Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-31, 18:52
  #1
Medlem
Jag installerade nyligen Kubuntu på min dator och har redan fastnat. Vad jag än försöker så lyckas jag inte installera program. Jag försökte t ex installera Heroes of Newerth. Jag högerklickade på filen och gick in på "properties" och sedan "permissions" och klickade i rutan "is executable", men när jag sedan dubbel-klickar på .sh filen så händer det ingenting. Jag ser bara konsol rutan poppa upp riktigt snabbt så stängs den ner lika snabbt igen.
Detta händer mig med varenda sak jag försöker installera.

Eftersom det är linux så måste man oftast skriva massa specifikationer så jag gör det här:

Kubuntu Release: 11.04
NOT installed inside of windows.
Version 4.6.2 of KDE
Version of Grub: 0.97-29ubuntu61
No other operating systems installed.

Pc Information:
Hp p6210sc
Desktop
CPU: Genuine Intel
64-bit
GPU: nVidia Corporation GT216 [GeForce GT 220]
RAM: 4GB

PS: Jag har förövrigt lite andra problem men om folk orkar så kan vi ta en sak i taget. Tack på förhand!
Citera
2011-07-31, 19:45
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Tyvärr kan man inte dubbelklicka på en .sh fil...

Ta upp terminalen, använd cd fram till din fil.
Tips: skriv de första bokstäverna och tryck TAB, det fyller i det andra bokstvrnea.

Skriv ./filnamn.sh
Citera
2011-07-31, 20:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tyvärr kan man inte dubbelklicka på en .sh fil...

Ta upp terminalen, använd cd fram till din fil.
Tips: skriv de första bokstäverna och tryck TAB, det fyller i det andra bokstvrnea.

Skriv ./filnamn.sh

Jaha men det förklarar en hel del haha. Konstigt att det står att man ska dubbel-klicka på guider.

Men jag fick bara fram detta:

Citat:
156244+0 records in
305+1 records out
156244 bytes (156 kB) copied, 0.122757 s, 1.3 MB/s

(<unknown>:7535): Gtk-CRITICAL **: IA__gtk_text_attributes_ref: assertion `values != NULL' failed

(<unknown>:7535): Gtk-CRITICAL **: IA__gtk_text_attributes_ref: assertion `values != NULL' failed
Segmentation fault
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback