Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-08-10, 17:01
  #25
Medlem
FrasseFloyds avatar
Den som påstår att krogar och uteställen spär ut fatölen får gärna komma med lite belägg för det. Man ser ju när bartendern tappar upp ölet i glaset och med tanke på att kranen är direkt kopplad till fatet så ser jag inte riktigt hur det skulle gå till.

Ska man fuska är det väl isf. smidigare att köpa in något som är blaskigt redan från början och sedan marknadsföra det som Heineken eller vad som helst.
Citera
2011-08-10, 18:02
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Den som påstår att krogar och uteställen spär ut fatölen får gärna komma med lite belägg för det. Man ser ju när bartendern tappar upp ölet i glaset och med tanke på att kranen är direkt kopplad till fatet så ser jag inte riktigt hur det skulle gå till.

Ska man fuska är det väl isf. smidigare att köpa in något som är blaskigt redan från början och sedan marknadsföra det som Heineken eller vad som helst.

Word.

Högst osannorlikt att de skulle hälla hälften öl och hälften vatten då? Eller hur skulle det gå till?
Sen kanske det finns vissa som kopplar in folköl eller t.o.m lättöl och säljer det som starköl. Men sånt känner man ju och jag tror inte att de skulle kunna sälja det utan att komma undan med det, låt säga, en hel kväll ens.
Citera
2011-08-11, 06:17
  #27
Avstängd
Smeknamn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica182
Word.
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Den som påstår att krogar och uteställen spär ut fatölen får gärna komma med lite belägg för det.

Nej, ni har helt rätt grabbar! Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kommer faten direkt ifrån den man har samarbete med, och likadant med flaskor osv. Och faten kan man i princip inte späda ut, och dessutom, skulle det komma fram så skulle de förlora samarbetet med ölleverantören! Nej, sådana saker existerar inte. Däremot, även fast jag aldrig någonsin varit med om det så kan jag tänka mig att det kan ha hänt på någon mindre seriös krog någonstans att de köpt ett eget fat, och kommer undan skatten, och skiter i att skriva in det i kassan!
Men nej, späder ut ölen, det händer inte!
Citera
2011-08-12, 23:47
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.D.Rockefeller
Du skriver att du fick det allra sista av Black Grousen som var kvar i flaskan? Whisky kan såsom andra spritdrycker oxideras om det blir för mycket luft och för lite sprit kvar i flaskan.
Etanol och estrar samt aldehyder bygger ju upp smaken i whisky, och de flesta ämnen är flyktiga, eller såsom estrarna (eg fettsyror) ivriga på att reagera med andra ämnen. Om flaskan stått en längre tid, halvfull eller mindre, på hyllan i baren så är det nog rätt naturligt om den skulle förändras i smak.
Det var också en möjlighet jag misstänkte, hade dock ingen aning om hur pass mycket luften inuti en flaska påverkar smaken i praktiken.

Tack för alla bra svar!
Citera
2011-08-18, 23:46
  #29
Medlem
Naits avatar
Att man skulle späda ut spriten är bara dumsnålt. Jobbar själv både som bartender och krögare. Och jag kan säga att just sprit är det som man har allra bäst täckningsgrad på. Och det med marginal. Det man skulle vilja fuska med om något är maten.
Citera
2018-09-07, 20:40
  #30
Medlem
King-kuntaas avatar
Det är många ställen som fuskar med ölen/spriten.
Citera
2018-09-08, 14:42
  #31
Medlem
Min gamla chef var källarmästare en gg i tiden minst 8x10cl på varje helrör desto fullare kund desto mindre i groggen.
Citera
2018-09-09, 04:02
  #32
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast att Coca-cola späds på Mcdonalds och liknande ställen handlar ju inte om fusk utan skulle dom servera utan att späda så skulle du få kletig sirap i muggen. Syrupen måste blandas med kolsyrat vatten för att bli drickbar. Öl däremot är ju inte avsedd att späda utan späds det så är det uppenbart fusk så att jämföra en läskmaskin med utspädd öl är inte relevant.
Vad menar du med att Coca-Cola på Donken skulle bli kletig sirap i muggen om den inte späddes ut med is? Den blir väl inte mer kletig i muggen på Donken än vad den blir hemma i mitt eget kök? När jag beställer Cola på Donken så beställer jag en mugg med Cola utan is och en separat mugg med is. Problem solved!
Citera
2018-09-09, 14:42
  #33
Medlem
alroberts avatar
Beställde en redbull vodka på Båten cinderella för några år sen och det var det värsta jag smakat, det var verkligen som att köpa en redbull och hälla i rent vatten.. dålig som man är så säger man ju inte till men efter det så ville jag få lite valuta för pengarna så jag sa åt min sambo att vi skulle beställa en shot ur en flaska som var helt oöppnad som stod på hyllorna bakom.. sagt och gjort jag pekade på en för mig okänd flaska och vi fick varsin shot av den som det visade sig vara absinthe.. haha så "valuta för pengarna" fick vi verkligen då den slog på bra
Citera
2018-09-09, 21:29
  #34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Vad menar du med att Coca-Cola på Donken skulle bli kletig sirap i muggen om den inte späddes ut med is? Den blir väl inte mer kletig i muggen på Donken än vad den blir hemma i mitt eget kök? När jag beställer Cola på Donken så beställer jag en mugg med Cola utan is och en separat mugg med is. Problem solved!
Maskinen späder ett koncentrat med kolsyrat vatten. Utan spädningen som sker i maskinen så skulle man få en kletig sirap. Coca-colan du häller upp från flaska i ditt eget köp är redab utspädd till rätt blandning mellan vatten och coca-cola syrup på fabriken. Är inte isen jag talar om utan vattnet som maskinen tillsätter.
Citera
2018-09-11, 21:47
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Med de där rören som sitter i flaskorna så är 1 sekund 1cl, så räkna själv! De luras inte, för många vet att det är så.
Finns smalare såna att köpa där spriten rinner ut långsammare, det är en rätt gammal blåsning.
Citera
2018-09-12, 18:31
  #36
Medlem
sajebiss avatar
Drick alltid sprit utan is och aldrig färdigblandad grogg. Mätglas plus hydrometer ska naturligtvis finnas i innerfickan.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback