Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Men om jag säljer 10 000, tar inte staten 3000 så smångingom i skatt då? Ursäkta mitt mycket begränsade förstånd för dessa ting.

Det spelar alltså ingen roll om jag säljer ränte eller aktieplaceringar för det fixar sig självt endå, har jag förstått dig rätt då?
Jag tror skatteverket har koll på dina anskaffningskostnader för fondinnehavet, därmed kan de också räkna ut din vinst/förlust vid försäljning av fondandelar. Om du har gått med vinst kommer den att beskattas enligt reavinstskatten 30%, det kommer deklarationen förmodligen redan specificera i samma taxeringsårs deklarationsblankett.
Du anger vid försäljningen, som tidigare kommentator redan sagt, vilket belopp du vill ha loss, nämligen 10 000 kr. Fondbolaget räknar ut hur många fondandelar du behöver avyttra utifrån aktuell kurs.
Sen förstår jag inte det där med ränteinnehav respektive aktieinnehav; menar du vilka innehav som allemansfonden har nu, eller menar du dina samlade tillgångsslag (allemansfonden respektive eventuella andra innehav)?
Ett tips: Roburs allemansfonder var skattemässigt gynnade när de lanserades på bred front under första halvan av 80-talet (har jag för mig), men avkastningen har inte varit så bra ställt mot den omstöndigheten att de - så vitt jag har förstått det - ägnar sig åt mer eller mindre indexförvaltning och kanske riskjusterar med ränteinnehav. Är man ute efter indexfonder kan man få det till mindre årskostnader än för allemansfonderna. Därmed stöder jag din plan att sälja av allemansfonden; kanske du borde sälja rubbet?