Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-08, 23:03
  #349
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Om vi tänker att du späder läkarspriten.
Vanlig vodka innehåller, grovt sett 40% etanol och 60% vatten.
Blandar du 99% sprit så du har 40 cl sprit och 60 cl vatten innehåller det glaset 40% etanol och 60% vatten. Nu skakar du båda bägarna.

TADA! Du har exakt samma förhållande och innehåll i båda flaskorna. Varför skulle man bli fullare på den ena än den andra, om man drack dem på samma sätt? Självklart blir man inte det!

Däremot har läkarsprit en fin egenskap. Den innehåller inget extra vatten. Så när du blandar groggar så blir det inte extra vatten i groggen som gör den vattnig, utan de smakämnen som finns i blanddrycken blir mer koncentrerade och därför smakar groggen mindre sprit. Detta tillsamans med det faktum att en 2:a läkarsprit ser lite ut för världen men motsvarar en femma vanlig sprit gör att man blir fullare.
Citera
2007-08-08, 23:48
  #350
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
är det inte så att denna spriten säljs på apotek, dokumenteras väl och minimiåldern för att köpa är 32 år?
Att det skulle vara en åldersgräns på 32 år för att köpa finsprit är bara skitsnack.
För att köpa finsprit krävs dock ett tillstånd från läkemedelsverket.
Citera
2007-08-09, 01:02
  #351
Medlem
Jag orkade intes avatar
Drick rent.
Citera
2007-08-09, 11:55
  #352
Medlem
Sephirots avatar
finns 95%ig sprit att köpa i Polen , av egna erfarenheter finns med hallonsmak , men det smakar inte så mycket ! haha
Citera
2007-08-09, 12:06
  #353
Medlem
supermupps avatar
man kan ju beställa en dunk finsprit härifrån

http://www.spirituosen-grosshandel.d...e_Svenska.html

sök på "Alkohol 96 % Vol"

vet dock inte om sidan är seriös
Citera
2007-08-27, 19:38
  #354
Medlem
95 eller 99,5 %

95%-finsprit är väl det som oftast kallas för läkarsprit, dvs jäkligt starkt bara. Den är ganska säker (läkemedelsindustrin har väl rätt hårda krav på renhet)
99,5%-Absolut finsprit är en annan femma, denna är 95% sprit som behandlas med en kemikalie (traditionellt bensen) och återdestilleras då till en styrka 99,5% man går då runt problemet att 95% etanol och 5% vatten kokar före ren etanol.

Kontentan av kemin är att om du har Absolut finsprit som destillerats med bensen har du cancer på flaska, 0,5% Bensen är rätt mycket.
Processen kan även göras med andra mindre skadliga kemikalier eller genom att använda intorkningspulver som torkar bort vattnet. Du får kolla med tillverkaren hur dom gör det och hoppas på det bästa
Citera
2007-08-28, 17:04
  #355
Medlem
Borgeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Att det skulle vara en åldersgräns på 32 år för att köpa finsprit är bara skitsnack.
För att köpa finsprit krävs dock ett tillstånd från läkemedelsverket.

Billig-sprit.se säljer en dunk 96% med en gräns på 32år.
Det kan ju vara riktlinjer folk sätter ut också... men hitta ett ställe där dom säljer det till yngre.

Nu kanske det blir svårt, eftersom att allt över 60% räknas som narkotika i Sverige (om dom inte nyligen ändrat lagen) men sitor från utlandet som riktar sig till bl.a. svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av nexium
Tjenare!

Nu har jag kommit över några Kemetyl Finsprit 99,5% flaskor. Så jag tog att blandade ut det med vatten, 50cl sprit till 150cl vatten. Jag knäckte några bärs och sedan testade jag att göra några groggar av det och det funkade, men nu är frågan, ÄR det farligt att dricka skiten? Med bra groggvirke så smakade det verkligen bra, men jag har delat 50cl med två polare för vi ville inte dricka allt för mycket utan att veta om det är farligt eller ej. Ingen av oss har blivit blind så det verkar ju lungt
Så är det farligt och dricka det?

Du kan ju alltid köpa en alkomätare som mäter alkoholhalten i vätskan, är den högre än 96,5 kan du vara ganska säker på att dom har andra ämnen i för att binda alkoholen.
Citera
2007-08-28, 17:56
  #356
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Billig-sprit.se säljer en dunk 96% med en gräns på 32år.
Det kan ju vara riktlinjer folk sätter ut också... men hitta ett ställe där dom säljer det till yngre.
Det är bara en åldersgräns som billig-sprit.se har satt upp självmant. Det föreligger inga juridiska hinder om de vill sänka sin åldersgräns.
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Nu kanske det blir svårt, eftersom att allt över 60% räknas som narkotika i Sverige (om dom inte nyligen ändrat lagen) men sitor från utlandet som riktar sig till bl.a. svenskar.
Det där är bara en myt. Det finns ingen övre gräns då alkohol är narkotikaklassat. Du kan alltid gå in på läkemedelsverkets sida och läsa listor över narkotikaklassade ämnen där. Du kommer inte att hitta etanol i någon form i listorna.
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Du kan ju alltid köpa en alkomätare som mäter alkoholhalten i vätskan, är den högre än 96,5 kan du vara ganska säker på att dom har andra ämnen i för att binda alkoholen.
Jag är relativt säker på att alkoholhalten i dunken är runt 96%.
Citera
2007-08-28, 18:11
  #357
Medlem
mytns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansan
Kontentan av kemin är att om du har Absolut finsprit som destillerats med bensen har du cancer på flaska, 0,5% Bensen är rätt mycket.

Jag tror inte det är särskilt vanligt att använda bensen längre. Poängen med 99,5% sprit är ju att man vill ha sprit och inget annat. Om du kollar specen för A-sprit ser du att halten anges till minst 99,5 vol% etanol. Resten verkar vara huvudsakligen metanol och 2-propan.

Spektrografsprit (S-sprit) har samma halt, men håller ännu högre kvalitet. Allra finast är (tror jag) Etanol 99,5% - Kvalitet 320 som är syntetiskt framställd.
Citera
2007-08-29, 00:56
  #358
Medlem
Sees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Nu kanske det blir svårt, eftersom att allt över 60% räknas som narkotika i Sverige (om dom inte nyligen ändrat lagen) men sitor från utlandet som riktar sig till bl.a. svenskar.

ja jo.. det är konstigt med tanke på att sysemet säljer 68% alkohol.. fy fan, narkotika i en statligt ägd butik..
Citera
2007-08-29, 01:23
  #359
Medlem
Borgeens avatar
Euuhm, jag kan ha fått felaktig info.

Men jag snackade med en snubbe som blev misstänkt eller tagen eller nåt för narkotikasmuggling när han hade med sig en strårom 80% hem från utlandet.
Av tullen dvs.
Citera
2007-08-29, 01:41
  #360
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Euuhm, jag kan ha fått felaktig info.

Men jag snackade med en snubbe som blev misstänkt eller tagen eller nåt för narkotikasmuggling när han hade med sig en strårom 80% hem från utlandet.
Av tullen dvs.
Du kan utgå ifrån att han ljög. Ingen form av etanol är narkotikaklassad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback