Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-01, 13:28
  #1
Medlem
Censor Scipios avatar
Efter nästan 22 år utan någon vidare träning alls, har jag bestämt mig för att bli vältränad. Sedan april är jag ute och springer / cyklar (racing) varannan dag och har märkt ett stort uppsving på konditionen gentemot tidigare. Mitt höga löptempo ligger i dagsläget på 5 min/km men jag hade tänkt att pressa mig ännu mer där framöver.

Detta har jag gjort att jag tappat ca 6 cm i midjemått och 3-4 kg i vikt, och nu när jag i princip är av med allt överskottsfett på kroppen hade jag tänkt att börja bygga muskler och bli vältränad (framförallt på överkroppen, ben- och lårmuskler är hyfsat fit i dagsläget).

Om man tänker sig att man tränar hårt på gymet 4 dagar i veckan - och kör hemövningar övriga dagar, hur snabbt kommer resultatet att märkas? Eller kanske snarare - kommer jag att ha lyckats till beach 2012?

Lite info om mig är förresten att jag är 172 cm lång, väger 58 - 59 kg och har ett midjemått på ~80 cm. Jag har väldigt få muskler på överkroppen så BMI-måttet stämmer inte riktigt för mig. En typisk matdag kan se ut så här för mig

Frukost: Banan med fil (eller fullkornsfras med fil), ägg, svart te och grov macka.

Frukt

Lunch: Pasta Carbonara med broccoli.

Frukt

Kvällsmat: Oftast "kall mat" som på frukosten, men ibland gör jag havregrynsgröt eller äter pannkakor. På helgerna brukar jag också röra ihop något varmt som paj, taco eller något sånt.


Så, har jag rätt grunder för att kunna börja träna hårt eller behöver jag tänka på något mer? :-)

Tackar på förhand!!
Citera
2011-08-01, 13:31
  #2
Medlem
Censor Scipios avatar
Förresten, bortsett från beach 2012 har jag även nästa års göteborgsvarv som mål. Hade tänkt att försöka ta det på 1:30 - 1:45! ^^
Citera
2011-08-01, 13:34
  #3
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Censor Scipio

Vad är din definition på vältränad? Muskulärt och konditionsmässigt?
Citera
2011-08-01, 13:53
  #4
Medlem
Censor Scipios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Censor Scipio

Vad är din definition på vältränad? Muskulärt och konditionsmässigt?

Inte riktigt som Brad Pitt kanske, men åt det hållet med synliga magmuskler och tränat bröst. Jag är inte så insatt i styrketräning (än), men jag är smalt byggd och vill gärna få bort allt gäddfettskapital och få rejält muskelkapital istället :-)
Citera
2011-08-01, 13:55
  #5
Medlem
Pipharens avatar
Vältränad är ganska diffust som pez skriver. En variant av vältränad är vältränad deluxe, som innebär att du ska ta 150kg i bänk och kunna hoppa 1,80m i höjdhopp. Sen finns det massor av andra men det behöver vi inte gå in på.

Du skriver gymmet så det får det att låta som om du är ute efter muskelmassa. Det tar lång tid att nå märkvärdiga hårda vikter, men du kan ändå bli smått sexig till beach 2012. Jag skulle säga lite mer mat än vad du har nu, fast din pasta med carbonara portioner kan vara enorma, vad vet jag. Skriv gärna hur mycket mat det blir. Räkna hur mycket protein du får i dig, lagom gräns för seriösa är 2g/kgkv, dock som med mycket är det individuellt.
Citera
2011-08-01, 14:03
  #6
Medlem
Kroesmanns avatar
Som jag uppfattat det så är man oftast vältränad "om 2 år" och när det har gått 2 år så är man vältränad "om 2 år".
Citera
2011-08-01, 14:21
  #7
Medlem
hippiehatarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Som jag uppfattat det så är man oftast vältränad "om 2 år" och när det har gått 2 år så är man vältränad "om 2 år".
Plus 1. Man blir aldrig nöjd och det ska man inte vara heller för att hålla uppe motivationen.
Citera
2011-08-01, 14:24
  #8
Medlem
Censor Scipios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Vältränad är ganska diffust som pez skriver. En variant av vältränad är vältränad deluxe, som innebär att du ska ta 150kg i bänk och kunna hoppa 1,80m i höjdhopp. Sen finns det massor av andra men det behöver vi inte gå in på.

Du skriver gymmet så det får det att låta som om du är ute efter muskelmassa. Det tar lång tid att nå märkvärdiga hårda vikter, men du kan ändå bli smått sexig till beach 2012. Jag skulle säga lite mer mat än vad du har nu, fast din pasta med carbonara portioner kan vara enorma, vad vet jag. Skriv gärna hur mycket mat det blir. Räkna hur mycket protein du får i dig, lagom gräns för seriösa är 2g/kgkv, dock som med mycket är det individuellt.

Nah, jag är mer ute efter att ha en sexig halvatletisk kropp, snarare än att jag ska vara stor & stark och ta mycket i bänkpress.

Folk brukar oja sig över att jag äter för lite, men själv tycker jag att magen ALLTID blåser upp sig när jag äter mig proppmätt (och så ligger det extrafett och kavlar ut sig likförbannat snart igen). Så jag antar att portionerna kanske går upp lite av sig självt när jag börjar hårdträna... men visst, jag tar i alla fall till mig att jag nog behöver får i mig mer protein för att kunna bygga muskler. Mer kött och ägg here I come?
Citera
2011-08-01, 14:32
  #9
Medlem
Du kommer absolut se skillnad om du tränar hårt och rätt. Kör 4 dagar i veckan på gymmet, skit i hemträning. Har du inga bra vikter och maskiner hemma så ger det ändå inget vidare resultat plus att musklerna behöver vila.

Du behöver lägga om kosten ganska rejält. Alldeles för lite proteiner på alla måltider. Du äter ju nästan bara kolhydrater! Släng frukten från mellanmålet och kör nötter eller liknande istället. Sen får du väl läsa på lite själv och göra maträtter med mer protein. Lägg till proteinshakes under dagen om du tycker det är svårt att komma upp i tillräckligt med protein.

Du måste äta tillräckligt för att ligga på kcalöverskott och acceptera att detta även resulterar i ökat fettmängd på kroppen. Äter du inte tillräckligt hämmas muskeltillväxten.

Tränar du riktigt strikt och hårt och har koll på allt kan du komma rätt långt på ett år. Samtidigt som man ofta ökar mycket det första året är det svårt att ha koll på allting och vara riktigt opti. Börja nu och se var du ligger om ett år. Tror inte du kommer ångra dig!
Citera
2011-08-01, 14:36
  #10
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Vältränad är ganska diffust som pez skriver. En variant av vältränad är vältränad deluxe, som innebär att du ska ta 150kg i bänk och kunna hoppa 1,80m i höjdhopp. Sen finns det massor av andra men det behöver vi inte gå in på.

Du skriver gymmet så det får det att låta som om du är ute efter muskelmassa. Det tar lång tid att nå märkvärdiga hårda vikter, men du kan ändå bli smått sexig till beach 2012. Jag skulle säga lite mer mat än vad du har nu, fast din pasta med carbonara portioner kan vara enorma, vad vet jag. Skriv gärna hur mycket mat det blir. Räkna hur mycket protein du får i dig, lagom gräns för seriösa är 2g/kgkv, dock som med mycket är det individuellt.

Fan vad klockrent En dag ska även jag bli vältränad deluxe! Om jag bara kommer igång med mitt höjdhoppande snart..
Citera
2011-08-01, 14:51
  #11
Medlem
Pankreatits avatar
TS behöver ju inte ens ta 90 i bänk och 120 i böj och mark. Milen under 40 borde bli en smal sak med den vikten, 180 i höjd ska sen till av någon anledning .. Har för mig att man skulle göra 270 i bowling också. Sen är du vältränad DL.
Citera
2011-08-01, 15:04
  #12
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio
Nah, jag är mer ute efter att ha en sexig halvatletisk kropp, snarare än att jag ska vara stor & stark och ta mycket i bänkpress.

Tro mig, det är ingen risk att du blir för stor och stark.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback