara i kaliber .22.
Däremot finns inget som hindrar att man söker på både en 22:a och ett grovvapen vid samma tillfälle efter ett års aktivt medlemsskap. Tekniskt sett är ju kravet uppfyllt sålänge 22:an står överst på licensansökan..
Eller så går man med i en förening som tolkar den regeln på ett annat sätt och hoppar över .22an. Så gjorde jag, vill inte ha någon, är inte intresserad den typen av skytte.

Eller går man med i en förening som sysslar med IPSC.

Alla vill inte ha en .22a, själv har jag testat några gånger. Fodringarna sköt jag med en 9mm.
Citera
2013-12-20, 13:50
  #950
Medlem
filifjompans avatar
angående sikte så är det ju också viktigt att veta om vapnet är inställt på bollen eller i mitten..
Citera
2013-12-20, 16:29
  #951
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle47
Eller så går man med i en förening som tolkar den regeln på ett annat sätt och hoppar över .22an. Så gjorde jag, vill inte ha någon, är inte intresserad den typen av skytte.

Eller går man med i en förening som sysslar med IPSC.

Alla vill inte ha en .22a, själv har jag testat några gånger. Fodringarna sköt jag med en 9mm.
Om föreningen du hänvisar till är ansluten till spsf riskerar de sin rätt att skriva ut aktivitetsintyg.
Mitt råd är att de antingen skärper sig eller att du håller käften om det och hoppas på att ingen nitisk handläggare upptäcker det.
Jag ser själv ingen vits i att tvinga på folk en 22:a dom inte vill ha, men det är ju dumt att sabba för klubben.
Citera
2013-12-20, 20:16
  #952
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Om föreningen du hänvisar till är ansluten till spsf riskerar de sin rätt att skriva ut aktivitetsintyg.
Mitt råd är att de antingen skärper sig eller att du håller käften om det och hoppas på att ingen nitisk handläggare upptäcker det.
Jag ser själv ingen vits i att tvinga på folk en 22:a dom inte vill ha, men det är ju dumt att sabba för klubben.
Där har du fel,finns renodlade IPSC klubbar som skriver ut föreningsintyg på bara grovvapen efter 12 mån utan några problem. Handläggarna är fullt insatta i detta och inte ens i VG län ställer det till problem.
Är enligt min mening onödigt att vara otrevlig utan att ha på fötterna....be om ursäkt.
Citera
2013-12-20, 21:26
  #953
Medlem
Finns ingen anledning att be om ursäkt, självklart ska saker och ting skötas snyggt. I dagens läge med alla hoplofobiska dårar ska vi som är aktiva skyttar vara extra noga med att följa lagar och regler.

Däremot tycker inte jag att vi ska lägga på ytterligare regler utöver de som redan finns och just avseende frågan är det ju faktiskt så att lagen ställer krav på 6 månaders medlemskap, inte på vilken kaliber.

Skit samma, börja med skytte, det är en mycket berikande hobby. .22, 9a eller valfri kaliber eller tävlingsform kvittar, det finns något för alla.
Citera
2013-12-20, 22:29
  #954
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Där har du fel,finns renodlade IPSC klubbar som skriver ut föreningsintyg på bara grovvapen efter 12 mån utan några problem. Handläggarna är fullt insatta i detta och inte ens i VG län ställer det till problem.
Är enligt min mening onödigt att vara otrevlig utan att ha på fötterna....be om ursäkt.
Om du läser mitt något syrliga inlägg igen ser du att jag skrev specifikt om spsf-anslutna klubbar.
Jag är inte övertygad om att en ursäkt är befogad. IPSC är ett helt annat djur.
Citera
2013-12-20, 23:02
  #955
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Om du läser mitt något syrliga inlägg igen ser du att jag skrev specifikt om spsf-anslutna klubbar.
Jag är inte övertygad om att en ursäkt är befogad. IPSC är ett helt annat djur.
Japp....jag läste...fakiskt två ggr innan jag postade....han/hon (hen finns inte) refererar inte till någon form av klubb alltså kan man inte hänvisa till SPSF stadgar som inte är något annat än rekomendationer.
Jag är av den åsikten att en usäkt att en ursäkt är befogad trots att han/hon uttryckligen säger att det inte behövs pga.att vi skyttar skall inte vara otrevliga/besservissriga/sturska mot varandra.

Vi måste hålla ihop!

Ps: Ber om ursäkt för att jag sa till dig att be henom om ursäkt.
Citera
2013-12-20, 23:27
  #956
Medlem
P04s avatar
Nåja, jag vill väl inte vara en sämre människa än mr wolf, särskilt så här i juletider..

Jag ber om ursäkt för min ovänliga ton, men skydda er förening mot illvilliga paragrafryttare (jag är tvärtom en välvillig paragrafryttare).
Citera
2014-02-08, 16:59
  #957
Medlem
Hej. Jag har haft funderingar på att börja skjuta pistol ett tag nu och jag har lite frågor som ni säkert kan svara på.

Får man börja skjuta pistol direkt efter att man betalat medlemsavgiften eller måste man skjuta luftpistol ett tag först?

Hur mycket kostar det att bli medlem i en klubb och om man inte själv har ett vapen, hur mycket kostar det att hyra? Och hur mycket kostar ammunitionen?

Vilken är den bästa nybörjarklubben i Stockholm?

Tack på förhand!
Citera
2014-02-13, 17:44
  #958
Medlem
Mattsson69s avatar
Fick en hemsida med olika skytteföreningar men saken är den att dom flesta länkarna var döda!

Söker klubb i Skurup/Lund/Malmö områdena som tar in nya skyttar (pistol).

Jag och min bror är intresserade av att börja och vill komma igång såfort där är plats, man ska ju gå igenom en viss process och inte alla föreningar har plats för oss som vill börja!

Om ingen kan skriva ut här så skicka gärna ett privat meddelande!

Söker ett trevligt ställe som man kan komma upp sig på och stanna en längre tid! Har lite erfarenhet av diverse vapen sen innan och vill kunna avancera upp mot 45acp och gärna tävla! Tack för er tid!
Citera
2014-03-08, 11:19
  #959
Medlem
teflonpannan69s avatar
Jaha, då var man äntligen antagen till en skyttekurs o sen kanske medlemskap i klubben.

Har skjutit en del i USA på skjutbanorna där. Hur ser det ut i Sverige, vad kan jag förvänta mig?
Citera
2014-03-10, 22:11
  #960
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jaha, då var man äntligen antagen till en skyttekurs o sen kanske medlemskap i klubben.

Har skjutit en del i USA på skjutbanorna där. Hur ser det ut i Sverige, vad kan jag förvänta mig?
Grattis o välkommen.

Tja...har du gjort allt rätt så smäller det när du kramar spaken och i övrigt är det väl som i USA....fast annorlunda
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback