Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-09, 22:10
  #13
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Oavsett vad det låter som så fungerar det, och ja, det är riktig oljefärg. Oljan är modifierad för att kunna blandas med vatten, enkelt sagt är vattnet insprängt i oljan så den avdunstar och därmed torkar även oljan efteråt. Typ så. Det är jäkligt smidigt om man vill undvika alla lösningsmedel.
Jag får förlita mig i dina ord, det låter mycket märkligt och samtidigt hyffsat fantastiskt substitut för akrylfärg om man vill ha just vatten
Citat:
Ursprungligen postat av Texritter
Inget konstigt alls. Att blanda olja och vatten är en gammal teknik som resulterar i emulsionsfärg, t.ex. äggoljetempera där ägget fungerar som emulgator. Detta är även något som varje människa med ett litet hum om kokkonst också känner till. Vilken typ av emulgator man använder sig av i konstnärsfärgen känner jag inte till då det finns en tämligen stor mängd att välja på. Själv har jag alltid målat i klassisk olja och kommer att fortsätta med det.
Där sa du någonting intressant, kom att tänka på att jag såg en tavla som hade just den där emulsions-effekten som en primär "handling" i sin tavla, ganska flummigt..
Citera
2014-08-09, 22:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Jag får förlita mig i dina ord, det låter mycket märkligt och samtidigt hyffsat fantastiskt substitut för akrylfärg om man vill ha just vatten

Där sa du någonting intressant, kom att tänka på att jag såg en tavla som hade just den där emulsions-effekten som en primär "handling" i sin tavla, ganska flummigt..
Som sagt, det är inte så märkligt egentligen men klart att det låter lite konstigt när man säger just "vattenlöslig oljefärg".
Citera
2014-08-10, 17:37
  #15
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Som sagt, det är inte så märkligt egentligen men klart att det låter lite konstigt när man säger just "vattenlöslig oljefärg".
Jag tackar ödmjukast för förklaringen av vattenlöslig oljefärg!
Citera
2017-01-16, 18:23
  #16
Medlem
Hej!

En fråga angående att måla med olja. När man målat klart och ska hälla bort vattnet man använt, går det att spola ner i diskhon eller är det farligt? Eller kan det tex klogga igen?

Vi har en ateljé där alla delar utrymme och en kille målar med olja och har anmärkt att han använder kopparna vi dricker ur att ha sina använda penslar i. Även om de diskas, jag vet inte om det sitter kvar olja sen och det är ohälsosamt att sen använda dem att dricka ur?

Och sen lukten. Oljelukten sitter rätt hårt. Är det ohälsosamt om man inte vädrar bra?

Tack för svar. Har försökt googla men hittade rätt dåligt med information.
Citera
2017-01-16, 19:26
  #17
Medlem
Varför är realistiska målningar oftast målat i olja? Kan inte komma på att jag sett realistiska målningar i akryl? Målningar som t.e.x Mona lisa är målat i olja. Kan det vara så att olja passar realistiska målningar bättre än akryl? Akryl passar kanske bättre för abstrakta målningar?
Citera
2017-01-17, 08:13
  #18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför är realistiska målningar oftast målat i olja? Kan inte komma på att jag sett realistiska målningar i akryl? Målningar som t.e.x Mona lisa är målat i olja. Kan det vara så att olja passar realistiska målningar bättre än akryl? Akryl passar kanske bättre för abstrakta målningar?
Akryl fanns inte förritiden.
Det är alltså förklaringen till att Mona Lisa inte blev må´lad med akrylfärger.

Modern kost (ibland abstrakt sådan) kan målas med akryl såklart. Men även med olja, som abstrakt-konstnärerna ju brukade göra före plasternas intyg i målarbranschen.

Dvs det går att måla hur realistiskt man vill, och kan, med akrylfärger också.


Om du undrar över de olika färgernas egenskaper, så är en av de viktigaste skillnaderna att akrylfärg torkar mkt fort.
Oljefärg tar däremot väldigt, väldigt lång tid på sig att torka.

Båda egenskaper har ju sina fördelar, eller hur.
Man kan tex lätt måla "lager på lager" med akryl eftersom det torkar så fort. Det gör att själva målningen blir färdig snabbare.

Oljefärgerna håller sig våta, och det kan vara bra om man vill jobba på mjuka övergångar eller låta färgerna blanda sig med varandra på ett bra sätt, osv



Men varje sorts färg kan konstnären naturligtvis lära sig att bemästra. SÅ att den kan använda den på precis det sätt den vill.
T.o.m. akvarell (vattenfärger) - som ju torkar Väldigt snabbt - kan användas hur bra som helst.
Du vet säkert vem den svenske konstnären Lars Lerin är?
Hans tavlor är ju realistiska, och inte abstrakta. Och de har all den lyster och stämningsfullhet man kan önska sig.

De är gjorda med vattenfärg ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback