Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-12, 23:25
  #25
Medlem
killawifes avatar
Det är därför man köper en "Kirby" och suger ren sin madrass från kvalsteravföring en gång i månaden. Kostar bara 30 papp eller 2500 på blocket.

Kirby är för övrigt också ett företag som fått mycket kritik för sin säljhantering så det är därför jag drar upp det här.
Citera
2015-11-16, 15:25
  #26
Medlem
Tar man reda på Sovas resultat förstår man att de säljer sängar med en ganska så hög vinstmarginal. Sängar behöver inte vara dyra för att ha kvalité. IKEAs dyrare serie är minst lika bra som Sovas dyrare sängar och då till betydligt lägre pris.
Citera
2015-11-17, 00:21
  #27
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ola12qw
Tar man reda på Sovas resultat förstår man att de säljer sängar med en ganska så hög vinstmarginal. Sängar behöver inte vara dyra för att ha kvalité. IKEAs dyrare serie är minst lika bra som Sovas dyrare sängar och då till betydligt lägre pris.

Nej dom är inte minst lika bra, du har ingen koll överhuvudtaget! Kolla på en IKEA ram och jämför med en Carpe Die ram så kommer du se en massiv skillnad.
Skulle du säga att en Skoda är de minst lika bra som en Audi också? Om nej, varför inte?
Citera
2015-11-17, 10:23
  #28
Medlem
En CarpeDiem tillverkas i Sverige.
En IKEA utomlands. Svenska lönekostnader är betydligt högre än de länder där IKEA har sin produktion. Klart det är skillnad, men inte lika stor som prisskillnaden.
Citera
2015-11-17, 13:41
  #29
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ola12qw
En CarpeDiem tillverkas i Sverige.
En IKEA utomlands. Svenska lönekostnader är betydligt högre än de länder där IKEA har sin produktion. Klart det är skillnad, men inte lika stor som prisskillnaden.

Men nu pratar du om lönekostnader, jag pratar kvalitet på sängen. Sen är det självklart att du betalar lite för att det är just en Carpe Diem också men så är det med alla märkesvaror. Men jag antar att du alltid köper lågprismärken vad det än gäller?

Men faktum kvartstår, en dyrare säng håller och är skönare att sova i från början till slut. Att försöka säga något annat är bara struntprat. Då har man aldrig testat att sova i en dyrare säng utan sitter och bara gissar för att man gett sig fan på att en dyr säng inte är värd pengarna.
Citera
2016-01-02, 20:18
  #30
Medlem
Var också som kund hos Sova. Var i stort sett en klar affär, hade två modeller som var intressanta för oss och skulle bara provligga för att fastställa fastheter.

Säljaren går igång enligt säljmanual 1a, vilket jag är allergisk mot efter att ha haft kollegor som jobbat på Siba o.dyl. och kört sitt snack om köpsignaler o.s.v.

Vi provlåg och ville bara tänka på saken 1-2 dagar för att diskutera färg/materialval och liknande. Då blev vi upplysta om att det här paketerbjudandet skulle löpa ut just idag och att vi kunde få en timme på oss att bestämma oss. Solklart skitsnack, vilket paketerbjudande löper ut typ en onsdag mitt i en månad? Nåväl, även om erbjudandet mot förmodan skulle löpa ut så tänker jag att det går säkert att lösa på något sätt i efterhand då det rörde sig om ganska mycket pengar och de säkerligen inte ville förlora säljet.

Dagen efter ligger erbjudandet kvar på deras hemsida så jag beställer av en av deras konkurrenter istället. Erbjudandet låg även kvar en dryg månad senare när det var leveransdags.

Föredrar att inte göra affärer med lögnare och således går Sova bort för all framtid.
Citera
2016-01-02, 21:16
  #31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriatim
Var också som kund hos Sova. Var i stort sett en klar affär, hade två modeller som var intressanta för oss och skulle bara provligga för att fastställa fastheter.

Säljaren går igång enligt säljmanual 1a, vilket jag är allergisk mot efter att ha haft kollegor som jobbat på Siba o.dyl. och kört sitt snack om köpsignaler o.s.v.

Vi provlåg och ville bara tänka på saken 1-2 dagar för att diskutera färg/materialval och liknande. Då blev vi upplysta om att det här paketerbjudandet skulle löpa ut just idag och att vi kunde få en timme på oss att bestämma oss. Solklart skitsnack, vilket paketerbjudande löper ut typ en onsdag mitt i en månad? Nåväl, även om erbjudandet mot förmodan skulle löpa ut så tänker jag att det går säkert att lösa på något sätt i efterhand då det rörde sig om ganska mycket pengar och de säkerligen inte ville förlora säljet.

Dagen efter ligger erbjudandet kvar på deras hemsida så jag beställer av en av deras konkurrenter istället. Erbjudandet låg även kvar en dryg månad senare när det var leveransdags.

Föredrar att inte göra affärer med lögnare och således går Sova bort för all framtid.

Ja, det är riktigt dålig service. Jag har varit med om samma sak på andra ställen och kan säga att det går fetbort att köpa något överhuvudtaget någonsin på ett sånt ställe. Antar att säljaren har någon form av provision när de beter sig så illa, och därför är desperata på att sälja.

Jag anser att kan inte de vänta ett par dagar och ge samma erbjudande då så faller hela grejen. Det blir inget köp då!

Var med om samma sak på en VW-handlare när jag kollade på en ny polo. Erbjudandet gick ut samma dag jag var där. Yeh right!
Citera
2016-01-02, 23:39
  #32
Moderator
Gromguttens avatar
Inlägg som avhandlade sängars pris och livslängd raderade, detta kan diskuteras i till exempel Bostad. Här är fokus føretaget Sova och deras eventuella sektmentalitet.

/Mod
Citera
2016-01-02, 23:47
  #33
Medlem
Utan att säga hur insatt jag är, så kan jag iallafall säga att säljarna har provision. Tror ni det skulle vara bättre utan? Det ger ju säljarna en sporre, och ökar (antagligen) antalet sålda sängar. Men just i möte och hantering av kund så tror jag att provisionen bara skapar en "PÅ-ig" stämning.
Citera
2016-01-03, 01:51
  #34
Medlem
killawifes avatar
Provision är ett sätt för företag att se till att de säljare man har anställda verkligen ligger i för att sälja varan. För kunden är det dock ingen bra affär då säljare har incitament att sälja det som denna eller företaget tjänar mest på, inte nödvändigtvis det som är bäst för kunden. Det är ingen slump att de jobb där provision ligger som grund för lönen tillhör de yrkesgrupper som folk tycker sämst om, som bilförsäljare, telefonförsäljare, canvasförsäljning, hemlarm, uppslagsverk, dammsugarförsäljare och Tv-pejlare. Provision är en kvarleva från svunna tider som borde rensas bort från arbetsmarknaden.
Citera
2017-03-18, 13:08
  #35
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriatim
Vi provlåg och ville bara tänka på saken 1-2 dagar för att diskutera färg/materialval och liknande. Då blev vi upplysta om att det här paketerbjudandet skulle löpa ut just idag och att vi kunde få en timme på oss att bestämma oss. Solklart skitsnack, vilket paketerbjudande löper ut typ en onsdag mitt i en månad? Nåväl, även om erbjudandet mot förmodan skulle löpa ut så tänker jag att det går säkert att lösa på något sätt i efterhand då det rörde sig om ganska mycket pengar och de säkerligen inte ville förlora säljet.

Dagen efter ligger erbjudandet kvar på deras hemsida så jag beställer av en av deras konkurrenter istället. Erbjudandet låg även kvar en dryg månad senare när det var leveransdags.

Dom säger likadant fortfarande angående att erbjudandet går ut men ett par veckor senare ligger det fortfarande kvar
Citera
2017-04-20, 00:14
  #36
Medlem
Någon som har information om hur det är att arbeta som säljare på SOVA idag 2017? Är det lika kassa vilkor som för ett antal år sedan?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback