Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 01:24
  #8485
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Hur farligt är det egentligen att ta, låt säga 20mg oxy 1-2 ggr i månaden? Jag upplever att jag får mkt mindre bieffekter än alkohol och känner att jag ändå vill berusa mig en gång i månaden.. Klarar jag mig från beroende och fysiska skador på så pass små doser, det känns nästan som det är "nyttigare" än vad alkohol är. Mår som skit på alkohol. Funkar det att vara en funktionell brukare utav opiater? Har hållt på såhär i typ 2 års tid. Men inte alls så ofta som 1 gång i månaden utan snarare var tredje månad ungefär. Utan att bli beroende uppenbarligen, och jag har aldrig ökat dosen heller.


Ifall du kan hålla dig till det så är det såklart ingen fara..
Ditt beroende kommer starta som ett psykiskt beroende, 1-2 blir 2-4 etc.
Sedan tar du det varje dag. Då kan det blir lite jobbigare att sluta.

Beroenden är rätt individuella och väldigt komplicerade, varför oroar du dig inte över att bli alkoholist om du dricker en gång i månaden?
Citera
2017-06-03, 02:00
  #8486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Ifall du kan hålla dig till det så är det såklart ingen fara..
Ditt beroende kommer starta som ett psykiskt beroende, 1-2 blir 2-4 etc.
Sedan tar du det varje dag. Då kan det blir lite jobbigare att sluta.

Beroenden är rätt individuella och väldigt komplicerade, varför oroar du dig inte över att bli alkoholist om du dricker en gång i månaden?

Det är väl just pga anledningen att opiater är så stigmatiserat. Men man kan säkert applicera en liknande riskkalkyl när det gäller alkohol. Om det nu är så, rent fysiskt och psykiskt att opiater är mer beroendeframkallande så vet jag inte anledningen till det, är det för att den stimulerar endorfin och dopaminreceptorerna i högre utsträckning än vad alkohol gör eller vad är den medicinska anledningen till att opiater är mer beroendeframkallande än exempelvis alkohol? Lättare att missbruka och fungera i vardagen kan jag tänka mig är en stor anledning till ett smygande missbruk. Jag upplever iaf att dom fysiska och psykiska besvären med opiater inte alla går att jämföra med alkoholens, förutsatt att bruket ligger på en "bra" nivå. nästan så att jag mår bättre dagen efter än vad jag normalt skulle göra, men inte så att jag är sugen på drogen igen. Det har väl hänt att jag tagit det vid två separata tillfällen under en och samma vecka. Men jag får snabbt dåligt samvete och blir lite äcklad så det är vid ett sånt tillfälle det kan dröja ett par månader innan jag tar en liten dos igen. Vilket är en bra instinkt antar jag:P
__________________
Senast redigerad av 1234ost 2017-06-03 kl. 02:06.
Citera
2017-06-03, 14:00
  #8487
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Det är väl just pga anledningen att opiater är så stigmatiserat. Men man kan säkert applicera en liknande riskkalkyl när det gäller alkohol. Om det nu är så, rent fysiskt och psykiskt att opiater är mer beroendeframkallande så vet jag inte anledningen till det, är det för att den stimulerar endorfin och dopaminreceptorerna i högre utsträckning än vad alkohol gör eller vad är den medicinska anledningen till att opiater är mer beroendeframkallande än exempelvis alkohol? Lättare att missbruka och fungera i vardagen kan jag tänka mig är en stor anledning till ett smygande missbruk. Jag upplever iaf att dom fysiska och psykiska besvären med opiater inte alla går att jämföra med alkoholens, förutsatt att bruket ligger på en "bra" nivå. nästan så att jag mår bättre dagen efter än vad jag normalt skulle göra, men inte så att jag är sugen på drogen igen. Det har väl hänt att jag tagit det vid två separata tillfällen under en och samma vecka. Men jag får snabbt dåligt samvete och blir lite äcklad så det är vid ett sånt tillfälle det kan dröja ett par månader innan jag tar en liten dos igen. Vilket är en bra instinkt antar jag:P

Jo. Alltså man vill ju förgylla vardagen ibland och det borde alla ha rätt till utan att bli stämplade som kriminella.
Och ifall man är medveten om vad man gör och kan sätta stopp när det behövs, så ska man kunna göra det utan att må dåligt av det.

Jag tror personligen att de allra flesta som hamnar i missbruk gör det för att de försökt bearbeta eller reparera något de tycker varit jobbigt eller saknats i livet med hjälp av droger.
Genom att göra det går man aldrig igenom den normala läkeprocess eller utvecklar sitt liv så man blir nöjd.
Det slutar med att man måste ta drogen för att må bra och grundproblemen finns kvar, och sedan så är man fast med ännu ett problem.
Man känner säkerligen ångest o skam och det bidrar bara till att den onda cirkeln fortsätter.

Sedan så ändrar droger hjärnans funktioner och jag tror att många fysiskt inte kan känna glädje eller tillfredsställelse efter de hållt på ett tag.

När man kommer till den punkten, så krävs det riktigt mycket vilja för att ändra på det.
Mer än de flesta tror de kan klara av.

Hursomhelst så är ett beroende något som skapas under en lång tid och med underliggande psykologiska orsaker, vilket också kan vara att man vill ha "kul" lite för ofta.

Så tror jag iaf.

Och ja opiater ses ju ner på som den absolut värsta och fulaste drogen.
Men tror inte den är så skadlig för kroppen faktiskt jämfört med annat, men kraftigt beroendeframkallande och inte så bra för hjärnkemin i längden..
__________________
Senast redigerad av Rebelx 2017-06-03 kl. 14:04.
Citera
2017-06-09, 19:21
  #8488
Medlem
Pissrannans avatar
Hade en tjejkompis över på besök förra helgen som hade fått Oxykodon, Actavis i 5mg depot utskrivet för sin smärta efter en fotoperation. Jag blev ju såklart nyfiken och fick några av henne då hon inte käkade dom utan behöll utifall att. Jag slängde i mig 3 st = 15mg och tänkte att nu kanske jag blir lite skön och härlig men jag kände ingenting av dom. Tog jag för klen dos?
Citera
2017-06-09, 20:10
  #8489
Medlem
Mycket möjligt att det var en aning klen dos med 15mg. En tjejkompis provade oxy här för nån vecka sen och kände inte alls av 10mg, men mådde bra på 20. Själv brukar jag ta ca 40mg per dosering(3ggr på en dag om det är oxy jag kör) men jag har ju en del tolerans sen tidigare.
Citera
2017-06-10, 16:56
  #8490
Medlem
hej ! har alldrig tagit oxy nånting förut... och tog precis 15 mg oxynorm kapslar snappverkande...

sen tog jag 10 mg oxycontin depå blå tabletter ... tugga sönder dem för snabbare effekt...

men... jag är inte helt ute på opiater /opioder...

tog senast sub för 48timmar sen... hoppas det här fungerar nu?... och vad tror ni om doseringen?..
som sagt så har jag precis för 48 timmar sen avslutat ett sub race på cirkka 4 dagar...körde en 8mg på 4 dagar..cirkka en fjärdis per dag...

så vad tror ni om min korstolerans ? samt subens egenskap av att blockera oxyn...vad tror ni?? kommer de fungera och ifall de funkar tror ni jag behöver mer i tanke på att jag är en van sub brukare?
__________________
Senast redigerad av Skyschen 2017-06-10 kl. 16:58. Anledning: stavfel
Citera
2017-06-10, 17:04
  #8491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Jo. Alltså man vill ju förgylla vardagen ibland och det borde alla ha rätt till utan att bli stämplade som kriminella.
Och ifall man är medveten om vad man gör och kan sätta stopp när det behövs, så ska man kunna göra det utan att må dåligt av det.

Jag tror personligen att de allra flesta som hamnar i missbruk gör det för att de försökt bearbeta eller reparera något de tycker varit jobbigt eller saknats i livet med hjälp av droger.
Genom att göra det går man aldrig igenom den normala läkeprocess eller utvecklar sitt liv så man blir nöjd.
Det slutar med att man måste ta drogen för att må bra och grundproblemen finns kvar, och sedan så är man fast med ännu ett problem.
Man känner säkerligen ångest o skam och det bidrar bara till att den onda cirkeln fortsätter.

Sedan så ändrar droger hjärnans funktioner och jag tror att många fysiskt inte kan känna glädje eller tillfredsställelse efter de hållt på ett tag.

När man kommer till den punkten, så krävs det riktigt mycket vilja för att ändra på det.
Mer än de flesta tror de kan klara av.

Hursomhelst så är ett beroende något som skapas under en lång tid och med underliggande psykologiska orsaker, vilket också kan vara att man vill ha "kul" lite för ofta.

Så tror jag iaf.

Och ja opiater ses ju ner på som den absolut värsta och fulaste drogen.
Men tror inte den är så skadlig för kroppen faktiskt jämfört med annat, men kraftigt beroendeframkallande och inte så bra för hjärnkemin i längden..



jag börja knarka för att mina komppisar gjorde de när jag var 12 sen fortsatte jag i princip varje dag ta någonting tills jag blev 18 o hamna på kåken i 3.4 år ... sen kom jag ut och börja supa tills för förra sommaren..då jag la in mig själv på alkohol avgiftning ..sen dess har jag knarkat både de ena o de andra... speciellt så missbrukar jag alla läkemedel psykiatrikern nu skriver ut till mig..samt att jag ibland lyxar till vardagen med opiater/opioder....sub...heroin...osv.. lite tjack då o då...
sen så får jag lyrica , stilnoct, stesolid, på recept hehe ville ba dela med mig o berätta att de inte bara dem anledningarna som ni beskrev vrf man börjar knarkka ...ibland så är de bara dåligt sällskap o sen blir man fast i skiten..
Citera
2017-06-11, 18:33
  #8492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyschen
hej ! har alldrig tagit oxy nånting förut... och tog precis 15 mg oxynorm kapslar snappverkande...

sen tog jag 10 mg oxycontin depå blå tabletter ... tugga sönder dem för snabbare effekt...

men... jag är inte helt ute på opiater /opioder...

tog senast sub för 48timmar sen... hoppas det här fungerar nu?... och vad tror ni om doseringen?..
som sagt så har jag precis för 48 timmar sen avslutat ett sub race på cirkka 4 dagar...körde en 8mg på 4 dagar..cirkka en fjärdis per dag...

så vad tror ni om min korstolerans ? samt subens egenskap av att blockera oxyn...vad tror ni?? kommer de fungera och ifall de funkar tror ni jag behöver mer i tanke på att jag är en van sub brukare?


UPDATE ...tog 50mg oxycontin....kände ingenting...fick kallsvettningar bara.... stor opi tolerans...eller subutexet som spökar?? hmm...vilket som ...dem funkka inte på mig just igår iallafall
__________________
Senast redigerad av Skyschen 2017-06-11 kl. 18:34. Anledning: stavfel
Citera
2017-06-13, 21:12
  #8493
Medlem
Pallestroms avatar
Har aldrig förstått behovet av att berätta exakt allt man proppat i sig och när.
Men vi alla är olika.
Citera
2017-06-23, 00:19
  #8494
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Har aldrig förstått behovet av att berätta exakt allt man proppat i sig och när.
Men vi alla är olika.

Har aldrig förstått behovet av att tala utan att säga något utav värde.

Nåväl, länge sen jag körde oxy. 80 mg + ett par öl borde väl vara ok för någon invand på subutex? Borde till och med kunna öka oxydosen för ett rus, right?
Citera
2017-07-02, 17:47
  #8495
Medlem
Fascistens avatar
Fick av en slump tag i några opioider. 3 st Subutex 8 mg o 2 st OxyContin 80 mg. Jag har tagit 4 mg Subutex tors, fre, lör o idag. Hur lång tid bör det gå innan jag kan ta OxyContin? Som jag har förstått så tar de ut varandra?

Och hur mycket OxyContin bör jag ta? Tänkte krossa de o ta de nasalt. Är 40 mg för mycket? Jag har ingen tolerans förutom de Subutex 4 mg som jag tycker är en lagom dos.
Citera
2017-07-02, 18:14
  #8496
Medlem
drflipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascisten
Fick av en slump tag i några opioider. 3 st Subutex 8 mg o 2 st OxyContin 80 mg. Jag har tagit 4 mg Subutex tors, fre, lör o idag. Hur lång tid bör det gå innan jag kan ta OxyContin? Som jag har förstått så tar de ut varandra?

Och hur mycket OxyContin bör jag ta? Tänkte krossa de o ta de nasalt. Är 40 mg för mycket? Jag har ingen tolerans förutom de Subutex 4 mg som jag tycker är en lagom dos.

Vänta minst 24 h. Helst 48 h... Du borde bli ganska skön på 40 mg utan tolerans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback