13 209 besökare online
857 191 medlemmar • 45 829 182 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Droger > Opiater och andra opioider
Svara på ämne
Ämnesverktyg
hustlebustle
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekfan
Hej!

jag behöver hjälp med vad jag kan göra åt min situation då jag äter 40mg*3 oxycontin varje dag och 1mg*2 iktoviril och 1800mg*2 gabapentin mot min ryggsmärta och de senaste 4 veckorna har varit ett helvete då jag i princip har haft ett enda långt smärtgenombrott och min husläkarmottagning säger att de jag behöver IV vård för att kunna klara av saker och när jag väl får det är när jag åker ambulans till akuten på ett sjukhus här men jag har kanske åkt ambulans 10ggr de senaste 4 veckorna då jag inte kan röra på mej pga av smärtan.

nu så är det så att man har börjat leta preparat som kan hjälpa till oxycontinet och jag har redan gått genom fentanyl, norspan och temegesic, ketogan, oxynorm, rapifen och ketalar när jag låg en längre period på sjukhus och jag har alltid varit "immun" mot morfin då jag när jag för första gången fick det när jag var 14 IV och det har aldrig givit mej effekt.

någon som vet hur jag ska kunna klara av mina smärtor så mycket att jag kan börja rehabträna igen för jag vet ju att det är den enda och bästa sättet att klara av ryggsmärtorna.

/ekfan

Har jag förstått rätt om du tar 40 mg x 3 varje dag ?

Jag har läst om ditt problem (och detsamma för min del också) och det skrevs då att
man ska dela upp tillfällena då man tar medicinen oftare.
Man ska så att säga "mota Olle i grind" och vara före smärtgenombrottet.
För om man låter smärtan komma fram till det helt omöjliga tillståndet då det gäller
att stoppa smärtan så är det kört hur mycket medicin man än har.

Om man istället delar upp och tar så mycket oftare och även tar om man inte har så
särskilt ont och även när man känner att nu är det på gång, då så ska man ta, även
om det inte är vid det tillfället som man tog tidigare.

Man ska alltså har en medicinering som ges så mycket oftare för att på så sätt hela
tiden stoppa den hemska smärtan.

jag har inte provat det själv men ska nu böja göra det då smärtläkare har rekommen-
derat det. Har tyvärr ingen artikel men minns det så väl då det även gäller mig själv.

Hör gärna av dig om du hittar någon lösning på detta med att dämpa smärtan då jag
är i samma situation.
Senast redigerad av hustlebustle 2012-08-25 kl. 09:40.

nagamoto
Medlem
nagamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Aningen snabbare påslag, men rusets topp (så att säga) är likadant rektalt som oralt upplevde jag det som. Ser man dock efter hur bökigt och smått obekvämt det är med rövpanna så vinner Oralt, det är smidigare.

(Oxynorm ska tilläggas)
Det där med rövpanna.
Måste medlet lösas i vatten för att sprutas upp?
Vore det inte smidigt att bara trycka upp tabletten en bit?
(hypotetisk fråga )

HondO
Avstängd
Citat:
Hur funkar oxynorm att "fylla på" likt man gör med te.x tramadol? Vill ha så skönt rus som möjligt men samtidigt vill jag safea lite, att ta 20+20 under en kväll kanske inte känns lika bra som 40mg i ett svept?

Nån erfaren på just oxynorm här?

Under 40 är ju slöseri. Vill du inte ha kraftig eufori? Då ska man börja med 40, Börjar man med 20 blir det bara duttigt.

edit: nu tänkte jag skjuta....

ska du ta det i munnen behöver du 60 minst!

undervattenfisk
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Vad betalar ni för oxycontin 40 mg?
80 kr , fast det är oftast 80 mg jag får tag i och då är det 160 kt alltså 2 kr / mg

NirvanA
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HondO
Under 40 är ju slöseri. Vill du inte ha kraftig eufori? Då ska man börja med 40, Börjar man med 20 blir det bara duttigt.

edit: nu tänkte jag skjuta....

ska du ta det i munnen behöver du 60 minst!
Meh...så säger du det nu

Tog 30mg igår...väntade över en timme, fyllde på med 20mg till, märkte fortfarande väldigt lite... så fick bli en väldans massa cognac, whiskey och sprit istället.

Konstigt med tanke på att jag märkte av 20mg oralt väldigt mycket första gången....Kan det vara så att jag tog kapslarna för tätt inpå maten, tog dem kanske 20-30min efter jag ätit

HondO
Avstängd
Citat:
Meh...så säger du det nu

Tog 30mg igår...väntade över en timme, fyllde på med 20mg till, märkte fortfarande väldigt lite... så fick bli en väldans massa cognac, whiskey och sprit istället.

Konstigt med tanke på att jag märkte av 20mg oralt väldigt mycket första gången....Kan det vara så att jag tog kapslarna för tätt inpå maten, tog dem kanske 20-30min efter jag ätit

Ja, det ska ju vara på tom mage, om man nu ska ta det oralt. 20 är alldeles för lite, och att dutta sabbar allt.

Lurvelpajsaren
Medlem
Lurvelpajsarens avatar
Vill bara inflika en grej här. 20mg räcker ofta för en person utan tolerans, det ger ett rejält rus då. Annan sak om har tolerans. Toleransökningen på oxy är rätt speciell med, då den är så snabb och kraftig. Sub kan behöver jag öka min dos typ 10 procent per månad, med oxyn behöver jag typ 15-20 procent varje dag. Men subben är lite speciell för mig kanske. Minns att jag varit utan sub 5 dagar och några timmar till, och tänkte fira till det med Oxy för jag trodde det värsta av ATn var över, att nu funkade annat igen. Tryckte i mig 80 mg oralt, tom mage, etc etc, och det enda som hände var att lite av min AT försvann någon timme. Ilskan och frustrationen då gjorde mig galen.

tydligenarjagha
Medlem
tydligenarjaghas avatar
Hur mycket motsvarar 10mg Metadon med Oxycontin?

"A wise man once told me that; It's not what you say, it's how you say IT!"

s-e-t
Medlem
Är det någon som kan hjälpa mig o guida mig på hur jag får tag på OxyContin & OxyNorm på ett bra och smidigt sätt?

Jag bor i de mest södra regionerna i landet, tar gärna emot PM så man kan prata vidare!

Så snart som möjligt... HELST!!!

s-e-t
Medlem
En fråga till om skillnader mellan Oxycontinen & Oxynormen....

Jag tycker att söndertuggade OxyContin varar längre än om man tar samma mängd OxyNorm.
Tar jag exempelvis 80 mg OxyContin o tuggar (tom mage) får jag ett litet rus som jag kan klara mig på ca 5-6 timmar innan det e helt borta.
Tar jag samma mängd OxyNorm (tom mage) så får jag exakt samma lilla rus men redan efter ca 4 timmar så är det helt borta.

Hur kommer detta sig? Har även testat att krossa Continen VÄLDIGT VÄLDIGT noga och fint men har fått samma resultat av det hela.

Men som tur är så fungerar båda!

MEN VARFÖR ÄR DET SÅ HÄR???

Jungle
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligenarjagha
Hur mycket motsvarar 10mg Metadon med Oxycontin?

Har för mig Metadon är är 1/3 del starkare, så en sådan tabell där dom jämförde morfin, oxy meta mm tror det var på fass jag hittade den.

Guld och silver köpes, betalar bättre än pantbanken.

HondO
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av s-e-t
Är det någon som kan hjälpa mig o guida mig på hur jag får tag på OxyContin & OxyNorm på ett bra och smidigt sätt?

Jag bor i de mest södra regionerna i landet, tar gärna emot PM så man kan prata vidare!

Så snart som möjligt... HELST!!!

Det är extremt beroendeframkallande. Och jag skulle aldrig sälja det till en rookie, om jag nu sålde. Det finns ju en moralitet i det.

Svara på ämne
Topp Dela »