Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-28, 22:51
  #1
Medlem
Jag köpte TimeCapsule. Perfekt. Löste alla mina problem med min gamla router direkt. Men...
Hårddisken... 2Tb är ju bra. Jag hade tänkt ha den som extern hd för åtkomst från min MBP från överallt. Håller på mycket med foto i raw format och film så biblioteket jag har nu på en extern usb hd tänkte jag lägga på TimeCapsulen. Och dito för frugan med filmer od att se på via timecapsule på semestern tex.
Och sen givetvis TimeMachine backuper från min MBP och min frus MBA.

TimeMachine gör backupper tills HDn är full och börjar sen ta bort gamla för att ersättta med nya. Ok tänker jag. Då bestämmer jag att backuperna bara får ta 800Gb av hårdisken.
Nä det gick inte.
Inte gick den heller att partitionera. Inte ens när man demonterade HDn och partitionera och stoppade in igen. Då var HDn "skadad" och hittades varken i finder eller skivverktyg.
Och inte gick det att göra timemachine backuper från mappar på externa diskar, som varje normal människa som håller på med mängder av foto/film gör. Apple verkar tro att man sparar sånt i sin bärbara.
Nä lite besviken är man allt
Om någon har något tips eller några tröstande ord skulle det vara trevligt.
Annars sitter jag och väntar på den självklaraste uppdateringen i mannaminne.

Nämligen att TimeMachine ska inte få möjlighet att använda hela disken. (så jag kan lagra det jag vill på resten) Och den ska kunna backa upp externa diskar.

Men den är fin i alla fall.
Citera
2011-07-28, 23:35
  #2
Medlem
Varför ens tänka på att partitionera Time Capsule? Time Machine-hårddiskar bör vara "dedikerade", så även Time Capsule som är en Airport Extreme med inbyggd hårddisk för TM-backup. Du vet, även din TC-hårddisk kan krascha och då försvinner allt ditt RAW-material...

Om du nu vill ha en hårddisk som är tillgänglig trådlöst så rekommenderar jag extern hårddisk ansluten till den lilla men dugliga Airport Express. Den sistnämnda kostar 800-900 kronor.
Citera
2011-07-28, 23:58
  #3
Medlem
Men varför skulle man behöva Back to my mac funktion till en HD med TM. Kanske man ska göra TC till en nåbar nas med bild och film och skaffa en extern firewireHD för backup och TM.

Tycker det verkar konstigt att man skulle vilja "slösa" den fiffiga funktionen att nå data överallt och det stora utrymmet i min TC till backuper.
Måste erkänna att jag inte riktigt visste vad jag köpte. Köpte det i första hand för funktionen att komma åt filer filer trådlöst från min MBP.
Att det var en router också visste jag inte ens. Haha!
Trodde at den skulle kopplas upp på befintligt nätverk.
Jaja.
Jag är mycket nöjd med nätverks biten iaf.
Men är en annan hd för TM en bra ide? Kanske finns andra program som går att konfigurera mer att använda istället för TM?
Citera
2011-07-29, 00:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippatyng
Men varför skulle man behöva Back to my mac funktion till en HD med TM. Kanske man ska göra TC till en nåbar nas med bild och film och skaffa en extern firewireHD för backup och TM.

Tycker det verkar konstigt att man skulle vilja "slösa" den fiffiga funktionen att nå data överallt och det stora utrymmet i min TC till backuper.
Måste erkänna att jag inte riktigt visste vad jag köpte. Köpte det i första hand för funktionen att komma åt filer filer trådlöst från min MBP.
Att det var en router också visste jag inte ens. Haha!
Trodde at den skulle kopplas upp på befintligt nätverk.
Jaja.
Jag är mycket nöjd med nätverks biten iaf.
Men är en annan hd för TM en bra ide? Kanske finns andra program som går att konfigurera mer att använda istället för TM?

Många Macar är idag utrustade med en 1TB-hårddisk. En Time Machine-ansluten hårddisk bör vara dubbelt så stor som datorns hårddisk, enligt en rekommendation.

Sedan kan en och samma Time Capsule sköta säkerhetskopieringen för flera Macar, om jag inte minns fel.

För egen del har jag "bara" en Airport Extreme. Time Machine sköter jag med en extern Western Digital MyBook-hårddisk kopplad via Firewire 800 till min iMac.

"Back to my Mac" är data FRÅN din TC till datorn när du råkat slänga någonting värdefullt av misstag på din Mac, det är därför din TC tar emot säkerhetskopieringar en gång i timmen.

Mitt råd till dig är att låta den interna hårddisken i din fina TC vara enbart för säkerhetskopieringar. Skaffa istället en prisvärd extern hårddisk (till bilder, filmer etc). och koppla den till USB-porten på din TC. Då är hårddisken åtkomlig från alla datorer i nätverket.

Kolla längst ner på sidan 6 i TC-manualen:
http://manuals.info.apple.com/en_US/..._gen_setup.pdf

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av godanli 2011-07-29 kl. 00:30. Anledning: Rättning av stavning.
Citera
2011-07-29, 01:14
  #5
Medlem
Adam.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Varför ens tänka på att partitionera Time Capsule? Time Machine-hårddiskar bör vara "dedikerade", så även Time Capsule som är en Airport Extreme med inbyggd hårddisk för TM-backup. Du vet, även din TC-hårddisk kan krascha och då försvinner allt ditt RAW-material...

Om du nu vill ha en hårddisk som är tillgänglig trådlöst så rekommenderar jag extern hårddisk ansluten till den lilla men dugliga Airport Express. Den sistnämnda kostar 800-900 kronor.
Airport Express går väl bara att koppla skrivare till?
Citera
2011-07-29, 01:47
  #6
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.Johansson
Airport Express går väl bara att koppla skrivare till?
Nää. Den har ju ethernet, USB och ljudutgång. Så en hel del fler saker än bara skrivare kan du koppla in och köra trådlöst.
Citera
2011-07-29, 02:02
  #7
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Nää. Den har ju ethernet, USB och ljudutgång. Så en hel del fler saker än bara skrivare kan du koppla in och köra trådlöst.
Jo, fast USB-porten fungerar bara till skrivare och inte till HDD tyvärr. Men den går fint att koppla till TCn istället, utan att köpa nåt
Citera
2011-07-29, 02:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Jo, fast USB-porten fungerar bara till skrivare och inte till HDD tyvärr. Men den går fint att koppla till TCn istället, utan att köpa nåt
Det fungerar att koppla in externa hårddiskar till Airport Extreme i alla fall - APE vet jag inget om.
Citera
2011-07-29, 09:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.Johansson
Airport Express går väl bara att koppla skrivare till?

Kombinationen Airport Express och hårddisk har jag inte hört om tidigare, men Time Capsule och dess hårddisklösa syskon Airport Extreme skall fungera fint med en extern hårddisk.

EDIT: Ser nu att jag skrivit fel i tidigare inlägg. My bad.
__________________
Senast redigerad av godanli 2011-07-29 kl. 09:32. Anledning: Fel i tidigare inlägg p g a trötthet.
Citera
2011-07-29, 10:15
  #10
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sc0ut
Det fungerar att koppla in externa hårddiskar till Airport Extreme i alla fall - APE vet jag inget om.
Ja, det gör det Airport extreme är ju egentligen en Time Capsule utan hårddisk Men på Airport express funkar bara skrivare tyvärr.. Precis som att det inte går att streama ljud till extremen. Är väl apples sätt att få folk att köpa båda två, som jag
Citera
2011-07-29, 13:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Ja, det gör det Airport extreme är ju egentligen en Time Capsule utan hårddisk Men på Airport express funkar bara skrivare tyvärr.. Precis som att det inte går att streama ljud till extremen. Är väl apples sätt att få folk att köpa båda två, som jag

Eller så har Apple helt enkelt inte tänkt lika långt som du. En framtida TC 5 respektive Extreme gen. 6 med audioutgång skulle vara perfekt.
Citera
2011-07-30, 12:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Många Macar är idag utrustade med en 1TB-hårddisk. En Time Machine-ansluten hårddisk bör vara dubbelt så stor som datorns hårddisk, enligt en rekommendation.

Sedan kan en och samma Time Capsule sköta säkerhetskopieringen för flera Macar, om jag inte minns fel.

För egen del har jag "bara" en Airport Extreme. Time Machine sköter jag med en extern Western Digital MyBook-hårddisk kopplad via Firewire 800 till min iMac.

"Back to my Mac" är data FRÅN din TC till datorn när du råkat slänga någonting värdefullt av misstag på din Mac, det är därför din TC tar emot säkerhetskopieringar en gång i timmen.

Mitt råd till dig är att låta den interna hårddisken i din fina TC vara enbart för säkerhetskopieringar. Skaffa istället en prisvärd extern hårddisk (till bilder, filmer etc). och koppla den till USB-porten på din TC. Då är hårddisken åtkomlig från alla datorer i nätverket.

Kolla längst ner på sidan 6 i TC-manualen:
http://manuals.info.apple.com/en_US/..._gen_setup.pdf

Lycka till!

Tack. Då vet jaf vad Back to my Mac är också.
Jag har gjort som du skrev, låter TCn vara med timemachine. Sjukt tyst TCn är!
Olika konton på TimeCapsulens HD med lösenord gick utmärkt att fixa. Nöjd som attans.
Men det är ju det där med extern HD...

Om jag nu kopplar upp min externa hd med film och foto till Time Capsulen får jag ändå problem med
1. att kunna backa upp den externa.
2. att nå den från min dator även när jag INTE är uppkopplad på mitt nätverk.

Man kan ju välja bort mappar i TimeMachine. Jag tycker att det borde vara enkelt för Apple att ha en funktion där man kunde lägga till mappar också från t.ex. en ext HD.
Jag kan ju inte vara den enda som har tex Lightroom och FinalCut bibliotek på en extern HD.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback