2011-08-01, 22:03
Medlem
Yazmans avatar
Mina föräldrar har sparat pengar i Swedbanks allemansfond sedan jag var liten, jag skulle nu behöva ta ut en del av dem och lägga in på mitt vanliga konto inför ett bilköp. Går jag in på fonden i min internetbank kan jag se att 25% är Ränteplaceringar och resten är Aktieplaceringar. Säg att jag vill ha 10 000 till mitt vanliga konto, hur ska jag då sälja för att få det rätt? Jag kan ju sälja både ränte och aktieplaceringarna. Och hur blir det med skatten om jag säljer, hur mycket ligger den på? Kan ingenting, tacksam för svar. (Osäker på om jag är i rätt forumsdel, flytta på tråden om det behövs mod)
Citera
2011-08-01, 22:13
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Mina föräldrar har sparat pengar i Swedbanks allemansfond sedan jag var liten, jag skulle nu behöva ta ut en del av dem och lägga in på mitt vanliga konto inför ett bilköp. Går jag in på fonden i min internetbank kan jag se att 25% är Ränteplaceringar och resten är Aktieplaceringar. Säg att jag vill ha 10 000 till mitt vanliga konto, hur ska jag då sälja för att få det rätt? Jag kan ju sälja både ränte och aktieplaceringarna. Och hur blir det med skatten om jag säljer, hur mycket ligger den på? Kan ingenting, tacksam för svar. (Osäker på om jag är i rätt forumsdel, flytta på tråden om det behövs mod)

Sälj bara 10k ur fonden så löser det sig. Det är ju ändå inte du som bestämmer hur mycket som är ränte- och aktieplaceringar i fonden.

30% kapitalskatt.
Citera
2011-08-01, 22:18
Medlem
Yazmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Sälj bara 10k ur fonden så löser det sig. Det är ju ändå inte du som bestämmer hur mycket som är ränte- och aktieplaceringar i fonden.

30% kapitalskatt.

Men om jag säljer 10 000, tar inte staten 3000 så smångingom i skatt då? Ursäkta mitt mycket begränsade förstånd för dessa ting. Det spelar alltså ingen roll om jag säljer ränte eller aktieplaceringar för det fixar sig självt endå, har jag förstått dig rätt då?
Senast redigerad av Yazman 2011-08-01 kl. 22:23.
Citera
2011-08-01, 22:26
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Men om jag säljer 10 000, tar inte staten 3000 så smångingom i skatt då? Ursäkta mitt mycket begränsade förstånd för dessa ting. Det spelar alltså ingen roll om jag säljer ränte eller aktieplaceringar för det fixar sig självt endå, har jag förstått dig rätt då?

Nej, du får skatta 30% på vinsten. Du kan gå in på fonden och kolla vad du köpte den för och räkna ut hur mycket vinst du gjort. Skatten kommer när du deklarerar.

Köpte du den för 9000 och den är nu värd 10000, då har du gjort 1000 kr vinst, vilket betyder att du får skatta 0,30 x 1000 = 300 kr.

Hur mycket som är aktieplaceringar och hur mycket som är ränteplaceringar sköter de som har hand om fonden, det behöver du inte bry dig om.
Citera
2011-08-01, 22:28
Medlem
Yazmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Nej, du får skatta 30% på vinsten. Du kan gå in på fonden och kolla vad du köpte den för och räkna ut hur mycket vinst du gjort. Skatten kommer när du deklarerar.

Köpte du den för 9000 och den är nu värd 10000, då har du gjort 1000 kr vinst, vilket betyder att du får skatta 0,30 x 1000 = 300 kr.

Hur mycket som är aktieplaceringar och hur mycket som är ränteplaceringar sköter de som har hand om fonden, det behöver du inte bry dig om.

Okej då förstår jag tack!
Citera
2011-08-01, 22:33
Medlem
Citat:
Jag tror skatteverket har koll på dina anskaffningskostnader för fondinnehavet, därmed kan de också räkna ut din vinst/förlust vid försäljning av fondandelar. Om du har gått med vinst kommer den att beskattas enligt reavinstskatten 30%, det kommer deklarationen förmodligen redan specificera i samma taxeringsårs deklarationsblankett.

Du anger vid försäljningen, som tidigare kommentator redan sagt, vilket belopp du vill ha loss, nämligen 10 000 kr. Fondbolaget räknar ut hur många fondandelar du behöver avyttra utifrån aktuell kurs.

Sen förstår jag inte det där med ränteinnehav respektive aktieinnehav; menar du vilka innehav som allemansfonden har nu, eller menar du dina samlade tillgångsslag (allemansfonden respektive eventuella andra innehav)?

Ett tips: Roburs allemansfonder var skattemässigt gynnade när de lanserades på bred front under första halvan av 80-talet (har jag för mig), men avkastningen har inte varit så bra ställt mot den omstöndigheten att de - så vitt jag har förstått det - ägnar sig åt mer eller mindre indexförvaltning och kanske riskjusterar med ränteinnehav. Är man ute efter indexfonder kan man få det till mindre årskostnader än för allemansfonderna. Därmed stöder jag din plan att sälja av allemansfonden; kanske du borde sälja rubbet?
Citera
2011-08-09, 20:29
Medlem
Sålt av mina Allemansfonder nu, tyvärr lite försent men förhoppningsvis så fortsätter skita att sjunka... Vad rekommenderas att investera i istället? Jag har dålig koll och är lite inne på att öppna ett sparkonto hos Avanza med 3.60% i ränta, 1 års bindningstid. Bra eller anus?
Citera
2013-03-11, 12:21
Medlem
manodepressivs avatar
Behöver hjälp på samma tema.

På grund av fullständig avsaknad av karaktär, ett värdelöst beteende och helt vanlig lathet blir det ett glapp i min ekonomi lagom till att räkningar ska betalas kommande månadsskifte.

Jag hade tidigare en fond som jag har tömt. Jag sålde andelar för ett par hundringar åt gången, ibland flera gånger samma vecka. Detta har jag nu fått klart för mig var helt fel taktik. Det är smartare att sälja för större summor färre gånger. Stämmer det?

Den fonden som är aktuell nu har jag ärvt. Hur funkar det med anskaffningsvärde då?

Ska jag kränga andelar för tio tuss även om jag kanske bara kommer behöva en och en halv?

Kan jag stoppa tillbaka kosing jag inte behöver i fonden igen? Är det bara onödigt eftersom jag kommer skatta för försäljningen?
Citera
2013-03-12, 08:23
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Behöver hjälp på samma tema.

På grund av fullständig avsaknad av karaktär, ett värdelöst beteende och helt vanlig lathet blir det ett glapp i min ekonomi lagom till att räkningar ska betalas kommande månadsskifte.

Jag hade tidigare en fond som jag har tömt. Jag sålde andelar för ett par hundringar åt gången, ibland flera gånger samma vecka. Detta har jag nu fått klart för mig var helt fel taktik. Det är smartare att sälja för större summor färre gånger. Stämmer det?

Den fonden som är aktuell nu har jag ärvt. Hur funkar det med anskaffningsvärde då?

Ska jag kränga andelar för tio tuss även om jag kanske bara kommer behöva en och en halv?

Kan jag stoppa tillbaka kosing jag inte behöver i fonden igen? Är det bara onödigt eftersom jag kommer skatta för försäljningen?

Det kostar dig möjligtvis mer att sälja aktier/börshandlade fonder ofta till små belopp. Har du en "vanlig" (i betydelsen ej börshandlad) fond bör det inte kosta mer.

Ärver du värdepapper övertar du den tidigare ägarens anskaffningskostnad.

Nej, i alla fall inte för säljandets skull.

Ja.
Ja, det är bättre att skatta "imorgon än idag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in