Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-01, 14:40
Medlem
xero111s avatar
Låt säga att man lyckas kidnappa en drös med folk, och sedan ställer krav till polisen, tex "jag ska ha xxx mkt pengar, annars avrättar jag gisslan!"

Och om då polisen går med på detta, att man får dom pengarna man begärt, och då släpper gisslan - Hur ska man då klara sig ute? Pengarna man fått kommer ju polisen ta tillbaka ändå? Så vad är meningen med att ta gisslan igentligen?
Citera
2011-08-01, 14:49
Medlem
Mengele.s avatar
Att ta någon till gisslan brukar vad jag förstått inte vara första alternativet utan någon sorts plan B efter ett bankrån eller dylikt.

Att kidnappa någon däremot..
Citera
2011-08-01, 15:18
Medlem
Alltså, va? Varför skulle polisen ta tillbaka pengarna för? Man tar ju pengarna och försvinner under jorden innan man släpper gisslan
Citera
2011-08-01, 15:45
Medlem
xero111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Alltså, va? Varför skulle polisen ta tillbaka pengarna för? Man tar ju pengarna och försvinner under jorden innan man släpper gisslan
jo självklart - men låt oss säga att man gör ett avtal och får penagrna men att polisen får tag på en sedan, man kommer ju definitvit få straff för det men kommer avtalet fortfarande gälla, dvs får man behålla pengarna? Ett avtal är ju alltid ett avtal, eller?
Citera
2011-08-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xero111
... Ett avtal är ju alltid ett avtal, eller?

Så du tror att ett kontrakt som är skrivet under hot är gilltigt?
Citera
2011-08-01, 16:18
Medlem
Citat:
jo självklart - men låt oss säga att man gör ett avtal och får penagrna men att polisen får tag på en sedan, man kommer ju definitvit få straff för det men kommer avtalet fortfarande gälla, dvs får man behålla pengarna? Ett avtal är ju alltid ett avtal, eller?

Hur tänkte du där? Självklart gäller inte avtal skrivna under hot! Annars hade det bara varit att kidnappa folk på gatan och tvingat dem att skriva över sina tillgångar på kidnapparen
Citera
2011-08-01, 17:01
Medlem
MrWhatevers avatar
Citat:
Låt säga att man lyckas kidnappa en drös med folk, och sedan ställer krav till polisen, tex "jag ska ha xxx mkt pengar, annars avrättar jag gisslan!"

Och om då polisen går med på detta, att man får dom pengarna man begärt, och då släpper gisslan - Hur ska man då klara sig ute? Pengarna man fått kommer ju polisen ta tillbaka ändå? Så vad är meningen med att ta gisslan igentligen?

Rent historiskt har denna typen av plan mycket låga odds att bli framgångsrik. Flytta till Mexiko, där är det lika vandligt som en p-lapp i innerstan.
Citera
2011-08-01, 17:16
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Tror du inte att fler skulle göra det då? Om man "bara" skulle behöva sitta av ett par år och sen komma ut till en jäkla massa pengar och flytta till asien eller nått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in