Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-08-01, 16:56
Medlem
Finns det något tvättmedel som är vassare än de andra? Som verkligen dödar bakterier o gör fräscht.

Pedant person söker:P
Citera
2011-08-01, 19:12
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Det går bra med parfymfri Grumme Tvättsåpa.
Då behöver du inget sköljmedel heller !

Fall inte i fällan o tro att bakteriefritt är bättre än vanligt.
Det enda som hjälper någorlunda mot bakterier är väl Klorin, men inte ens det tar bort blodsmitta o liknande.
Då behövs specialprodukter som inte finns i vanliga affärer.

Eller så får man koka kläderna i 100 grader.

Om du håller på får bacillskräck nu så tycker vi att du ska sluta tänka så.
Annars får du bara gå i terapi o äta mediciner resten av livet.

Du behöver bakterier för att kunna leva, annars utvecklas inte immunförsvaret och du kommer att bli sjuk för minsta lilla.
Citera
2011-08-01, 21:42
Moderator
rotadents avatar
Jag har aldrig märkt någon direkt skillnad mellan olika tvättmedel jag provat, jag brukar köpa det som butiken har erbjudande på. Men å andra sidan är sällan mina kläder särskilt skitiga så det är ju ingen större utmaning heller...
Citera
2011-08-01, 22:43
Medlem
Softis...s avatar
Det har funnits tvättmedel med triclosan. Det är ett ämne som är bakteriedödande OCH dåligt för miljön. Om produkterna fortfarande finns kvar på marknaden vet jag ej.
Citera
2011-08-02, 02:17
Medlem
Snurrens avatar
Kör höga temperaturer om du vill ha bakterierdödande, inte triclosan. Själv har jag tvättat i Ocean miljövänlig tvätt som jag får hemkört, i nästan 20 år. Jag kan säga att folk kommenterar att våra kläder ser väldigt fräscha ut, inte urtvättade och svettlukt och andra odörer är helt borta. Får hem det i hinkar och det är förbaskat bekvämt. Innehåller inte blekmedel så det får man tillsätta extra om man vill. I tester har dom fått toppresultat. Köper bara annat tvättmedel i nödfall. Helt klart rekommenderat!!!
Citera
2011-08-02, 04:14
Medlem
Megadeths avatar
har för mig råd & rön gjorde ett test på tvättmedel för några år sedan. och då var blåvitt's bäst i test. alltså coops tvättmedel som idag heter x-tra eller något liknande. finns iaf. för en rimlig penning på coop forum. ingen fancy förpackning men tvättade renast gjorde den iaf.
Citera
2011-08-02, 11:18
Medlem
PaulPaljetts avatar
Skona har fått väldigt bra betyg i tester som gjorts. Ta det om du handlar på ICA, annars Coops om du handlar det blåvita sortimentet.
Citera
2011-08-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Kör höga temperaturer om du vill ha bakterierdödande, inte triclosan. Själv har jag tvättat i Ocean miljövänlig tvätt som jag får hemkört, i nästan 20 år. Jag kan säga att folk kommenterar att våra kläder ser väldigt fräscha ut, inte urtvättade och svettlukt och andra odörer är helt borta. Får hem det i hinkar och det är förbaskat bekvämt. Innehåller inte blekmedel så det får man tillsätta extra om man vill. I tester har dom fått toppresultat. Köper bara annat tvättmedel i nödfall. Helt klart rekommenderat!!!

Då måste man kanske bo i stan? Inte vara bonntölp? Vilken stad i så fall? vad kostar det?
Citera
2011-08-03, 03:11
Medlem
För att besvara en annan av dina frågor så är svaret ja!

Det bästa ÄR att köra allt du kan på 95 eller 60 grader med vanligt tvättmedel.

För extra finish och sterilitet får du botanisera bland oxiderande tillsatser ā la Vanish (jag vet inte om den bakteriedödande varianten säljs i Sverige längre). Tillsatser för bakteriedödning som inte är klorbaserade finns enligt mitt vetande iaf i Sydeuropa och England. Det är då ett pulver man tillsätter och det står ibland i baby-hyllan.

Känns jävligt fräscht faktiskt.
Citera
2012-02-22, 12:43
Medlem
Woffeltoffels avatar
Bra tvättmedel för vittvätt sökes! Har provat lite allt möjligt men inget tycker jag fungerar riktigt bra. Det märks även att tvättmedlen blivit sämre de senaste 10 åren..
Citera
2012-02-22, 14:59
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Bra tvättmedel för vittvätt sökes! Har provat lite allt möjligt men inget tycker jag fungerar riktigt bra. Det märks även att tvättmedlen blivit sämre de senaste 10 åren..
Vill du ha det vita vitt kan du köpa separat blekmedel och slänga i. Det gäller bara att det inte finns lite färg i övrigt då det bleks det med.
Citera
2012-02-22, 19:25
Moderator
Tystnads avatar
köp tvättmedel som innehåller TAED.

Dom vanliga är "miljövänliga" därför dom är dåliga på att tvätta rent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in