Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2012-09-15, 02:06
  #61
Medlem
Skangos avatar
Jag säkert skaffade boken för 5-6 år sedan och har fortfarande inte läst ett enda blad. För någon vecka tog mig en funderare att påbörja läsningen men mina studier försvårar.

Jag håller med den som säger att det är nog en bok du måste läsa själv, inte riktigt som ett verk av t.ex. Hermann Hesse.

Jag har däremot kollat inte lite på wiki.

Tydligen är mordet på fadern ramen för romanen, romanen kretsar kring tre bröder med olika karaktärsegenskaper, perspektiv på livet och kanske även med olika människosyn, moral. Mitt råd läs boken men fokusera in på mordet och brödernas skillnader (före och efter). Analysera och gör jämförelser psykologiskt, kanske även med tanke på det samhälle Dostojevskilj levde i.

Romanen är givetvis så detaljrik (storleken talar sitt), för att uppfatta någon sorts helhet och kunna få ut svar på sina egna frågor kring handlingen, måste nog alla läsa boken. Det finns nog inga givna svar men beror på ens egna frågor, funderingar.

Mitt råd är att innan läsningen, tänka på vad du vill få ut av romanen, vad du förväntar dig (ställ dig själv några frågor som du sedan försöker besvara eller utgå ifrån). Krävs nog sådan vägledning för inte "tappa tråden" bland alla mustiga detaljer.

Lycka till.
Citera
2012-09-16, 15:46
  #62
Medlem
Shalashaskas avatar
En tråd sammanfogat till denna.
/Mod
Citera
2013-07-30, 14:14
  #63
Medlem
Babaganoshs avatar
Blev färdig med boken igår och det har minst sagt varit två intensiva veckor med läsning.
Som någon sa så suger den verkligen musten ur läsaren men man blir rikligt belönad.

Ett mästerverk utan dess like och det är med en otrolig lycka jag känner att jag har fått bekanta mig med en hel hop karaktärer som förmodligen aldrig lämnar mig.

Läste Brott och straff tidigare i våras och dom har många likheter. Jag älskar hur Dostojevskij, vilket han är bäst i klassen på, beskriver själva förhören. Alltså åklagare-misstänkt relationen och hur allt blir en katt&råtta grej.

Jag har suttit och skrivit för att sen radera nu i 20 minuter. Jag har inte smält boken och är fortfarande utmattad.


http://www.youtube.com/watch?v=LuQTWWFuS-4
Har missat att den fanns i serieformat, har inte sett den än för att inte förstöra själva smältningsprocessen men det kanske finns någon här med synpunkter?
Citera
2013-07-30, 22:12
  #64
Medlem
upperkatts avatar
Jag föredrar denna över "Brott och Straff". Visst är det en riktigt bra skildring av ett brott och hur en person psyke påverkas av detta, men jag värderar Émile Zola skildring i "Thérèse Raquin" högre.
Väldigt svårt att sammanfatta mina känslor av en sådan tegelsten, men den är mycket bra hursomhelst.
Citera
2013-08-01, 23:15
  #65
Medlem
nagelbands avatar
Detta är definitivt den bok av Dostojevskij jag värderar högst. Det är väl lite mer än två år sedan jag läste den och den lever fortfarande intensivt i mig.

Såg dramatiseringen av den på Stockholms stadsteater med en perfekt skådespelarinsats av Rolf Lassgård som Dimitrij. Bästa pjäsen jag sett.

En av de bästa böckerna jag läst.
Citera
2013-08-03, 15:13
  #66
Medlem
Helt klart ett av världslitteraturens främsta verk. Flera år sedan jag läste den (jag läser långsamt egentligen men den här gick ovanligt fort) och minns inte så mycket av handlingen, bara att jag var trollbunden efter några sidor.

Absolut värd att läsas igen.
Citera
2017-05-10, 21:53
  #67
Medlem
Jag lägger allt i en spoiler. Det finns många andra som har så mycket bättre saker att säga om Dostojevskij än jag egentligen, men här kommer några tankar i alla fall.

__________________
Senast redigerad av Caesare 2017-05-10 kl. 22:05.
Citera
2017-05-19, 20:26
  #68
Medlem
Karmans avatar
Började med boken för en vecka sedan, men fy vilken trög och tung start. Försöker läsa på kvällarna och jag blir trött direkt. Otroligt kompakt text och lååånga meningar. Dessutom långa, som det känns, meningslösa utläggningar om ganska ointressanta detaljer och skeenden inledningsvis.

Jag läste Brott och Straff när jag själv var student och minns den fortfarande som en av de bästa böcker jag läst, som förmedlade både handling, känsla och budskap på ett mästerligt sätt.

Tänker dock inte ge upp, den har tagit sig lite på de senaste sidorna, med intressanta diskussioner kring kyrka, stat och 1800-talspolitik...
Citera
2020-06-17, 21:57
  #69
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Inne på första sidan bara och jag måste säga vilket briljant detta verk är.
Exceptionellt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback