Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-10-30, 11:54
  #25
Medlem
Självklart kan man göra mousserande vin i en soda stream, men Champange går tyvärr inte att göra. Just say'n. Som någon föregående talare sa, Champange kommer från staden Champange och ja, är överskattat. Men det kan man alltså inte göra, mousserande vin, absolut Go-ahead.
Citera
2013-10-30, 20:48
  #26
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gordita-de-oro
Självklart kan man göra mousserande vin i en soda stream, men Champange går tyvärr inte att göra. Just say'n. Som någon föregående talare sa, Champange kommer från staden Champange och ja, är överskattat. Men det kan man alltså inte göra, mousserande vin, absolut Go-ahead.

Champagne är (i de flesta fall) definitivt inte överskattat. När det kommer till Champange så är det möjligt att du har rätt.
Citera
2014-07-21, 15:40
  #27
Medlem
A.Apanssons avatar
När jag har läst om att soda streama vin så har jag förstått det som att själva pipen kan både bli smutsig och samla en massa av bakterier och kleta igen hålet.

Jag hade gärna velat testa men jag vågar inte för jag vill ju inte att pipen ska balla ur. Ni som har testat ni har inte märkt något eller fått problem med den efteråt?
Citera
2014-07-22, 19:15
  #28
Medlem
Steroidljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
När jag har läst om att soda streama vin så har jag förstått det som att själva pipen kan både bli smutsig och samla en massa av bakterier och kleta igen hålet.

Jag hade gärna velat testa men jag vågar inte för jag vill ju inte att pipen ska balla ur. Ni som har testat ni har inte märkt något eller fått problem med den efteråt?

Nu är jag medveten att tråden är urgammal och jag kommer gå offtopic, men min pip ballar i alla fall ut när jag dricker champagne
Citera
2014-11-10, 12:15
  #29
Medlem
Haha tror alla har sett den nu men så här gick de iaf för den här killen när han skulle göra kolsyrat rött vin åt sin pappa!

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle56200.ab
Citera
2016-06-24, 15:17
  #30
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Blev fan sugen på att göra det idag, men lite rädd när jag ser videos på att allt kraschar, och att man kan göra pipen klistrig.

Men på vitt vin ska det vara bäst, och så länge man inte trycker in för mycket ska det nog gå bra. Jag tror att hemligheten är att istället för att hålla inne i 3-4 sekunder så ska man nog trycka 1-2 sekunder åt gången och sedan släppa in luft, och upprepa detta 2-3 gånger istället, och på så sätt minska på trycket.

Kommer att prova detta idag faktiskt, riktigt gjutet om det fungerar. Ska rensa kring pipen efter med så det inte kletar sig.
Citera
2016-06-24, 15:20
  #31
Medlem
Bertil85s avatar
Att tänka på är att använda vin som bubblorna kan få fäste i annars så säger det pang och du har vin över hela rummet.
Citera
2016-06-25, 11:07
  #32
Medlem
svengörans avatar
Ingen som återkommit med en recension
Håller ni fortfarande på att städa köken?
Citera
2016-06-28, 23:28
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
I en äkta champagne är det "av naturen"1000 små bubblor,samt att det skall alltid gå att snurra 6 varv på grimman,annars får man returnera den till Bolaget,sägs det.
Lite pilligt att räkna bubblor...

...eller så ska det helt enkelt komma från området Champagne.
Citera
2016-10-27, 21:39
  #34
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ingen som återkommit med en recension
Håller ni fortfarande på att städa köken?

Jag soda streamde rödvin en gång under ungdomens glada dagar i hopp om att jag skulle ha hittat "the best thing since sliced bread". För det första smakade det inte gott och för det andra small det till rätt rejält och morsans vita duk var röd.

Jag hade inte kommit på idéen som skulle göra mig till miljonär. Det är ingen bra idé att soda streama rödvin. Eller något vin för den delen. Verkligen ingen bra idé ö.h.t. Särskilt inte om man tänker att ju fler bubblor desto bättre och tänker "kör ba kör ba!!!" och tutar i fler bubblor för fulla muggar.
__________________
Senast redigerad av ImpAuster 2016-10-27 kl. 21:48.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback