• 1
  • 2
2011-07-29, 23:09
Medlem
vattholma-2s avatar
Jag är en sån som har som regel att kasta alla brev man får från myndigheter som SKV, Skatteverket, Polisen, och liknande. Om polisen vill ha tag på mig utgår jag från att jag blir efterlyst och får vara med på Efterlyst, men vad händer när jag kastar deklarationen från SKV? Kan jag bli avregistrerad från skatt eller något liknande kul?

Någon som skitit i att deklarera ett bra tag som kan berätta vad som händer, jag är inne på mitt tredje år nu och ser ingen direkt anledning att börja deklarera när jag kommit så långt.

Kronkalle verkar inte bry sig så mycket om mig, de har inte skickat brev på ett halvår eller så för er som undrar om det...
Citera
2011-07-29, 23:41
Medlem
kitsoves avatar
jag har inte deklarerat på 18 år och inget hände, började nyligen då jag inte längre är en barnrumpa.
Citera
2011-07-30, 13:51
Medlem
Been there, done that. Skönstaxeringen kommer som ett brev på posten och med din inställning till brev från myndigheter kommer du kasta detta. Då blir det, med tiden, utmätning i form av att Kronkalle slår in dörren för dig. Om du arbetar blir det utmätning på lönen.
Citera
2011-07-30, 14:01
Medlem
Flashbackhorans avatar
Menar du att du som vuxen människa inte vet vad som händer när man inte deklarerar?? Skrämmande när man tänker på att såna som dig dessutom har rösträtt

Du åker på sköntaxering så du kan ju räkna med att du har ordentligt med skulder, smart drag att skita i något så enkelt som att deklarera
Citera
2011-07-30, 19:25
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Jag är en sån som har som regel att kasta alla brev man får från myndigheter som SKV, Skatteverket, Polisen, och liknande. Om polisen vill ha tag på mig utgår jag från att jag blir efterlyst och får vara med på Efterlyst, men vad händer när jag kastar deklarationen från SKV? Kan jag bli avregistrerad från skatt eller något liknande kul?

Någon som skitit i att deklarera ett bra tag som kan berätta vad som händer, jag är inne på mitt tredje år nu och ser ingen direkt anledning att börja deklarera när jag kommit så långt.

Kronkalle verkar inte bry sig så mycket om mig, de har inte skickat brev på ett halvår eller så för er som undrar om det...

Som andra varit inne på, sköntaxering, kronofogde och utmätning.
Hittar fogden ingenting försätts du slutligen i konkurs av tingsrätten och din ekonomi tas över av en konkursförvaltare. Du behandlas då som en 14 åring och får av konkursförvaltaren "veckopeng" tills konkursen är avslutad. Då fortsätter utmätningen tills du dör eller tills staten får sina pengar.
Citera
2011-07-30, 20:44
Medlem
vattholma-2s avatar
Jag har inte deklarerat på ett tag nu och det enda jag fått är ett par brev som jag läste i början. Var ett hot om att jag skulle få en påminnelseavgift som jag ännu inte sett något av, nu kanske det kommit i något av breven jag kastat så jag kanske har fått det. Tror att samma brev skickas varje år man skiter i att deklarera och att de inte gör något i realiteten.

Någon sjöntaxering vet jag inte hur jag skall kunna få då jag inte arbetar, lever på bidrag eller driver ett företag. Kronkalle har skickat lite brev men de har slutat för ett bra tag sen och de har inte hört sig av till mig ännu, kanske beror det på att de inte vet var jag bor men det är är inget dirket problem då jag inte tänkt berätta var jag bor någonstans ändå.

Jag bryr mig inte om allt ni drar upp, vad händer rent juridiskt om jag inte skickar in en deklaration. Ger SKV upp efter ett par år och slutar skicka en massa skit till mig eller är det något som går på automatik?
Citera
2011-07-30, 21:22
Medlem
maxstraffet är 3000kr per gång du inte deklarerar, men det är väl inte ofta de tar i med det. Sköntaxeringen är inget straff utan en uppskattning om vad du har tjänat, den brukar dock vara åt fel hål för dig räknat. Har du uppgett felaktigheter i deklaration, eller undlåtit att ta upp inkomster pratar vi om helt andra belopp. För skattebrott så är maxstraffet 2 års fängelse.
(att skita i att deklarera ger dig inte rätt att undlåta att ta upp inkomst, så har du inkomst så åker du på det. bötesbeloppet gäller nämligen bara förseningen. Inte att du undandrar dig skatt)

Citat:
Den som underlåter att till myndighet lämna deklaration, kontrolluppgift eller annan föreskriven uppgift och därigenom ger upphov till fara för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till honom själv eller annan döms för skattebrott till fängelse i högst två år.
2:a paragrafen skattebrottslagen

Och nej de ger ju aldrig upp på det sättet. De bidar bara sin tid tills de slår till som andra har sagt...
Senast redigerad av scheele 2011-07-30 kl. 21:26.
Citera
2011-07-30, 21:52
Medlem
vattholma-2s avatar
Jag har ingen beskattningsbar inkomst, det enda jag kan beskattas på är att jag ibland får tjänster eller varor för tjänster jag utför. Inte helt säkert på att det skall beskattas då det inte rör sig om summor på över 1000 kronor i värde. T ex fick jag fyra flaskor vin och en limpa cigg för att vakta ett hus i två veckor.
Citera
2011-07-30, 22:26
Medlem
Citat:
Jag har ingen beskattningsbar inkomst, det enda jag kan beskattas på är att jag ibland får tjänster eller varor för tjänster jag utför. Inte helt säkert på att det skall beskattas då det inte rör sig om summor på över 1000 kronor i värde. T ex fick jag fyra flaskor vin och en limpa cigg för att vakta ett hus i två veckor.
Jomen då ska du ange det, när du istället inte anger något kan skattemyndigheten sköntaxera dig och gissa hur mycket du rimligen ska ha tjänat. Eller vi kan väl kalla det en uppskattning. Du känna dig trygg med att de kommer att bedöma att du har tjänat mer än det du anger, och att det är deras bedömning som gäller.
Citera
2011-07-30, 22:51
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jomen då ska du ange det, när du istället inte anger något kan skattemyndigheten sköntaxera dig och gissa hur mycket du rimligen ska ha tjänat. Eller vi kan väl kalla det en uppskattning. Du känna dig trygg med att de kommer att bedöma att du har tjänat mer än det du anger, och att det är deras bedömning som gäller.
Så det enda som händer är att jag blir sköntaxerad?
Citera
2011-07-31, 02:40
Medlem
Citat:
Så det enda som händer är att jag blir sköntaxerad?
Föutsatt att du inte har inkomst eller annat som ska tas upp för beskattning. Då är det skattebrott. Sedan får du ju inte glömma de accumulerande straffavgifterna och skatterna om du inte regelbundet kontrollerar skattesaldot och betalar in dessa.

Det är ju knappast så bekvämt att man skapat ett system där medborgare vinner på att inte deklarera. Strikt ekonomiskt förlorar du mycket på att inte deklarera. Har du hittat något annat upplägg så involverar det skattebrott. Det där med vinpavor och ciggisar kan du ju försöka lura nån annan med. Du inser väl vad en sköntaxering är?
Det är inte så att de skattar på de inkomster de ser, utan de gör en uppskattning på hur mycket du tjänar för att minst få existensminimum, oavsett vilka kontrolluppgifter ee har eller bankutdrag. Skulle det vara som du säger så har du dragit på dig en stor onödig skatteskuld.
Citera
2011-07-31, 07:59
Medlem
Vrängar'ns avatar
Insämmer i stora delar med det användaren scheele skriver. Men en nyfiken fråga; Man brukar ju vilja undvika/förvränga deklaration för att i förlängningen undvika skatt. Men TS skriver att h*n saknar beskattningsbar inkomst. Varför då strunta i att deklarera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in