Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-29, 22:48
Medlem
Hej!

Jag söker efter ett bra program liknande FL Studio fast för Mac OS X för skapande av diverse elektronisk musik så som trance. Jag är en nybörjare på ämnet men testade bland annat Logic Studio och, jag minns inte exakt hur mycket det tog upp, men jag tror att det tog upp ungefär 40GB vilket jag inte har plats för på min lilla SSD-disk. Någon som vet en lösning på problemet eller ett alternativ till FL Studio för OS X?
Citera
2011-07-30, 03:14
Medlem
Köp en större hårddisk, du behöver ju inte ha logic på SSD disken heller, men du bör ha det på din OS disk. Jag vet inte om jag hade haft en SSD disk av den anledningen för många pluggar tar ju plats och du vill ju ha dom på drivdisken oftast, förutom wav-filerna. En hårddisk idag kostar ingenting, en extern Firewire om du har sånt uttag. Och logic pro är definitivt programmet du ska ha tycker jag, har man en mac är det nästan skam att inte köra logic det är ju typ enda anledningen att man har mac.
Citera
2011-07-30, 12:07
Medlem
eradicos avatar
Med risk för att bli halshuggen härinne så vill jag rekommendera två program. Det första är garageband, vilket trots sitt väldigt barnsliga upplägg är värt att kolla in om man är total nybörjare. Dels kan du välja att arbeta med färdiga samplingar och dels kan du skapa egna, dessutom har den en rad funktioner som auto-tuner och liknande.

Det andra, om du är lite mer van vid att arbeta i studio, är logic express. Jag kör själv logic express och har spelat in många bands EP:s via detta program. Man kan se det som en bantad version av logic pro, det kräver mindre utrymme och det går även bra med lite sämre prestanda. Även om det inte har allt som logic pro har så är det bra nära. Många av de funktioner som logic pro har är inte nödvändiga om du bara ska sitta på hobbynivå med det här och jag tror knappast du kommer sakna något. Logic pro riktar sig i första hand till människor som jobbar i stora studios med en stor mängd utrustning och liknande, vilket du verkligen inte behöver.

Mitt sista tips är att du kollar in Reason om du vill göra trance. Många av de lite dyrare syntharna kan du emulera här och får ut ungefär samma funktioner men om du vill ha ut det mesta av reason rekommenderar jag dig att köpa ett midikeyboard för vissa av dem. Det är även en relativt brant inlärninskurva på reason men det är det på de flesta program utom garageband.

Det sista tipset jag vill ge dig är att besöka piratbukten och tanka hem olika och prova dig fram. I musikaffären jag jobbar i är det alltför vanligt med att människor kommer in utan en aning om vad de behöver och går ut med något som är väldigt mycket overkill kontra deras behov.
Citera
2011-07-30, 18:16
Medlem
ploppcapas avatar
Om du nu verkligen vill köra FL Studio kan ju du köra Bootcamp på din dator. Det innebär att du använder Windows på din Mac. Skulle nog inte rekommendera detta. Med tanke på att det är då helt onödigt att ha en Mac.
Du kan annars som en person här innan har nämnt köra Logic Express vilket tar mindre plats på Hårddisken har jag för mig.

Jag är också nybörjare när det gäller att producera musik och använder mig utav Logic och ibland Ableton. Lycka till!
Citera
2011-07-30, 18:58
Medlem
Eller så laddar han in logic utan alla loopar så tar programmet max 10 gb om ens det. Det är ju typ 6 skivor med bara loopar och sånt som man aldrig använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in