Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-01, 19:04
  #1
Medlem
Hej,

Jag träffade en kompis i Göteborg i helgen. Vi bestämde oss för att gå till krogen Bliss för att ta ett par glas. Jag beställde 4cl black grouse för 72kr. Bartendern skopade upp två isbitar i ett glas varpå jag snabbt sa att jag ville ha whiskeyn utan is. Han hällde ut isen i vasken men bytte/torkade inte glaset. Det var så lite whiskey kvar i flaskan de hade att jag fick det sista som var kvar.

Det första jag märkte var att whiskeyn knappt luktade något, jag som hade hört att black grouse skulle vara en rökigare variant av famous grouse. Det smakade också väldigt svagt och alkoholhalten kändes väldigt låg.

Det verkade precis som att whiskeyn var utspädd, men grodtrogen lantis som jag är blev jag osäker och började fundera på andra anledningar. Kanske var det mer än ett par droppar vatten kvar i glaset efter att bartendern hällt ut isen? Jag hade ätit mig riktigt proppmätt tidigare och druckit fyra öl så mina smaksinnen kanske var avtrubbade? Jag kanske underskattade hur "van" min tunga var av att smaka starksprit? Jag har tidigare druckit relativt mycket whiskey men det var vid aktuellt tillfälle över en månad sedan jag senast hade druckit starksprit.

Jag hade inte sagt något när min kompis, som hade beställt Laphroaig, sade att hans whiskey också smakade utspädd. Han hade dock inte brytt sig om att säga till bartendern att skippa isen. Jag dricker aldrig whiskey med is så jag vet inte hur pass mycket det bedövar smaken, men Laphroaig har ju annars en kraftig rökighet som är omöjlig att missa. När vi gick därifrån var vi överens om att krogen måste ha satt i system att spä ut whiskeyn. Jag sade inget till personalen dels för att jag saknar stake och dels för att det i bästa fall skulle få mig utslängd.

Vad säger ni, blev vi blåsta på våra dyrbara droppar eller kan det finnas en naturlig förklaring? Enligt min kompis är detta "vanligt". Hur vanligt kan det i så fall vara? Finns det andra här som råkat ut för samma sak? Går det att "anmäla" krogen till någon myndighet (typ livsmedelsverket eller tillståndsenheten)? Inte för att jag på något sätt kräver upprättelse eller tänker driva någon process, men om jag kan hjälpa till att få bort oseriösa krögare genom att lämna in ett tips ställer jag gärna upp.

/Largo
Citera
2011-08-01, 19:13
  #2
Medlem
jobbar själv i branschen och har aldrig varit med om att det hänt (vad jag sett). jobbar å andra sidan på en mer "seriös" krog/restaurang men jag hade iofs kallat bliss rätt seriös också. Kan tänka mig att det händer på vissa ställen, är ju ett ganska enkelt sätt att dryga ut vinsterna lite även om det är klantigt att späda så mycket så att till och med whiskeyn blir smaklös
Citera
2011-08-06, 19:20
  #3
Medlem
Fishyscoops avatar
Beställde "kvällens drink" på ett ställe en gång, vilket var någon dr.pepper blandning med vodka. Kan säga som så att jag mer eller mindre nyktrade till på den. Hade druckit en hel del innan och var därav relativt berusad, men efter den där blaskiga drycken så kände jag mig väldigt klar och nykter i huvudet igen. Vet inte om det berodde på isen eller att dom hade spätt ut drycken, eller möjligtvis dragit i ytterst små mängder alkohol. Men jisses vilken besvikelse det var! Dr.pepper-smaken tog över allt i smakväg så det var svårt att avgöra om den var extremt vattnig eller om det var extremt lite alkohol i den.

Detta var förövrigt på en lite trendigare nattklubb. Men om det nu är så att dom satt i system att spä ut drycker så skulle det faktiskt inte förvåna mig. Dyrt och snålt är ju standarden!

Förövrigt så för detta tankarna till 14 åringar som snor sprit och gör häxblandning från päronens barskåp, för att sedan ösa i vatten i deras flaskor för att det inte skall märkas någon skillnad.
Citera
2011-08-06, 20:15
  #4
Medlem
bratemos avatar
Köp alltid på flaska, aldrig ur kranen.
Flaskan kan det inte fuskas på - ur kranen späds det ut ofta. Jämför med att få en Coca cola från Mcdonalds där man kan se hur det späds ut rejält med vatten.

Det späds alltid ut, då det är lagligt.
Citera
2011-08-06, 21:00
  #5
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Köp alltid på flaska, aldrig ur kranen. Flaskan kan det inte fuskas på - ur kranen späds det ut ofta.

Fatöl späds nog rätt sällan ut, man kopplar ju in faten som kommer från tillverkaren direkt till kranen? Men jag ska inte säga att jag är helt säker.

Ska man späda ut är det nog lättast med spritflaskor.

TS, vi kan väl säga att krögare är av det luriga slaget och svenskar av det blåögda slaget. Sedan exakt vilka drinkar som är utspädda blir svårt att säga.
Citera
2011-08-06, 21:47
  #6
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Köp alltid på flaska, aldrig ur kranen.
Flaskan kan det inte fuskas på - ur kranen späds det ut ofta. Jämför med att få en Coca cola från Mcdonalds där man kan se hur det späds ut rejält med vatten.

Det späds alltid ut, då det är lagligt.

Det som Mcdonalds m.fl. restauranger köper in är cola i syrupförpackning, alltså koncentrerad cola. Du skulle inte kunna dricka det rent, iaf skulle det smaka skit. Så det är meningen att man ska spä ut det, så ingen direkt rättvis jämförelse...
Citera
2011-08-06, 22:31
  #7
Medlem
J.D.Rockefellers avatar
Du skriver att du fick det allra sista av Black Grousen som var kvar i flaskan? Whisky kan såsom andra spritdrycker oxideras om det blir för mycket luft och för lite sprit kvar i flaskan.
Etanol och estrar samt aldehyder bygger ju upp smaken i whisky, och de flesta ämnen är flyktiga, eller såsom estrarna (eg fettsyror) ivriga på att reagera med andra ämnen. Om flaskan stått en längre tid, halvfull eller mindre, på hyllan i baren så är det nog rätt naturligt om den skulle förändras i smak.

Sedan beror ju allt på vad man ätit innan och så, själv upplever jag Black Grouse som ganska tunn i smaken, i likhet med sin överskattade broder Famous Grouse.
Dock låter det lite underligt med Laphroaighen, den är ju alltid markant uppkäftig i smaken. Några droppar vatten i whiskyn hade ju bara fått whiskyn att ändra karaktär något och faktiskt lockat fram smakerna mer.

Den vanligaste formen av fusk som jag ser när jag är på krogen, i synnerhet kring stureplan, är fusket vid s.k. free pour, dvs de häller i för lite sprit i drinken, i förhållande vad du betalar. Jag har å andra sidan inte så mycket svagare drinkar, men det blir lite löjligt då du betalar 150 sek för en sexa och spritmängden ligger på c.a. 3 cl.
Det sägs att i stort sett alla droppkorkar är konstruerade för att ge 1 cl i sekunden, men det varierar väldigt mycket har jag märkt när vi testat på ett f.d. jobb. Men om de häller i tre sekunder för en sexa blir det ju aldrig rätt...
Citera
2011-08-06, 23:27
  #8
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Det som Mcdonalds m.fl. restauranger köper in är cola i syrupförpackning, alltså koncentrerad cola. Du skulle inte kunna dricka det rent, iaf skulle det smaka skit. Så det är meningen att man ska spä ut det, så ingen direkt rättvis jämförelse...

Jo, men det är en jämförelse eftersom det syns mycket bättre där.

Många krogar fuskar tyvärr med öl i kran, exempelvis beställde en redan väldigt påverkad kompis in en kanna öl, om det var ca 2 liter, drack upp det själv, men var faktiskt mer nykter efter ölen, och blev bara nyktrare under kvällen trots de två liter han köpte in.

Jag var förare den kvällen, så var helt nykter själv.


Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Fatöl späds nog rätt sällan ut, man kopplar ju in faten som kommer från tillverkaren direkt till kranen? Men jag ska inte säga att jag är helt säker.

Ska man späda ut är det nog lättast med spritflaskor.

TS, vi kan väl säga att krögare är av det luriga slaget och svenskar av det blåögda slaget. Sedan exakt vilka drinkar som är utspädda blir svårt att säga.

Samma svar som till citerade ovan, men vill ändå påpeka att inte ALLA Krögare är luriga, men många är det, jag jobbar på främst två krogar i min hemstad som entrévärd, och av de, säg 10 krogar jag jobbat på fuskar 4 av dessa lite halvt, och av dessa 10 kör 3 av dem med svartsprit, men de blandar "vit" sprit tillsammans med fuskspriten för att tillsynsmyndigheten inte skall upptäcka det.

Varpå jag fick höra talas om fusket bytte jag arbetsplats då jag är för ärlig för sånt.

Om man ska fuska med spritflaskor är jag nyfiken på hur man gör. Jag förstår om du menar sprit som i Shot-spriten, där ett "huvud" placeras ovanpå flaskan, ni vet säkert vad jag menar, men tror ändå att fuskandet är minimalt där, då många flaskor tas direkt ur kylen, öppnas och på med hatt. Möjligtvis fuskas det, men inget jag känner till.

Dock kan man inte fuska med flaskdrickan, typ, cider, öl, vin i oöppnad flaska, går inte att fuska med såvitt jag kan tänka mig. Står det "Åbro 4,6%" då ÄR det åbro 4,6%.
Citera
2011-08-07, 01:06
  #9
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Jo, men det är en jämförelse eftersom det syns mycket bättre där.

Många krogar fuskar tyvärr med öl i kran, exempelvis beställde en redan väldigt påverkad kompis in en kanna öl, om det var ca 2 liter, drack upp det själv, men var faktiskt mer nykter efter ölen, och blev bara nyktrare under kvällen trots de två liter han köpte in..
Fast att Coca-cola späds på Mcdonalds och liknande ställen handlar ju inte om fusk utan skulle dom servera utan att späda så skulle du få kletig sirap i muggen. Syrupen måste blandas med kolsyrat vatten för att bli drickbar. Öl däremot är ju inte avsedd att späda utan späds det så är det uppenbart fusk så att jämföra en läskmaskin med utspädd öl är inte relevant.
Citera
2011-08-07, 03:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Jo, men det är en jämförelse eftersom det syns mycket bättre där.

Många krogar fuskar tyvärr med öl i kran, exempelvis beställde en redan väldigt påverkad kompis in en kanna öl, om det var ca 2 liter, drack upp det själv, men var faktiskt mer nykter efter ölen, och blev bara nyktrare under kvällen trots de två liter han köpte in.

Jag var förare den kvällen, så var helt nykter själv.




Samma svar som till citerade ovan, men vill ändå påpeka att inte ALLA Krögare är luriga, men många är det, jag jobbar på främst två krogar i min hemstad som entrévärd, och av de, säg 10 krogar jag jobbat på fuskar 4 av dessa lite halvt, och av dessa 10 kör 3 av dem med svartsprit, men de blandar "vit" sprit tillsammans med fuskspriten för att tillsynsmyndigheten inte skall upptäcka det.

Varpå jag fick höra talas om fusket bytte jag arbetsplats då jag är för ärlig för sånt.

Om man ska fuska med spritflaskor är jag nyfiken på hur man gör. Jag förstår om du menar sprit som i Shot-spriten, där ett "huvud" placeras ovanpå flaskan, ni vet säkert vad jag menar, men tror ändå att fuskandet är minimalt där, då många flaskor tas direkt ur kylen, öppnas och på med hatt. Möjligtvis fuskas det, men inget jag känner till.

Dock kan man inte fuska med flaskdrickan, typ, cider, öl, vin i oöppnad flaska, går inte att fuska med såvitt jag kan tänka mig. Står det "Åbro 4,6%" då ÄR det åbro 4,6%.

Bullshit att de spär ut fatölen. Öl som är spätt med vatten efter smakar fan anus. Och till din kompis som inte kunde känna om det var blaskig lättöl eller 5% öl när man druckit 2 liter är fan priceless.
Citera
2011-08-07, 03:35
  #11
Avstängd
Smeknamn1s avatar
Med de där rören som sitter i flaskorna så är 1 sekund 1cl, så räkna själv! De luras inte, för många vet att det är så.
Citera
2011-08-07, 03:48
  #12
Medlem
Divvehs avatar
Dom luras inte.
Sen, till er som seröst inte visste så är fatölen folköl.
Ingen starköl där inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback