• 1
  • 2
2004-11-11, 17:00
Medlem
fiff__s avatar
Nån som vet nåt bra att gjuta med i plaströr?
Tänkte gjuta i botten på ett vanligt
PV-rör (ett sånt man drar kablar i).

Jag vill inte använda gips eller liknande, det är
för pulvrigt och lätt att bryta sönder. Det måste
vara stenhårt när det har stelnat..

Tack!

EDIT: Stavning..
Citera
2004-11-11, 17:22
Bannlyst
Får man fråga hur du hade tänkt att täta botten på den, jag har grubblat på det ett tag på hur man på bästa sätt ska göra det men har inte kommit på nått bra sätt...

PS. jag vet inte hur starkt eller fast betong är men varför använder du inte det???
Citera
2004-11-11, 17:34
Medlem
fiff__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_88
Får man fråga hur du hade tänkt att täta botten på den, jag har grubblat på det ett tag på hur man på bästa sätt ska göra det men har inte kommit på nått bra sätt...

PS. jag vet inte hur starkt eller fast betong är men varför använder du inte det???

Täta botten? Det är ju just det jag vill göra med
gjutningen

Betong..? Hmm.. njaae.. kanske.
Citera
2004-11-11, 19:13
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Bygg en degel som växer med magnetfältet i mikrovågsugnen. Fyll degeln med aluminium tex och sätt på ugnen, häll smältan rätt i formen
Citera
2004-11-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiff__
Nån som vet nåt bra att gjuta med i plaströr?
Det måste vara stenhårt när det har stelnat..

Utan att veta vad tillämpningen är samt vilka dimensioner det rör sig om så skulle jag vilja slå ett slag för frigolit. Löser man upp polystyren (frigolit) med ex.vis bensin eller aceton får man en väldigt kletig gegga (napalm) som när lösningsmedlet avdunstar återgår till fast form fast då med en mycket högre densitet än innan.
Kan vara lämplig till mindre hålfyllnader, vidhäfter på de flesta material men pga att det är så oerhört trögflytande och klumpar sig är det en omöjlig uppgift att få till en fin fog med det, dvs man kan inte ha det som lim men väl till att lägga en klick eller två i en rörända.
Citera
2004-11-11, 20:33
Medlem
fiff__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Bygg en degel som växer med magnetfältet i mikrovågsugnen.

intressant

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Utan att veta vad tillämpningen är samt vilka dimensioner det rör sig om så skulle jag vilja slå ett slag för frigolit. Löser man upp polystyren (frigolit) med ex.vis bensin eller aceton får man en väldigt kletig gegga (napalm) som när lösningsmedlet avdunstar återgår till fast form fast då med en mycket högre densitet än innan.
Kan vara lämplig till mindre hålfyllnader, vidhäfter på de flesta material men pga att det är så oerhört trögflytande och klumpar sig är det en omöjlig uppgift att få till en fin fog med det, dvs man kan inte ha det som lim men väl till att lägga en klick eller två i en rörända.

Det är standard VP-rör, dom mest vanliga alltså, vet inga exakta mått.

Frigolit + bensin låter både billigt och bra!
Har sett flera recept med det angående napalm, men
inte har jag tänkt på att man kan använda det till "gjutning"..
Tack
Citera
2004-11-11, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Bygg en degel som växer med magnetfältet i mikrovågsugnen. Fyll degeln med aluminium tex och sätt på ugnen, häll smältan rätt i formen

Vad är det fråga om! Det här har jag aldrig hört talas om, berätta mer!

Förövrigt så brukar jag själv täta med en lösning av polystyren (som nitro sade)
Citera
2004-11-11, 22:11
Bannlyst
napalmen..

den bensin/frigolit blandingen brinner länge med inte bra, i så fall skulle man behöva djävligt mkt. Men annars så brukar jag ha med det när vi skall grilla, man slipper ha med sig kol och tändvätska, bara en pinne och rör om i kletet och få ut det på stranden, på med en tändsticka och walla så har du en grill.
En klick på 1 cm tjock ca 10 cm i diameter brinner ca 30.45 min. Aceton och frigolit blandninge tyckar jag att den inte funkar lita bra och så ser det ut som sagge, så jag och mina kompisar brukar kalla det saggmapalm.
Citera
2004-11-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiff__
intressantHar sett flera recept med det angående napalm, men inte har jag tänkt på att man kan använda det till "gjutning"..

Gjutning o gjutning..
Jag är ingen elektriker och har därför heller inga mått i huvudet, men jag kan ju säga att det inte är så stor idé att använda där lite större mängder behövs. Jag fick dock känslan av att det var till ändpluggar på mindre rör som detta var till för och då kanske det kan duga.

Kan också lägga till (det uppenbara?) att det är väldigt brandfarligt, brinner både i fast o upplöst tillstånd.

Det KRF snckar om är jag också nyfiken på att höra mer om, skulle aluminium smälta i en mikrovågsugn eller vad??
Citera
2004-11-12, 13:02
Bannlyst
Det finns ju diverse 2-komponents tätningar på tex. Biltema.

En av de bästa jag har använt användes för att täta båtskrov, det var någon form utav glasfibermassa.

MVH/ M.
Citera
2004-11-12, 15:37
Medlem
Side Show Bobs avatar
Epoxy!!!!!

Ska det sitta fast och vara hållbart så är det nog bara Epoxy som gäller!!!
Citera
2004-11-12, 18:15
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
den bensin/frigolit blandingen brinner länge med inte bra, i så fall skulle man behöva djävligt mkt. Men annars så brukar jag ha med det när vi skall grilla, man slipper ha med sig kol och tändvätska, bara en pinne och rör om i kletet och få ut det på stranden, på med en tändsticka och walla så har du en grill.
En klick på 1 cm tjock ca 10 cm i diameter brinner ca 30.45 min. Aceton och frigolit blandninge tyckar jag att den inte funkar lita bra och så ser det ut som sagge, så jag och mina kompisar brukar kalla det saggmapalm.

jag hade inte velat äta den korven ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in