30 651 besökare online
857 301 medlemmar • 45 832 840 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Livsstil > Kläder och accessoarer > Kläder och skor: Klassisk stil
Svara på ämne
Ämnesverktyg
arnold2k5
Medlem
arnold2k5s avatar
Har sökt men inte hittat något som jag tyckte stämde in. Om Herr Pörr tycker att tråden är för tjaskig, felplacerad eller åt helvete dålig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt redan nu.

Jaja åter till topic: Som student är plånboken inte allt för välfylld av hyfsat logiska anledningar, och så ska det väl vara. Men om man, precis som jag, har en fäbless för kashmirtröjor, randsydda skor och skräddade kavajer kan CSNs frikostighet göra att man känner sig tämligen begränsad. Som tur är finns ju Ebay, denna källa till allt och lite till som man kan tänkas önska sig.

Men inget gott som inte för något ont med sig, några begränsningar är bland annat att man är låst till att lita på bilder, beskrivningar och ibland tveksamma mått från säljaren. Därför tänkte jag att vi här kan tipsa varandra om seriösa säljare inom den klassiska stilen, eller varför inte enskilda plagg som man funnit men som inte tänkt köpa av någon anledning.

Givetvis bör TS föregå med gott exempel så jag börjar:

En blårutig, treknäppt, tweed(?)kavaj med oranga inslag från Boglioli i storlek 50. Just nu endast $6,5 + ca $35 i frakt (glöm ej att om man har otur/är helt ärlig och anmäler till tullen i förväg) åker man på 25% moms samt 6% tull.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...#ht_720wt_1124

Samma säljare men istället en dubelknäppt, marinblå, blazer med guldknappar från Zegna. Utlagd för $5 och i storlek 50 den med.
http://cgi.ebay.com/Ermenegildo-Zegn...#ht_720wt_1124

Så kära vänner och övriga, fortsätt ös in tips. diskutera säljare, för/nackdelar med ebay osv osv
välkommna
Senast redigerad av arnold2k5 2011-07-29 kl. 00:44.

mr-bach
Medlem
mr-bachs avatar
Skor och dylikt på Ebay är lätta att köpa i rätt storlek, kläder kan vara litet svårare, eftersom även standardstorlekarna varierar från land till land, t.ex. är Tyskland och USA rätt frikostiga i storlekarna medan andra länders storlekar är mindre tilltagna. Om det finns mått så ta dem med en nypa salt, det är inte alltför sällan som de angivna måtten endast är tagna på ett liggande plagg.

TerryTibbs
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-bach
Skor och dylikt på Ebay är lätta att köpa i rätt storlek, kläder kan vara litet svårare, eftersom även standardstorlekarna varierar från land till land, t.ex. är Tyskland och USA rätt frikostiga i storlekarna medan andra länders storlekar är mindre tilltagna. Om det finns mått så ta dem med en nypa salt, det är inte alltför sällan som de angivna måtten endast är tagna på ett liggande plagg.

Kopt en blazer pa ebay och den var MINST 2 storlekar storre an angivet.
Nevermore..
"We used to think that you could spend your way out of a recession and increase employment by cutting taxes and boosting government spending. I tell you in all candour that that option no longer exists, and in so far as it ever did exist, it only worked on each occasion since the war by injecting a bigger dose of inflation into the economy, followed by a higher level of unemployment as the next step." - Jim Callaghan 1976

arnold2k5
Medlem
arnold2k5s avatar
Jag har då aldrig upplevt några problem med Ebay-köp, eller jo när jag själv varit korkad och råkade köpa ett par skor i storlek 45 samt när jag nu senast hittade ett par loafers från Johnston & Murphy Aristocrat-linje som var något för små. Men men vad gör väl de, bara försöka sälja vidare. Har nära till bla Herr Judit så de har en så länge fått vara min handlare gentemot omvärlden.

Här kommer fler tips på prisvärda plagg jag hittat men inte tänkt buda på

Ett par beiga byxor i storlek 32 från Barbour just nu ca 150 kronor

http://cgi.ebay.com/vtg-BARBOUR-STRA...#ht_895wt_1183

en beige klassisk överrock/mac coat, just nu också ca 150 kr

http://cgi.ebay.com/MENS-Vtg-RETRO-1...item231293898d

Ännu en dubbelknäppt, marinblå kavaj från Zegna, går ut om ca 1,5 timmar och kostar just nu $20

http://cgi.ebay.com/ZEGNA-double-bre...#ht_1486wt_950

Ha en fortsatt trevlig kväll mina vänner

Point Blank
Medlem
Point Blanks avatar
Kläder är väl lättare att köpa än skor på ebay. Seriösa säljer lägger alltid upp mått då är det lätt att jämföra med plagg man redan har som sitter bra. Finns inte måtten så fråga.

Man ska heller inte vara rädd för säljare som det står att de bara skickar till US, nästan alla jag frågat har varit villiga att skicka till Sverige.

Har fyndat mycket på ebay, både skor och kläder.

hej11
Avstängd
Hur kan dom hålla så låga priser på kläderna om dom är nya? Det känns som om det mesta borde vara kopior men uppenbarligen är det inte så då jag har pratat med många som fyndat massa kläder!

arnold2k5
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hej11
Hur kan dom hålla så låga priser på kläderna om dom är nya? Det känns som om det mesta borde vara kopior men uppenbarligen är det inte så då jag har pratat med många som fyndat massa kläder!

Felköp utan returrätt, dödsbon, folk som ledsnat på ett visst plagg men bara använt det några ggr osv

Point Blank
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:

Först och främst kommer ju mycket grejor från USA = allting är mycket billigare från början. Sen är ju kläder second hand inte speciellt dyrt oftast, om man inte går in på en butik som Herr Judit.

hej11
Avstängd
Visserligen, men många erbjuder nya plagg. Jag såg till exempel en kashmirtröja från ralph lauren för 800, helt ny. Och när jag jämförde den med en riktig kunnde jag inte se någon skillnad vilket borde etyda att den är äkta. Frågan är bara hur den kan kosta 800? Det är nästa så att jag skulle köpa en bara för att testa.

ShogunAssasin
Moderator
ShogunAssasins avatar
Citat:
Visserligen, men många erbjuder nya plagg. Jag såg till exempel en kashmirtröja från ralph lauren för 800, helt ny. Och när jag jämförde den med en riktig kunnde jag inte se någon skillnad vilket borde etyda att den är äkta. Frågan är bara hur den kan kosta 800? Det är nästa så att jag skulle köpa en bara för att testa.
Kanske New with defects eller liknande? Var det 800 kr på buy it now så kanske det kan röra sig om en piratkopia, men chockfynd är inte så sällsynt. Kolla tidigare reviews och säljarens andra annonser, bilda dig en uppfattning om det ser ut att vara rent mjöl i påsen.

If you don't want to spill soup on your tie, don't order soup.

hej11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Kanske New with defects eller liknande? Var det 800 kr på buy it now så kanske det kan röra sig om en piratkopia, men chockfynd är inte så sällsynt. Kolla tidigare reviews och säljarens andra annonser, bilda dig en uppfattning om det ser ut att vara rent mjöl i påsen.

Här har vi ett exempel: http://viewitem.eim.ebay.se/NWT398-P...820105798/item

Själv tycker jag den ser äkta ut och om jag jämför en som jag vet är äkta kan jag inte se någon skillnad, vad skulle ni säga? Även om jag just nu letar jag efter en i färgen camel melange(eller liknande) eftersom ralph lauren inte verkar ha den i år, ska jag nog ändå ta och slå till eftersom det var så billigt.

ShogunAssasin
Moderator
ShogunAssasins avatar
Citat:
Här har vi ett exempel: http://viewitem.eim.ebay.se/NWT398-P...820105798/item

Själv tycker jag den ser äkta ut och om jag jämför en som jag vet är äkta kan jag inte se någon skillnad, vad skulle ni säga? Även om jag just nu letar jag efter en i färgen camel melange(eller liknande) eftersom ralph lauren inte verkar ha den i år, ska jag nog ändå ta och slå till eftersom det var så billigt.
Lägger mina pengar på att det är outlet fynd som säljs till vrakpriser på ebay. Var själv på besök i Woodbury Commons för snart ett år sedan och fyndade kashmirtröjor från PRL till det förmånliga priset av 50$, kvalitéten? Helt OK.

If you don't want to spill soup on your tie, don't order soup.

Svara på ämne
Topp Dela »